Meghökkentő: a Teslán múlhat egy 16 milliós ország sorsa

Tesla
A view shows flags at the US automotive and energy company Tesla showroom and service center in Amsterdam on October 14, 2018. (Photo by Emmanuel DUNAND / AFP)
Vágólapra másolva!
A Teslához fordultak Zimbabwéból. Mégpedig azért, hogy Elon Musk vállalata segítsen megoldani az ország energiaellátási gondjait, illetve azoknak egy fontos, a mindennapokra és a hétköznapi gazdasági ügyletekre is kiható részét, számol be arról a Bloomberrg. A Teslától azt kérik, amiben már bizonyítottan jók: telepítsenek korszerű energiatárolókat, hogy az emberek tudják használni a mobilfizetési rendszerüket. Ez ugyanis itt nem afféle passzió, hanem készpénz nélkül, a vásárlás jórészt egyetlen formája.
Vágólapra másolva!

Egyre nagyobb a baj Zimbabwéban. Az ország hosszú ideje vergődik a hiperinfláció csapdájában, az emberek pedig az értéktelen helyi pénz helyett sokkal szívesebben használják a feketepiac legfontosabb valutáját, az amerikai dollárt. A krónikus készpénzhiány mellett - a kormányzat igyekszik visszaszorítani az amerikai dollár használatát, és a sajátját erőltetni - az emberek jelentős része a hétköznapokban mobilfizetéssel intézi ügyeit.

Azaz intézi akkor, ha éppen van elektromos áram, ami a távközlési hálózat állomásainak és az elektronikai eszközök működtetéséhez kell. Az áramkimaradások azonban egyre gyakoribbak, azok hossza pedig egyre nő az utóbbi időben. A helyszíni beszámolók szerint azok már akár a 18 órát is elérhetik egy nap, így a mobiltelefonok segítségével végrehajtott vásárlás is egyre nehézkesebb.

Ez ténylegesen is komoly, milliókat érintő probléma.

Tesla vállalati zászlók a cég amszterdami telephelyénél Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

Az Ecocasht, az ország mobilfizetési rendszerét 2011-ben mutatta be az Econet, Zimbabwe legnagyobb mobilszolgáltatója.

A nagyjából 16 milliós lakosú országban azóta mintegy 6,7 millió felhasználója lett.

A hírek szerint nemcsak a mindennapi bevásárlásnál használják azt az emberek, hanem még a pincérek borravalóit is azzal fizetik ki.

"Ha a telefonos hálózat leáll Zimbabwéban, semmilyen tranzakciót nem tudunk végrehajtani" - mondta az Econet partnercégének vezetője, amely az állomások akkumulátorait telepíti.

Az Econet ezért a Teslához fordult, azt remélve, hogy tudnak megoldást kínálni számukra.

Döntésüket vélhetően az is indokolta, hogy a Tesla már bizonyított: ahogy az Origo megírta, két éve Elon Musk, a Tesla vezetője, merész vállalást tett, amikor egy óriási energiatároló egység felhúzását ígérte meg Dél-Ausztrália számára, rekordhatáridővel. A projektet sikerült időre befejezni, és egyelőre úgy tűnik, az óriási, sivatagba épített akkumulátor be is váltotta a hozzá fűzött reményeket.

Egy sajtókonferencián bemutatott telep Forrás: BELGA/AFP/Luc Claessen

Emellett számított az is, hogy a vállalat számos telekommunikációs projektben érdekelt világszerte, és többféle, az igényeknek megfelelő, napelemes energiatároló rendszereket tud ügyfeleinek kínálni. Ennek különösen ott van jelentősége, ahol nincs vagy csak indokolatlanul drágán lehetne hagyományos gerinchálózati ellátórendszert kiépíteni.

A zimbabwei partnerség a legnagyobb telekommunikációs projekt eddig, amibe Elon Musk cége belevágott.

Az Econetnek országszerte mintegy 1300 bázisállomása van, két másik mobilszolgáltatóval közösen üzemeltetik azokat.

A Powerwall egy kisebb változata Forrás: BELGA/AFP/Luc Claessen

Egyelőre összesen 520-at kell telepíteni a Tesla Powerwall névre keresztelt egységeiből, mindegyik kijelölt állomásra kettőt. A telepítést végző vállalat azt közölte, szándékukban áll a Tesla akkumulátorait bevezetni más országokban is, ahol szintén gondot okoz az elektromos árammal való ellátottság. Így elképzelhető, hogy a jövőben Zambiában Lesothoban, és a Kongói Demokratikus Köztársaságban is megjelennek ezek az eszközök.

A zimbabwei bázisállomások általában dízelgenerátorokkal üzemelnek, de az üzemanyaghiány miatt ezek sem jelentenek már biztos megoldást az energiaellátásra.

A Powerwall darabja 6500 dollár, mintegy 2 millió forint, a teljes beruházás költsége így több milliárd forintos összeget jelenthet.

Az eszközök akkor lépnek működésbe, ha a kapcsolt napelemek nem képesek elegendő elektromos energiát szolgáltatni, mert sötét van, vagy mert esik az eső. A lítium-ion telepek ilyenkor akár 10 óráig is képesek egy bázisállomás meghajtására, jelzi a beszerzés kapcsán az Econet. Amikor pedig újra kisüt a nap, a telepek feltöltődnek.

Egy zimbabwei híroldal az ügylet kapcsán jelzi, hogy az ország áramellátásában idén májusban kezdődtek a gondok, amikor rendszeressé váltak a nagyobb áramkimaradások. A lap szerint ugyanakkor az Econet nem engedheti meg magának a rendszer leállítását, mert azzal gyakorlatilag a hétköznapok pénzügyei és a kiskereskedelem is ellehetetlenülnének.