A klímaaggodalom miatt egyre kevesebben utaznak repülővel

Jakutföld, a gyémánt hazája
Mirnij, 2019. július 3. A 2019. június 20-i képen a Nyakinszkoje gyémántmezőre indulnak bányászok az oroszországi Jakutföld Mirnij városának repülőteréről. A Mirnijnél levő 525 méter mély és 1200 méter széles külfejtés, a Mir (Béke) a bolygó felszínének egyik legnagyobb mesterséges mélyedése. A 2001-ben bezárt bányát az Alrosa orosz gyémántipari társaság 2009-ben újranyitotta felszín alatti kitermelésre. Az Alrosa az oroszországi gyémánt 95 százalékát, világszinten pedig a gyémántkitermelés 27 százalékát adja. A mintegy 37 ezer embert foglalkoztató vállalat jelenleg 12 kimberlitkürtőnél és 16 üledékes lerakódásnál végez kitermelést Jakutföldön és az Arhangelszki területen. MTI/EPA/Szergej Ilnyickij
Vágólapra másolva!
Az UBS svájci bank felmérése szerint az utazók a svéd flygskam, vagyis a repülési szégyen miatt átgondolják utazásaikat, és egyre többen nem választják a légiközlekedést – írja a BBC.
Vágólapra másolva!

A svájci pénzintézet által megkérdezettek közül minden ötödik válaszolta, hogy csökkentette repülőútjait a klímaváltozásra gyakorolt negatív hatások miatt.

A UBS szerint a légiforgalom akár a felére is csökkenhet, ha a trend folytatódik.

Illusztráció Forrás: MTI/EPA/Szergej Ilnyickij

A globális repülőutazások száma évente 4-5 százalékkal emelkedik, vagyis 15 évente a légiforgalom megduplázódik. Az Airbus és a Boeing repülőgépgyártók iparági előrejelzései szerint a növekedés 2035-ig folytatódni fog.

Ugyanakkor a UBS felmérése szerint a klímaaggodalom hatására megváltozhatnak a repülési szokások, különösen Európában és az Egyesült Államokban.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

A megkérdezett 6 ezer amerikai, német, francia és brit állampolgár 21 százaléka állította, hogy csökkentett repülőgéppel történő utazásait az elmúlt években.

A brit válaszadók 16, míg az amerikaiak 24 százaléka változtatta meg repülési szokásait.

A UBS szerint az európai légiközlekedés 1,5 százalékkal növekszik évente – ami a fele annak, amit az Airbus prognosztizált –, míg az amerikai járatok növekedése 2,1 százalékról 1,3 százalékra eshet vissza.

A bank becslése szerint ezzel évente mintegy száz repülőgéppel csökkenne a gyártóktól megrendelt kisebb repülőgépek száma. Ez az Airbusnál – amely a piac 57 százalékát fedi le – a bevételeket 2,8 milliárd euróval csökkentené.