Bár a légiközlekedést sokan az egyik legkárosabb, a klímára és a környezetre különösen veszélyes iparágnak tartják - a globális károsanyag-kibocsátás 3-4 százalékát adja éves szinten -, az Airbus friss előrejelzése szerint az emiatti aggodalmak sem fogják aláásni az elmúlt két-három évizedben megindult, robbanásszerű fejlődését.
Az európai cég úgy számol, hogy
2038-ra a jelenleginek nagyjából a duplája, 48 ezer polgári repülőgép áll majd szolgálatban világszerte.
Ezzel közel arányosan nő az utasszám - pontosabban a repült utak száma -, a mostani nagyjából évi 4 milliárdról, 50 százalékos rátával, mintegy 6 milliárdra. A növekedés főként az urbanizáció erősödésének és a középosztály globális értelemben tekintett szélesedésének köszönhető majd az elemzés szerint. Tavaly a növekedés 280 millió utas volt, ez több, mint amennyit az iparágban korábban vártak.
A legnagyobb növekedést Ázsia csendes-óceáni térsége adja, a szektor itt átlagosan évente 4,3 százalékkal bővül, és annyi új repülőgép áll majd szolgálatba a következő húsz évben, mint Európában és Észak-Amerikában együttesen. Ázsián belül a kínai belföldi utak száma megháromszorozódik, ezzel maga mögött hagyja az USA belföldi forgalmát is, amely eddig a légiközlekedés legnagyobb szeletét adta a globális egészbe. Indiában pedig ötször annyit fognak repülni az emberek 2038-ra, mint most.
Ugyanakkor az Airbus szerint a légiközlekedés különösen érzékeny a gazdasági és a geopolitikai krízisekre, mint például a háborúkra vagy az olajár elszabadulására.
De mi a helyzet a klímaaggodalmakkal?
Az Airbusnál úgy látják, tetszik vagy sem, de
az utazók száma nőni fog, és a növekedést főként olyan tömegek fogják adni, akiknek korábban nem volt lehetőségük arra, hogy kipróbálják a repülős utazásokat.
Bob Lange, az üzleti elemzésekért felelős alelnök egyenesen úgy fogalmaz: ahogy a világ egyre globalizáltabb lesz, úgy egyre több ok lesz arra, hogy utazzunk. Lange azt is mondja, hogy az utazóközönség akkor is nőne, ha történetesen az amerikaiak csak feleannyit utaznának mint eddig, mert az első utazók száma adja a bővülés nagyját.
A jó hír az, hogy a gyártónál arra számítanak, a most szolgálatban álló 22.680 személy- és csomagszállító gép 60 százaléka lecserélődik 2038-ra,
új, sokkal korszerűbb, kevésébé környezetszennyező gépre.
Az Airbus megjegyezte: érdemes megfigyelni, hogy míg a globális éves utasszám megnégyszereződött 1990 óta, addig az egy főre jutó, a távolság függvényében számított üzemanyag-fogyasztás már csak a 47 százaléka az akkori értéknek. A technológiai fejlődés pedig vélhetően valamennyire kompenzálja az iparág környezetkárosító hatásait, melyekkel továbbra is számolni kell az utasszám növekedése miatt.