Készpénzt követelnek a csődbe ment utazási iroda magyar utasaitól

A Thomas Cook Airlines repülőgépe Frankfurtban
Vágólapra másolva!
Az anyavállalat hétfői csődje után szerdán a Thomas Cook brit utaztatási cég osztrák, lengyel és német leánycége is leállt. A Thomas Cook lengyelországi leányvállalata, a Neckermann Lengyelország csődje miatt több mint 3 ezer utasa rekedt külföldön, hazautaztatásukról az illetékes szervek gondoskodnak. Időközben már magyar utasok is bajba kerültek a világ különböző pontjain.
Vágólapra másolva!

Az osztrák Thomas Cook Austria és a német Thomas Cook GmbH még szerdán beadja a szükséges dokumentumokat az illetékes bíróságoknak. A leánycégek azzal számolnak, hogy csődbiztost állítanak a vállalatok élére. A csődbiztos segítségével átalakítják a vállalatokat, amelyek a jövőben önálló cégként működnek majd.

A Thomas Cook lengyelországi leánycége,

a Neckermann Polska a mai napon szintén csődöt jelentett, és azonnal támogatást kért a varsói kormánytól,

hogy segítsen hazahozni a külföldön rekedt utasait. A cég felfüggesztette a turisztikai szolgáltatások lengyelországi eladását, és leállította a tervezett utazásokat. Az iroda honlapja közben elérhetetlenné vált - olvasható a Turizmus.com utazási portálon.

A Neckermann Lengyelország elnöke, Maciej Nykiel által kiadott közlemény szerint a társaság a közeli napokban nyújt be az illetékes varsói bíróságnál csődbejelentési kérvényt, szerdán pedig a Varsót is magában foglaló Mazóviai vajdaság önkormányzatához fordultak az ügyfelek kártérítését célzó biztosítási fedezet felhasználása ügyében.

Forrás: 123rf.com

Csődbejelentését a társaság az anyavállalat, a Thomas Cook brit utazási iroda hétfői tönkremenetelével, a brit és a németországi piacon emiatt keletkezett problémákkal indokolta. Nykiel szerint a lengyelországi Neckermann stabil pénzügyi helyzete ellenére nem képes önálló működésre.
A Neckermann lengyelországi ügyfeleiről a csőd kapcsán gondoskodó Mazóviai vajdaság önkormányzata közölte:

tudomásuk szerint 3600 turista van külföldön, főleg a Földközi-tenger térségében.

Nekik vagy az utazás folytatását, vagy a biztonságos hazatérést próbálják biztosítani.
Tudatták azt is, hogy mindenekelőtt Tunéziában, Törökországban és Mallorcán a Neckermann Lengyelország több utasát meg nem térített költségek miatt kizárják a szállodákból, másokat "szállodai őrizetben" tartanak.

Mit tehetnek a bajba került magyar utasok?

A történtekkel kapcsolatban Békefi Veronika, a Neckermann Magyarország ügyvezetője arról tájékoztatta az Origót, hogy néhány szálláshely az elutazás napján utasaiktól kérheti a számlájuk kiegyenlítését, ahogyan ezzel kapcsolatban már a honlapjukon és a social media felületeiken is tájékoztatást adtak. Az esetek kezelése úgy történik, hogy az utasokkal felveszik a kapcsolatot és a szállodával közvetlenül egyeztetve azonnal kiegyenlítik a szállásdíjat.

A Thomas Cook Plc. csődjével és a médiában megjelent feltételezésekkel kapcsolatban egyébként a következő általános jellegű tájékoztatást adta:
• A Neckermann Magyarország, mint a magyar kereskedelmi törvény szerint önálló társaság, jelenleg folytatja normál, napi és operatív tevékenységét.
• Valamennyi külföldön tartózkodó utasuk az eredeti tervek szerint tud hazatérni.
• Az induló járatokkal kapcsolatban, kérik, hogy az érintett utasok lépjenek kapcsolatba az utazási irodájával vagy írjanan az utazas@neckermann.hu e-mail címre. A szeptember 23-ai Törökországba tartó charter járatuk rendben elindult.
• A Neckermann Magyarország stabil pénzügyi helyzetben van, és minden kötelezettségét folyamatosan megtartja, az összes kiállított számlát kifizeti.
• További kérdések esetén az ügyfelek közvetlenül felvehetik velük a kapcsolatot az utazas@neckermann.hu email címen. A Neckermann összes magyarországi utazási irodája nyitva tart.
• A Neckermann Magyarország vezetése azon dolgozik, hogy a külföldi anyacég okozta gazdasági nehézségekből adódó helyzetet megoldja. A cég 3,4 milliárd forintos vagyoni biztosítéka garantálja, hogy utasaikat ne érje anyagi kár.

A lengyel külügyi tárca közölte: az érintett országokban a lengyel konzuli osztályok "figyelemmel kísérik a fejleményeket", készen állnak a szükséges segítségnyújtásra.

A magyar Neckermanról egyelőre annyit tudni, hogy rövid távon kisegítette a Sun&Fun Holidays.

A segítségnek köszönhetően a szeptember 23-ra előjegyzett, mintegy 130 utasa elutazhatott Antalyába. A cég tájékoztatása szerint e heti charterjárataik rendben el fognak indulni, Törökországba és Görögországba.

A Thomas Cook Airlines repülőgépe Frankfurtban Forrás: AFP/Martin Öser

Kevésbé megnyugtató hír ugyanakkor, hogy a helyi szállodások a Napi.hu cikke szerint

Törökországtól Mexikóig azonnal készpénzt követelnek a magyar utasoktól,

mert attól félnek, hogy nem kapják meg a becsődölt brit Thomas Cook tulajdonában lévő utazási irodától beígért pénzt. Ez ügyben megkeressük a Neckermann Magyarországot, ha válaszolnak, frissítjük a cikket.

Eközben a külföldi hírek szerint kedden a brit Thomas Cook skandináv leányvállalata, a Thomas Cook Airlines Scandinavia egynapos szünet után újra elindította járatait, és a Thomas Cook csoport más skandináv leányvállalatai, a Tjaereborg, a Globetrotter és a Spies is folytatják a működésüket. A Euronews szerint folytatja a brit turisztikai konszern belga leánycége is.

Mint emlékezetes, a Thomas Cook hétfőn közölte, hogy csődöt jelent és azonnali hatállyal beszünteti tevékenységét. Az 1841-ben alapított, világszerte 22 ezer embert foglalkoztató vállalkozás hónapok óta pénzügyi nehézségekkel küzdött; a március 31-én zárult fél évről 1,5 milliárd font (570 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett.