A vegán ruhák pörgethetik fel a divatipart

Marks & Spencer
Shoppers walk past a Marks & Spencer shop on Oxford Street in central London on June 19, 2018. Major UK retailers are increasingly facing tough times in the face of intense online competition from the likes of US giant Amazon. Clothing-to-food retailer Marks & Spencer is meanwhile shutting more than 100 UK stores as it looks to shift at least one third of sales online. / AFP PHOTO / Tolga Akmen
Vágólapra másolva!
Bőrtől és minden egyéb állati eredetű összetevőktől mentes ruhák és kiegészítők kerülnek forgalomba a Marks & Spencer, a Zara és a New Look brit üzleteiben – írja a BBC.
Vágólapra másolva!

A szőrmekabátok nem valódi szőrméből készültek, a bőr hatású öveket és cipőket pedig fakéregből, természetes gumiból és kókuszrostból állították elő, vagyis egyikhez sem használtak fel állati eredetű alapanyagot.

Illusztráció Forrás: AFP/Tolga Akmen

Miközben egyre több brit próbál kevesebb húst enni, a Mintel piackutató cég legfrissebb adatai szerint a vásárlók 42 százalékánál az állatjólét a legfontosabb kérdés, mielőtt döntenek egy ruha vagy kiegészítő megvásárlásáról.

A cég szerint idén rendkívül keresettek lesznek azon termékeik, amelyek vegán címkével lesznek ellátva.

Ráadásul a vegán termékeknek teljes egészében vegánnak, vagyis állati eredetű anyagoktól mentesnek kell lennie, beleértve a cipőkhöz használt ragasztót és az egyéb vegyszereket is.

A vegán, környezetkímélő és fenntartható termékek úttörője a brit divattervező Stella McCartney, akinek divatházában nem használnak sem szőrmét, sem bőrt. A divatház manapság gombákból készít bőrhatású anyagot, és azzal kísérleteznek, hogy képesek-e kiváltani a selymet élesztőből kivont fehérjével.

Manökenek Stella McCartney brit divattervező kollekciójának bemutatója

Forrás: MTI/EPA/Yoan Valat

Például a Dr. Martens brit cipő és ruházati márkánál 300 százalékkal nőtt a vegán termékek eladása az elmúlt években.

A 2011-ben piacra dobott poliészter szövet és poliuretán keverékéből készült lábbelik a cipőeladások négy százalékát tették ki tavaly.

A Vegán Társaság azt mondja, hogy a vegán védjeggyel bejegyzett termékek fellendülőben vannak, míg 2018-ban 119 termék került bejegyzés alá, addig idén eddig mintegy 2 ezer termék kapta meg a védjegyet.

– nyilatkozta Dominika Piasecka a Vegán Társaságtól.

Illusztráció Forrás: Getty Images/WireImage/Han Myung-Gu

Ugyanakkor az állati származékoktól mentes termékek ára drágább a hagyományos ruhákhoz és kiegészítőkhöz képest, például

a Dr. Martens vegán cipője annyiba kerül, mint egy valódi bőrből készült lábbeli.

Kate Hardcastle kiskereskedelmi elemző szerint a hagyományos és a vegán bőrtermékek ára azért igen hasonló, mivel a gyártási költségek nagyjából azonosak, és az anyagköltségek valójában a teljes ár kis részét képezik, így nem számít arra, hogy az állati eredetű összetevőktől mentes termékek lényegesen olcsóbbak lesznek.