A Kantar összesen 24 európai, latin-amerikai és ázsiai országban, 65 ezer résztvevő bevonásával végezte el vizsgálatát, mely a fogyasztói szokások és hozzáállás megváltozására kérdezett rá a környezetvédelmi és fenntarthatósági aggodalmak alapján - írja a Reuters.
Az összesítés szerint a megkérdezettek mintegy harmadát nyugtalanítják ezek a kérdések, ezeknek a fele - vagyis a világ összlakosságának 16 százalékát reprezentálók - pedig aktívan tesz is saját környezeti lábnyoma csökkentése érdekében.
"Úgy látjuk, kismértékű csökkenés ment végbe a húsra, a palackozott italokra, és a szépségápolási termékekre, mint például tisztítókendőkre fordított vásárlói kiadásokban" - jelzik a Kantar elemzői. Hozzáteszik azt is, a piacok fejlődésével, gazdagabbá válásával egyre nagyobb hangsúly kerül a környezetvédelem és a műanyaghasználat kérdéseire. Az elemzők arra számítanak, hogy a jövőben növekedni fog az e szemponból tudatos vásárlok száma, elsődlegesen a magasabb bruttó hazai terméket előállító országokban.
Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy
a világ egyes nagy térségeiben eltérően viszonyulnak a fogyasztók a környezetvédelmi kérdésekhez.
Az elemzők szerint Nyugat-Európában a fogyasztók tudatosabbak saját környezeti hatásaik csökkentése érdekében, míg Ázsia és Latin-Amerika lakóinak többségét alig, vagy egyáltalán nem érdekli a kérdés. Chile a látványos kivétel, a latin-amerikai ország ugyanis a világ leginkább környezettudatos fogyasztóinak otthona. Itt a megkérdezettek 37 százaléka próbál aktívan tenni környezeti hatásainak csökkentése érdekében.
Chile után Ausztria és Németország jön a fogyasztói tudatosságban, majd Nagy-Britannia.
Utóbbi országban az elemzők szerint a következő két évben akár 4 százalékkal is visszaeshet a húsértékesítés volumene, köszönhetően a környezettudatos szemlélet elterjedésének.
"Következtetésünk szerint, magas a kereslete a környezetbarát termékeknek, azoknak, amelyek versenyképes áron és könnyen elérhetők a vásárlók számára" - jelzik a kutatást végző cég munkatársai.
A húsfogyasztás csökkentése az egyik lehetséges eszköze a globális felmelegedés visszafogásának, a húsipar ugyanis az egyik leginkább környezet- és klímaterhelő ágazat a világon. Az ENSZ éghajlatváltozással foglalkozó kormányközi testülete nemrégiben közzétett ajánlásával a globális húsfogyasztás csökkentését és a növényi alapú élelmiszerek nagyobb arányú elterjesztését javasolja a szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében.
Éppen ezért lettek hirtelen sikeresek olyan vállalatok és újítások, mint az Impossible Foods, illetve a Nestlé növényi alapú hamburger pogácsája.
Az elemzés szerint, a vásárlók 48 százaléka nyilvánította ki, hogy a fogyasztási cikkeket gyártó vállalalatoknak többet kellene tenniük a műanyag visszaszorításáért is.
Ugyanakkor erre vannak is törekvések. Például az a vállalás, melyet tucatnyi nagy cég - köztük olyan óriások, mint a Nestlé, a Coca-Cola, az Unilever, a Walmart és a Carrefour - írt alá, és amelyben vállalták, hogy 2025-ig termékeik csomagolását újrafelhasználhatóvá, újrahasznosíthatóvá vagy komposztálhatóvá teszik, illetve a meglévőket ilyen anyagokra cserélik.