Jöhet a változás a hazai utazási irodáknál, erre sokan régóta vártak

2019.09.11. 10:57

A remélt szabályozás mellett a hazai utaztatói szakma önmagától is megkísérli a fogyasztóbarátabb, az út minden kötelező költségét tartalmazó, teljes áras díjhirdetés meghonosítását, számol be arról a Világgazdaság.

Jövőre várhatóan már a hazai utazási irodák zöme teljes (bruttó) áron hirdeti meg utazási csomagjait. Ennek köszönhetően az utasok nem a megtévesztő árak alapján választanak utazási partnert, hogy majd a szerződéskötés előtt szembesüljenek a további költségekkel. Több országban ugyanis az utaztatók már a tényleges költségeket tüntetik fel a hirdetéseikben, s az utas úgy tervezheti meg az útjait, hogy tudja, a közölt árnál csak akkor kell többet fizetnie, ha például fakultatív kirándulást rendel. Az utazáshoz kötelezően-szükségszerűen kapcsolódó szolgáltatások – repülőjegy, szállás, transzfer, illeték – nem lehetnek megbontva.

A hazai piac egy része régóta küzd a teljes áras úthirdetésekért, ám mivel a magyar utazók árérzékenyek, eddig nem sikerült olyan összefogást elérni, amely révén ne az szerzett volna előnyt, aki a ténylegesen fizetendő összegnek sok esetben töredékéért, pusztán a szállás és repülőjegy árával hirdette meg az utat, míg a tényleges költség akár 30-50 százalékkal is magasabb lehetett.

Turisták tömege RómábanForrás: Shutterstock/Swedishnomad.com - Alex W.

Ezek a cégek azzal számolhattak, hogy csak az utasok kis része fordult ki az irodából, amikor szembesült a kinézett út tényleges költségeivel – ez persze a fogyasztói tudatosságról is szól.

A KSH 2017-es adatai szerint 1073, többségében fővárosi bejegyzésű cég foglalkozott utazásszervezéssel. Ezek összesen 629 ezer fő részére szerveztek kiutazást, és 929 ezer fő részére beutazást abban az évben. A kiutaztatás során eltöltött vendégéjszakák száma 3 millió 567 ezer volt, ami két és félszerese a beutaztatás kapcsán a vendégek által eltöltött vendégéjszakák számával.

A megbontott árakért azonban nem csak az utazási irodákat lehet okolni. Miközben az Európai Unió a közvetlenül a fogyasztóknak eladott repülőjegyek esetében kötelezően előírta a teljes áras, illetékmentes díjhirdetést, a légitársaságok a mai napig megbontott árakat adnak meg az utaztató partnereknek – olyan díjszabásokat, amelyeknél például adózási, könyvelési szempontból kedvezőbb a légicégnek nem a jegy árán, hanem az illetéken vagy épp a kerozin pótdíján komolyabb hasznot húzni.