Az európai repülőtér, amely fényt vesz világítástechnika helyett

Amszterdam repülőtér Schiphol
Várakozó utasok az indulási oldalon
Vágólapra másolva!
Figyelemreméltó együttműködés valósult meg a Philips és az amszterdami Schiphol repülőtér üzemeltetői között. Utóbbi ugyanis nem világítótesteket és más eszközöket vett az óriáscégtől, hanem fényt, azaz olyan átfogó megoldást, amely a mesterséges világítással kapcsolatos valamennyi vonatkozásra választ ad. Ez pedig nem egyszerűen szóhasználati kérdés, hanem a körkörös, fenntarthatóságot elősegítő gazdasági modell egy példája.
Vágólapra másolva!

Fényt vásárol a repülőtér a Philipstől, és nem önmagukban fénycsöveket vagy takarékos LED világító rendszereket. Ahogy a projektről készült esettanulmány bemutatja, a koncepció része az, hogy ugyan a vállalat valóban beszállítója volt a repülőtér egyik utasterminálja és utasvárója világítástechnikai rendszereinek, de a cég nem egyszerűen eszközöket telepített, hanem a fényt biztosítja az adott területen.

Várakozó utasok az amszterdami Schiphol repülőtéren Forrás: AFP/Ramon Van Flymen

Ehhez persze különleges minőségű eszközöket alkalmaznak, olyan fénycsöveket, amelyek élettartama 75 százalékkal hosszabb a hagyományos változatoknál. A karbantartás pedig azért költséghatékony a megrendelő számára, mert a szolgáltatáscsomagon belül a Philips vállalta, hogy elvégez minden szükséges szerelési, cserélési, vagy épp bővítési munkálatot.

Mindennek pedig a fenntarthatóság szempontjából van óriási jelentősége. A Schiphol repülőtér jelenleg a világ egyik leginkább fenntartható módon működő ilyen létesítménye, csökkentett energiafelhasználással és más, takarékos megoldásokkal.

Ennek a koncepciónak, általános értelemben, a költséghatékonyság szempontjából az előzetes beruházási igény mérséklése miatt van jelentősége.

Hosszabb távon pedig azért, mert a modell alapáján a beszállító kezel minden tárgyi eszközt a projekthez rendelten, ideértve az anyaghulladékot vagy a leselejtezett fényrudakat. Ez - a körkörös gazdaság elveivel összhangban.- azt jelenti, hogy

a repülőtér meghatározott részeinek világítása egy zárt ökoszisztémán belül valósul meg.

Azaz az eszközök magas újrahasznosítási arányával vagy biztonságos leselejtezésével, a környezeti terhelés csökkentése érdekében.

A vállalatnál ezért azt mondják: szemléletbeli különbséget jelent az, hogy a repülőtér üzemeltetője "fényt vásárol", nem pedig egyszerűen a megvilágításhoz szükséges eszközök telepítését kérte.