Hatalmas gazdaságélénkítő csomag jöhet Németországban

Inter City Express, Deutsche Bahn, gyorsvonat
Vágólapra másolva!
A külvilág számára úgy tűnhet, hogy Németország költségvetési politikája annyira kiegyensúlyozott, hogy addig nincs is szükség fiskális ösztönző eszközökre, amíg nem komolyabb a baj. A helyzet azonban az, hogy a német kormány nagyon is készül a vészforgatókönyvre, ám annak alkalmazásával egyelőre kivár.
Vágólapra másolva!

Európa legnagyobb gazdasága már a második negyedévben elkezdett lassulni, az elmúlt három hónapban pedig valószínűleg a recesszióba is belépett, mivel a globális kereskedelmi háború érzékenyen érinti az exportorientált gazdaságot. Németország ráadásul további veszteségeket szenvedhet el a brexit vagy a szíriai konfliktus miatt is.

Angela Merkel német kományfő ugyan még mindig ragaszkodik ahhoz, hogy a következő generáció ne örökölhessen súlyos adósságterhet, ám a múlt héten már azt is kijelentette, hogy a németek nem lehetnek a kiegyensúlyozott költségvetés megszállottjai,

így igenis szükséges beruházni a jövőbe, beleértve az új klímavédelmi csomagot is, amely szintén magas prioritást élvez.

Az 54 milliárd eurós csomag elsőként 9 milliárd eurót szán klímavédelmi célokra a 2020-as költségvetés kiegészítésében. A kormány célja, hogy az intézkedések a lehető leghamarabb hatályba léphessenek.

A német klímavédelmi csomag részeként a német vasúttársaság, a Deutsche Bahn egymilliárd eurót kap Forrás: AFP

A héten a Nemzetközi Valutaalap csökkentette a német növekedésre vonatkozó előrejelzését, és csak fél százalékos növekedést jósolt az idei évre. Egyben - ismételten - felszólította Németországot költségvetési ösztönzők alkalmazására.

A berlini kormány egy sor választási lehetőséget már ki is dolgozott, beleértve az elektromos autók értékesítésének támogatását, az adócsökkentéseket, amelyeket szükség esetén bevethetnek - legalábbis a terveket ismerő német források szerint.

Ennek előzményeként Olaf Scholz alkancellár és pénzügyminiszter még augusztusban azt javasolta, hogy a kormány

egy akár 50 milliárd eurós (16 500 milliárd forintos) tartalékot képezzen válsághelyzetre.

Ez az összeg megegyezik a globális pénzügyi-gazdasági válságban egy évtizeddel ezelőtt alkalmazott intézkedések összegével.

"A pénzügyi alapjainkkal úgy állunk, hogy sok-sok milliárddal is tudunk reagálni, ha gazdasági válság lépne fel Németországban és Európában" - mondta Scholz szeptemberben a parlamentben. - És meg is csináljuk."

A tervek arról szólnak, hogy az első szakaszban a német kormány fokozná a hatékonyságot és a bizalmat növelő beruházásokat. Azonban hónapokig vagy akár évekig is eltarthat, míg ezek érzékelhető hatást váltanak ki a reálgazdaságban, ezért, amennyiben ezek elégtelennek bizonyulnának, és a gazdaság komoly recesszió elé nézne, úgy a német kormány rövid távú ösztönző programot indít a belső kereslet fellendítésére.

Kilátásba helyezett kormányzati intézkedések a német gazdaság fellendítése érdekében

- Növekvő támogatások az elektromos autók értékesítéséhez. Ez hasonló a 2009-es cash-for-clunkers programhoz, de kisebb, mert az elektromos autók gyártásának kapacitása továbbra is korlátozott.
- Szélesebb társasági adó leírás. A 2009-es hasonló intézkedés rövid távon hozzájárult a likviditás növeléséhez.
- Alacsonyabb munkanélküliségi járulék a munkavállalók és a munkáltatók számára. A javaslat recesszió idején növelheti a rendelkezésre álló jövedelmet. A 0,3–0,4 százalékpontos csökkentés 4-5 milliárd eurót szabadítana fel.
- A szolidaritási pótdíj megszüntetése. Ezt jelenleg 2021-re tervezik, és mintegy 10 milliárd euróval növelhetné a fogyasztói kiadásokat.

A kormány azonban úgy véli, még mindig nem egyértelmű, hogy Németország teljes recesszióba kerül-e, ezért valószínűleg nem szükséges a teljes intézkedéscsomag bevezetése.

Már hagyománynak számít, hogy Németország a fokozott készültségre vált, amikor a globális gazdaság lassulni látszik, alapvetően az ország exportfüggősége miatt. Mivel azonban a német belföldi piac továbbra is viszonylag erős és az EKB megújítja a monetáris lendületet, a kormány gazdasági döntéshozói jelenleg úgy ítélik meg, hogy ezúttal kevésbé valószínű a recesszió felé vezető út.

Mario Draghi, az Európai Központi Bank leköszönő elnöke és a helyét hamarosan elfoglaló utódja, Christine Lagarde számára prioritássá vált, hogy Németország a gazdasági fellendítés útjára lépjen. Az elmúlt hónapban azt mondta újságíróknak, hogy „itt az ideje, hogy a költségvetési politika megváltozzon".

A hangsúlyváltás annak az egyre növekvő felismerésnek a következménye, hogy Németországnak ki kell használnia a történelmileg alacsony kamatlábakat az infrastrukturális fejlesztések érdekében. A múlt hónapban bemutatott klímavédő csomag részeként Angela Merkel koalíciója már meg is állapodott abban, hogy évente 1 milliárd eurót pumpál az állami vasúttársaságba, a Deutsche Bahnba.

A horizonton azonban már mutatkoznak a problémák első jelei.

Európa legnagyobb gazdasága ugyanis a munkanélküliség váratlan csökkenéséről számolt be a múlt hónapban. Németország öt vezető kutatóintézete is csökkentette az idei és a jövő évi gazdasági növekedésre vonatkozó előrejelzéseit, hivatkozva a kereskedelmi háború miatti kockázatokra és a német iparra is ránehezedő brexitre. A GDP 1,1 százalékkal fog növekedni 2020-ban, az előző 1,8 százalékos előrejelzéshez képest, és ebben az évben 0,5 százalékkal, a korábbi 0,8 százalékos előrejelzéshez képest.

A német kormány azonban bizakodó. „Válság egyelőre nincs a látóhatáron, és a mutatók sem jeleznek fordulatot" - állapította meg havi jelentésében hétfőn a Gazdasági Minisztérium.

Forrás: Bloomberg.com (1, 2)