Meglepő módon kevesebbet költ a világ húsra és palackozott italokra

Horizontal
A man checks Iberian hams hanging in a drying room at the Embutidos y Jamones Fermin farm in La Alberca near Salamanca, 28 November 2007. The Spanish Jamon Iberico (Iberian ham) is the name which is given exclusively to hams from the Iberian pig breed. The secret of the tase of Iberian ham is down to the pigs diet of acorns which they live on all year round. Embutidos y Jamones Fermin became the first company in Spain to export the deep-red meat to the US after 10 years of lobbying. AFP PHOTO/PHILIPPE DESMAZES (Photo by PHILIPPE DESMAZES / AFP)
Vágólapra másolva!
A természetes környezet és a klíma állapota miatt aggódó fogyasztók, csökkentik a húsra és a palackozott italokra fordított kiadásaikat, és aktívan próbálják visszafogni saját műanyag-felhasználásukat is. Ebben azonban nagy eltérések vannak a világ régiói között - erre jutott a Kantar globális felmérésének végén.
Vágólapra másolva!

A Kantar összesen 24 európai, latin-amerikai és ázsiai országban, 65 ezer résztvevő bevonásával végezte el vizsgálatát, mely a fogyasztói szokások és hozzáállás megváltozására kérdezett rá a környezetvédelmi és fenntarthatósági aggodalmak alapján - írja a Reuters.

Az összesítés szerint a megkérdezettek mintegy harmadát nyugtalanítják ezek a kérdések, ezeknek a fele - vagyis a világ összlakosságának 16 százalékát reprezentálók - pedig aktívan tesz is saját környezeti lábnyoma csökkentése érdekében.

"Úgy látjuk, kismértékű csökkenés ment végbe a húsra, a palackozott italokra, és a szépségápolási termékekre, mint például tisztítókendőkre fordított vásárlói kiadásokban" - jelzik a Kantar elemzői. Hozzáteszik azt is, a piacok fejlődésével, gazdagabbá válásával egyre nagyobb hangsúly kerül a környezetvédelem és a műanyaghasználat kérdéseire. Az elemzők arra számítanak, hogy a jövőben növekedni fog az e szemponból tudatos vásárlok száma, elsődlegesen a magasabb bruttó hazai terméket előállító országokban.

Illusztráció Forrás: AFP/Philippe Desmazes

Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy

a világ egyes nagy térségeiben eltérően viszonyulnak a fogyasztók a környezetvédelmi kérdésekhez.

Az elemzők szerint Nyugat-Európában a fogyasztók tudatosabbak saját környezeti hatásaik csökkentése érdekében, míg Ázsia és Latin-Amerika lakóinak többségét alig, vagy egyáltalán nem érdekli a kérdés. Chile a látványos kivétel, a latin-amerikai ország ugyanis a világ leginkább környezettudatos fogyasztóinak otthona. Itt a megkérdezettek 37 százaléka próbál aktívan tenni környezeti hatásainak csökkentése érdekében.

Chile után Ausztria és Németország jön a fogyasztói tudatosságban, majd Nagy-Britannia.

Utóbbi országban az elemzők szerint a következő két évben akár 4 százalékkal is visszaeshet a húsértékesítés volumene, köszönhetően a környezettudatos szemlélet elterjedésének.

"Következtetésünk szerint, magas a kereslete a környezetbarát termékeknek, azoknak, amelyek versenyképes áron és könnyen elérhetők a vásárlók számára" - jelzik a kutatást végző cég munkatársai.

Sikeresek a húsmentes alternatívát kínáló hamburgerek Forrás:Beyond Meat

A húsfogyasztás csökkentése az egyik lehetséges eszköze a globális felmelegedés visszafogásának, a húsipar ugyanis az egyik leginkább környezet- és klímaterhelő ágazat a világon. Az ENSZ éghajlatváltozással foglalkozó kormányközi testülete nemrégiben közzétett ajánlásával a globális húsfogyasztás csökkentését és a növényi alapú élelmiszerek nagyobb arányú elterjesztését javasolja a szén-dioxid-kibocsátás mérséklése érdekében.

Éppen ezért lettek hirtelen sikeresek olyan vállalatok és újítások, mint az Impossible Foods, illetve a Nestlé növényi alapú hamburger pogácsája.

Az elemzés szerint, a vásárlók 48 százaléka nyilvánította ki, hogy a fogyasztási cikkeket gyártó vállalalatoknak többet kellene tenniük a műanyag visszaszorításáért is.

Ugyanakkor erre vannak is törekvések. Például az a vállalás, melyet tucatnyi nagy cég - köztük olyan óriások, mint a Nestlé, a Coca-Cola, az Unilever, a Walmart és a Carrefour - írt alá, és amelyben vállalták, hogy 2025-ig termékeik csomagolását újrafelhasználhatóvá, újrahasznosíthatóvá vagy komposztálhatóvá teszik, illetve a meglévőket ilyen anyagokra cserélik.