Az ország, ahol megbukott a Starbucks

Daily Life In Milan milano starbucks politcs EUROPE euro elections salvini meloni stazione centrale huawei huawei android huawei crisis advertising posters political posters European votes posters starbucks stazione centrale starbucks milano starbucks cof
A Starbucks alapítója mindenképp olyan nevet akart találni, amely ST-vel kezdődik, mert erősnek találta ezt a kombinációt. Végül egy régi bányászati térképen talált egy kifejezést, hogy Starbo, akkor beugrott neki a Mody Dick egyik szereplőjének neve, aki Starbuck.
Vágólapra másolva!
Alig három év telt el a Szaharától délre eső régió első Starbucks kávézójának megnyitása óta, de a franchise jogokat birtokoló dél-afrikai vállalat belátta, az ottani lánc eredményei minden tekintetben kudarcnak tekinthetők - írja a Quartz.
Vágólapra másolva!

Johannesburgban működik jónéhány független és a helyiek körében kedvelt kávézó és néhány kisebb helyi láncnak az egységei is, a Starbucks megjelenése mégis változatosságot és új színt hozott a vendéglátóhelyek piacára. Bármennyire is ígéretesnek tűnt azonban a dél-afrikai piac, a márka eddigi eredményei minden várakozást alulmúltak. Azt a dél-afrikai franchise-vállalat, Taste Holdingsnál sem várták, hogy a Starbucks hamar a vezető branddé válik saját szegmensében, ahol a lakosság 57 százaléka szegénységben él és elképesztően nagyok a jövedelmi egyenlőtlenségek a társadalmon belül, de

az eltelt néhány év minden elemzői várakozásnál gyengébb volt.

A Taste Holdings 13 Starbucks-egységet üzemeltet Johannesburgban, Pretóriában és Durbanben. Következtetésük szerint 190 további egységet kellene nyitniuk és 47 millió dollárt költeniük hét-nyolc év alatt ahhoz, hogy a márka igazán profitábilis legyen, de úgy látják, ezt a befektetést nem engedhetik meg magunknak.

Ezért a cég közölte:

az összes, élelmiszeripari brandjétől megválik, mivel biztosak abban, hogy nem tudják a láncok bővítéséhez szükséges további tőkét előteremteni.

A cég közel 100 millió dollárt ölt élelmiszeripari vállalkozásokba, példál a Domino's Pizzába is - a Starbucks mellett, ennek jogaitól is megválik most.

Illusztráció Forrás: NurPhoto/Mairo Cinquetti/NurPhoto/Mairo Cinquetti

A vállalat által kiadott közlemény szerint, a kávézólánc bővítési stratégiájához szükséges tőkebefektetés nem biztosítható, az üzleti struktúra pedig a jelenlegi piaci körülmények alapján sem fenntartható.

A holding egyik független igazgatója, illetve a mögötte álló befektetői konzorcium ugyanakkor vélhetően lát fantáziát a láncban, és mindössze 473 ezer dollárért, de megvásárolja a Dél-Afrikához kapcsolódó kizárólagos jogokat.

Előzetesen annyit árultak el: jól előkészített finanszírozással tervezik megvalósítani a terjeszkedést.

A Starbucks még 2010-ben vetette meg a lábát Dél-Afrikában, amikor a márkanév alatt gyártott termékek forgalomba kerülhettek, párhuzamosan az akkori foci világkupa rendezvényeivel. 2015-ben jelentették be az első önálló szubszaharai Starbucks megnyitását a Taste-tel partnerségben.

A franchise-vállalatnak viszont nem hozott szerencsét a máshol sikeres brand. Például a közzétett adataik szerint két évvel ezelőtt más divízióik eredményeiből kellett 27 millió dollárt átcsoportosítani a kávézó és a pizzázó-lánc tervezett újabb üzletnyitásaira. A vállalat azt is közölte, a sikertelenséghez a kávé piacán jelentkező nemzetközi problémák is hozzájárultak. Ahogy szerintük az is, hogy

az egykor a kontinens vezető gazdasági erejének számító Dél-Afrikában ottani működésük megkezdése óta, sosem nőtt a gazdaság 1,5 százalékkal nagyobb mértékben egy év alatt.

A világszerte mintegy 30 ezer egységet üzemeltető vagy licenszelő amerikai anyavállalatnál azt közölték: a fejlemények ellenére, továbbra sem adják fel a dél-afrikai térséget, és el fogják érni az oda tervezett 200 egység megnyitását.