A gazdag fiatalok vásárlásai pörgetik fel a kínai gazdaságot

Costco cuts debut short after shoppers swamp store China Chinese Shanghai Costco supermarket market wholesale membership card sign-up retailer
Customers leave the first brick-and-mortar store of Costco in the Chinese mainland in Shanghai, China, 27 August 2019. The world's second-largest retailer, Costco Wholesale Corp, got an exceptionally warm welcome from consumers when its first brick-and-mortar store on the Chinese mainland opened in Shanghai on Tuesday (27 August 2019). Despite the store's location in suburban Shanghai, with no close public transportation, consumers in Shanghai and from neighboring cities flooded in before its 9 am opening hour. At 1 pm, the store put up a notice saying it had suspended sales due to the heavy crowds.
Vágólapra másolva!
Miközben a pekingi kormány igyekszik átállítani a gazdaságot egy olyan modellre, amelyben a belső fogyasztás dominál, az USA-val folytatott kereskedelmi háború erősen visszavágta a kínai lakosság vásárlási kedvét. Van azonban egy olyan réteg, amely mit sem törődik ezzel, és nagyban költekezik. Ők a tehetős fiatalok, akik számos iparágat lendítettek föl az elmúlt időszakban.
Vágólapra másolva!

A kínai lakosság fogyasztása némi gyengélkedésnek indult az elmúlt évben, ami elsősorban annak tudható be, hogy az USA-val fennálló kereskedelmi háború komoly bizonytalanságot idézett elő a kínai gazdaság jövőjével kapcsolatban. A McKinsey friss jelentése azonban rávilágít, mindez igen kevéssé rázta meg a tehetős kínai fiatalokat. Ez a csoport ugyanis épp az elmúlt egy év során jelentős költekezésbe kezdett, aminek számos szektor is komoly haszonélvezője volt – írja a CNBC.

A top 10 iparág között olyan, a fiatalok számára divatos területeket találunk, mint a friss tejtermékek, a bőrápolás vagy a sportruházat.

Érdekes azonban, hogy demográfiailag itt nem a nagyvárosok leggazdagabb fiataljairól van szó. Sokkal inkább azokról, akik a metropoliszoknál kisebb és jóval olcsóbb városokban élnek, ahol a lazább munkabeosztásuk is sokkal inkább lehetővé teszi a szabadidős költekezést. Nem meglepő tehát, hogy a jelentés készítői kiemelték, a jövőben várhatóan ez a társadalmi réteg lesz a kiskereskedelmi cégek egyik legfontosabb marketing célcsoportja – és a bevétel-növekedések egyik motorja.

Lendületesen költekeznek a városi fiatalok Kínában Forrás: AFP/Wang Zhao

A konkrét adatokból az látszik, hogy ez a bázis adta a felmérésben szereplő kínaiak negyedét, de ehhez képest a csoport 60 százalékban járult hozzá a lakossági kiadás-növekedéshez 2017 és 2018 között – a kutatás összesen 5400 válaszadóra épült, 44 kínai városból.

Ami a trendekből egyértelműen látszik, hogy az egészséges életmód a legerősebb kereskedelmi hívószó a kínai fiatalok körében.

Folyamatosan bővülő kereslet mutatkozik például a személyi edzők iránt, de egyre népszerűbbek az olyan, korábban kevésbé divatos mozgásformák, mint például a zumba.

Erre a trendre pedig már a helyi befektetők és vállalatok is felfigyeltek, de még a kormány is kiadott olyan új politikai irányelveket az elmúlt években, melyek a nemzeti sportolást és fitnesst támogatják. Bár egészen pontos számok nem állnak rendelkezésre, de a becslések szerint csak az elmúlt öt év során több mint 37 000 fitness központ nyílt Kínában.

A nagy metropoliszokban a magas megélhetési költségek komoly gondot jelentenek Forrás: Imaginechina/Zhong yang - Imaginechina/Zhong Yang

Befektetési szempontból az egyik legizgalmasabb példát a Keep nevű, okostelefon-alapú fitnessprogram jelenti. A vállalat mögött olyan sztárok állnak befektetőként, mint a Goldman Sachs, a GGV Capital, valamint a Tencent, a pekingi cég pedig eddig 174 millió dollárnyi tőkét szerzett. A társaság nagyjából öt évvel ezelőtt indult, és ma már fizikai edzőtermeket is üzemeltet. Az Apple kínai áruházában egyébként a Keep a harmadik legerősebb szereplő a fitness applikációk között.

Ezzel párhuzamosan viszont a kínai lakosság többsége erősen megérzi a gazdasági növekedés lassulását.

Azoknak az aránya, akik bár „gazdagnak" tartják magukat, de óvatosan költekeznek, 60 százalékra ugrott 2018-ban az egy évvel korábban mért 52 százalékról. A hivatalos adatok szerint egyébként idén a kiskereskedelmi eladások már csak 8 százalékkal nőttek, ami érezhető lassulás a tavalyi 9 százalékhoz képest.