Milliós bírság jogsértő, gyerekeknek szánt reklámok miatt

smiling father and son watching tv at home Leisure Activity Boys Men Males Remote Control Mature Adult Young Adult Child Smiling Pointing Sitting Watching Showing Movie Spectator Fun Southern European Descent Latin American and Hispanic Ethnicity Change C
family, people, technology, television and entertainment concept - happy father and son with remote control watching tv at home
Vágólapra másolva!
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Bayer Hungária Kft. jogsértő módon, közvetlenül szólított meg gyermekkorúakat Supradyn Kids multivitamin-készítményének egyes reklámjaiban - tájékoztat közleményében a Versenyhivatal.
Vágólapra másolva!

A GVH döntésében jogsértőnek minősítette a Bayer multivitaminját SpongyaBobos kulaccsal kínáló televíziós reklámot, a Nők Lapja Gyerek magazinban megjelent újsághirdetést, valamint a terméket varázstörülközővel ajánló televíziós hirdetést.

A szabályozás alapján ugyanis tilos egy reklámban a gyermekkorúak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvásárlására, illetve szüleik vagy más felnőtt meggyőzésére, hogy vegyék meg nekik a terméket.

A hatóság a kereskedelmi gyakorlat megítélésekor figyelembe vette, hogy

  • a reklámot leadó csatornákat gyermekek is nézik;
  • a hirdetésekben használt „keresd" kifejezés közvetlenül szólítja meg őket;
  • a hirdetések dinamikus, a gyermekek érdeklődését felkeltő játékos képi világgal rendelkeztek;
  • a termékek összecsomagolása játékokkal is különösen vonzóvá teszi azokat a kiskorúak számára.

A hatóság 7 millió forintos bírságot szabott ki a gyógyszercégre.

Képünk illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/lev dolgachov/Lev Dolgachov

A vizsgálat a gyógyszercég három, gyermekek számára érdekes kiegészítővel (kulaccsal, varázstörölközővel és világító jojóval) összecsomagolt, multivitamint népszerűsítő reklámkampányára terjedt ki. A GVH azonban megszüntette a vizsgálatot a reklámokban használt, egyéb eszközök jelentős részénél a jogsértő közvetlen felszólítás bizonyíthatóságának hiányában – figyelemmel többek között az egyes reklámok megjelenési jellemzőire, tartalmára, illetve szövegezésére.

A GVH döntésében – összességében mintegy 30 százalékos – bírságcsökkentő tényezőként vette figyelembe, hogy a vállalkozás elismerte a jogsértést, továbbá szigorúbb ellenőrzés alá vonta reklámjait a versenyfelügyeleti eljárás hatására.