Nagyon vigyázzanak ezzel a webshoppal!

2019.10.16. 12:43

Több mint ötven károsult hiába várta hónapokon át, hogy megérkezzen egy webshopból vásárolt okostelefonja. A honlapon megadott kapcsolattartótól sokszor csak magyarázkodást, türelmet kérő leveleket kaptak, olykor azonban goromba elutasító üzenetek is érkeztek. Többen feljelentést is tettek az üzemeltető ellen, de jegyzőkönyvek felvételén túl az ügyben eddig semmi nem történt. A webshop a hatósági bejelentések ellenére a mai napig működik. Az üzemeltető állítja: ritka, hogy nem teljesíti a kiszállítást, az egész a kínai rendelések bonyolultsága miatt van így. Az eset egyáltalán nem kirívó, több más hasonló online bolt is működik, de a hatóságok helyzete sem egyszerű - írja a Napi.hu.

Egyre többen döntenek úgy, hogy inkább maguk szerzik be a mobiltelefon-készülékeket, és csak egy sim-kártyát kérnek a szolgáltatótól, mivel így nem kell havonta törleszteniük a telefon árát. Bár léteznek nagy és ismert webshopok, azok kínálata esetenként drágább, mint egy kiskereskedőé, vagy kisebb a kínálatuk. Sokan ezért az interneten próbálnak boltot találni egy márkanévre való rákereséssel, vagy olyan kifejezésekre, mint "olcsó kínai mobil", vagy "olcsó androidos telefon". A probléma pedig az, hogy bár ilyenkor látszatra profi oldalak jönnek fel, sokszor teljesen homályos, hogy ki árusít, pláne nem tudni honnan és milyen módon beszerzett telefonokat árul.

A mostani történet szereplői közül is a legtöbben így találtak rá a Kínai mobil webshopra, ahonnan aztán vagy nem azt kapták, amit rendeltek, vagy nem érkezett hozzájuk semmi. Néhányan pedig belefáradva a várakozásba, hiába kérték vissza a befizetett összeget, azt csak a legritkább esetben kapták meg egy elállási levél után. Megesett, hogy az üzemeltető R. Krisztián elérhetetlenné vált, másokkal csak goromba leveleket váltott. A Napi.hu bemutatja több pórul járt vásárló esetét:

Mivel már körülbelül egy évvel korábban történt egy sikeres vásárlás a Kinaimobilwebshopból, úgy döntöttem, rendelek egy újabb telefont - kezdte el történetét Zoltán, aki a második vásárláskor 77.600 forintot utalt a Barion online fizetési rendszeren keresztül még 2018 szeptemberében. Ezek után viszont hónapokon keresztül csak várt, közben érdeklődött októberben és novemberben is, majd eljött a december is, és azt a választ kapta, hogy a szállítási idő 5-60 munkanap között van. Végül ekkor sem érkezett semmi, így nyomozni kezdett.

Forrás: Shutterstock

 Zoltán rákeresett a honlapon megadott címre, amiről azt látta a Google térképén, hogy ott nem valószínű, hogy webshop működik. Felhívott egy szomszédos céget is, ahonnan megtudta, hogy már más pórul járt vevők is keresték ott R. Krisztiánt, de feleslegesen.

Közben R. Krisztián felajánlotta, hogy rendeljek egy másik telefont, miután visszakértem az átutalt pénzt, és ő is törölte a rendelést. Ezt meg is tettem, de erről már nem küldött hivatalos számlát, ez csak szóbeli megállapodás maradt - folytatta történetét a károsult, aki korábban egy másik telefont javításra is elküldött a webshopnak, de arra azt a választ kapta, hogy javíthatatlan. Hónapokkal később kapta vissza a szétszerelt, használhatatlan telefont. Decemberben feladta a kajtatást a rendelése után, és feljelentést tett a rendőrségen, ahol bemutatta a szétbarmolt készüléket is. Ő úgy sejti, hogy az első rendelésekor csak szerencséje volt, hogy valóban megkapta, amit kért, míg mások szenvedhettek a megvett telefonjuk körüli ügyintézéssel, vagy futhattak a pénzük után.

Pont ez a baj, hogy körülbelül minden ötödik megkapja. Ezért legitim webshopnak tűnik és a rendőrség nem tiltja le - vélekedett Nóra, egy másik áldozat is, aki csak pár tízezer forintot veszített, mert egy cserealkatrészt nem kapott meg. Az ő párja egy előre egyeztetett alkalomra ment el, hogy megoldják a javítást, de a megadott helyszínen - egy kertvárosi családi házban - nem találták a az üzemeltetőt. Ott, akkor egy szomszéd mondta nekik, hogy sokan járnak arra, nemegyszer a rendőrök, inkább kerüljék az üzletkötést a társasággal.

Forrás: Shutterstock

Utána is próbáltak emailen és sms-ben is kapcsolatba lépni R. Krisztiánnal, de ezekre nem reagált. A telefont nagyon ritkán felvette, jellemzően akkor, ha egy addig ismeretlen számról kerestük. Eleinte szóban elismerte a visszatérítési igényünk jogosságát és időhúzó kifogásokkal élt. Például azt mondta, küldjünk lemondó nyilatkozatot, aztán azt mondta, épp külföldön van, de pár nap múlva visszautalja a pénzt, vagy hogy épp akkor utalt, és visszakérdezett, hogy átment-e - mesélte Nóra, aki szerint később azt állította a férfi, hogy a pénz nem jár vissza, mert a férje nem jelentkezett időben a termékért, ami egyértelműen nem igaz, hisz még a lakhelyére is elment. Ők is feljelentést tettek, az ügyük lassan második éve áll.

Veronika története annyiban különbözik, hogy ő megkapta a telefont, amit rendelt, ráadásul viszonylag hamar. De öröme nem tartott sokáig: másnap elromlott a hangszórója és a mikrofonja is a készüléknek. Ekkor nem tudott azonnal foglalkozni a problémával, mert el kellett utaznia, de amikor visszatért, az eladó egy, az Orczy tér melletti építkezésen, egy konténernél fogadta. Megkértek, hogy hagyjam ott a telefont, menjek el és később jöjjek vissza. Aztán azt mondták, hogy az a baj, hogy én elutaztam és én tettem benne kárt - mesélte tovább a lapnak Veronika, akinek sem kicserélni, sem megjavítani nem volt hajlandó a készüléket. Ő egy másik utat választott: a Budapesti Békéltető Testülethez fordult, itt viszont R. Krisztián nem jelent meg. Később elment a rendőrségre, de mivel az ő esetében jogi szempontból nem történt bűncselekmény, nem tehetett feljelentést. Az ügyintéző rendőr ugyanakkor annyit elárult neki, hogy a webshop ellen rengeteg bejelentést tettek már.

Forrás: Shutterstock

A fenti történetek nem tűnnek egyedi esetnek: több mint ötven tag még egy közös Facebook-csoportot is létrehozott, ahol kiderült, rengetegen tettek feljelentést a rendőrségen. Az itt lévők segíteni is próbálják egymást: sokan például közjegyzői fizetési meghagyással kezelik a helyzetet, mások Kristófhoz hasonlóan a bankjukon keresztül próbálták visszaszerezni az elveszített pénzüket.

A Napi.hu az ügyben megkereste a webshop üzemeltetőjét is, aki bár megtiltotta, hogy az ő nevét, valamint a webshopét leírják, pár kérdésükre hajlandó volt válaszolni. Az emberek 98 százalékának hiba nélkül teljesítem a rendelését - adott magyarázatot arra, hogy szerinte miért igazságtalanak a vádak. Állítja, hogy sokan nem értik, miért 50-70 nap alatt vállalja a kiszállítást, de mivel Kínából rendeli a készülékeket, a vámeljárás akár 90 napig is eltarthat.

Azt is mondta, hogy mindig tisztázni tudta magát eddig a panaszolt esetekben, de részletesebben nem kívánt válaszolni a lap telefonos megkerese alkalmával, azonban azt jelezte, hogy sem a webshop, sem az ő nevének leírásához nem járul hozzá. 

A lapnak nyilatkozó sértettektől lehet tudni, hogy már több feljelentés történt a webshop üzemeltetője ellen, amelyeket a rendőrségen összevontak az egyik budapesti kapitányságon. A legutóbbi információk szerint újra felvették néhány érintett vallomását, azt ígérve, hogy novemberre befejeződhet az eljárás. A rendőrség sajtóosztálya a lapot személyiségi jogokra hivatkozva nem tájékoztatta a folyamatban lévő intézkedésekről.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK