Miért drágábbak a női ruhák, mint a férfi kollekciók?

ruha, vásárlás, válogatás, üzlet
Vágólapra másolva!
A Business of Fashion (BoF) átfogó kutatásából kiderült, hogy mint az élet oly sok területén, a legnagyobb ruházati márkáknál is megfigyelhető, hogy a női termékek drágábbak, mint mondjuk a férfi ruhák. Most azt is elmondjuk, hogy ennek milyen okai vannak.
Vágólapra másolva!

A BoF kutatása során összehasonlította az Yves Saint Laurent, a Valentino, a Gucci, a Dolce & Gabbana, a Balmain és az Alexander Wong online boltjainak kínálatát. Összesen 17 olyan termékre bukkant, amelyek női és férfi változata gyakorlatilag megegyező, de ennek ellenére is a női verzió volt drágább, ráadásul volt olyan eset, amikor ezer dollárral kértek többet.

A vizsgált luxusmárkák közül a Yves Saint Laurent esetében fedezték fel a legtöbb különbségek a nemek között,

itt a BoF összesen nyolc olyan terméket talált, amelyek női és férfi változata között nincs jelentősebb eltérés, mégis az előbbi kerül többe. Ezek között volt például egy szvetter, amelynek férfi változatáért 950 dollárt kértek, míg a nőiért 1190-et, de egy sima fekete pólónál is 100 dolláros különbség jött ki.

illusztráció Forrás: Fila

A Valentino vizsgálatakor bukkantak a legnagyobb árkülönbségre egy kabát esetében, amelynek férfi változata 2450 dollárba került, míg a nőiért 3290 dollárt kellett fizetni. Egyéb luxusmárkáknál is voltak kisebb nagyobb eltérések, de volt olyan is, amikor a két termék ára teljesen megegyező volt.

Ezt a jelenséget gyakran nevezik "rózsaszín adónak is" és nem csak a ruházati cikkeknél figyelhető meg, hanem például a szépségápolásban, vagy éppen a gyerekjátékok területén is. A Vox szerint a nőknek 13 százalékkal kell többet fizetniük a higiéniai termékekért, 8 százalékkal a ruházatért, 7 százalékkal a lányos játékokért és 8 százalékkal az egészségügyi termékekért. A „rózsaszín adó" egyrészt azért terjedt el ennyire, mert a nőket tartják márkahűségesebbnek a két nem közül, ezért a cégek sokszor megúszhatják, ha kicsivel drágábban értékesítik számukra a termékeket.

Szakértők szerint éppen ezért a nők évente 1300 dollárral többet költenek, mint a férfiak.

A ruháknál néhány esetben a női termékek azért drágábbak, mert azok más anyagból, más módszerekkel készülnek. Ezt erősíti meg Patricia Stensrud is, aki korábban a Tommy Hilfiger amerikai elnöke is volt. Szerinte a női ruhákat különleges kialakításuk miatt drágább elkészíteni, ezt a többletköltséget pedig nem csak az adott termékre hárítják át, hanem gyakran az egész kollekcióra osztják le.

illusztráció Forrás: AFP/Cultura Creative/Sofie Delauw

Stensrud hozzátette, hogy a női ruhák gyakran több színben és méretben érhetőek el, mint a férfi kollekciók, ez pedig rizikós, hiszen azt jelenti, hogy a gyártás sem gazdaságos, ráadásul nagy a kockázata annak is, hogy több termék marad raktáron. Ezt a kockázatot is az árak növelésével próbálják mérsékelni a cégek.

Néhány esetben pedig csupán arról van szó, hogy egy adott ruha a nők körében sokkal népszerűbb, mint a férfiaknál.

Erre remek példa az Yves Saint Laurent Le Smoking elnevezésű kabátja, amelyet az 1960-as években terveztek és a mai napig is a márka egyik húzóterméke. Ugyan ez a kabát férfi változatba is kapható, azonban annak messze nincs olyan popkulturális értéke, mint a női verziónak. Ez pedig az árban is meglátszik, hiszen a férfi kabát 2550 dollár, míg a női 3550 dollárba kerül.