Felfüggesztették a világ egyik legnagyobb repülőterének fejlesztését

Dubai, Al Maktoum reptér
Local employees stand outside the newly opened Al-Maktoum International airport, the emirate's second airport in Dubai, on October 27, 2013. The new passenger terminal opened its doors for business following an official inauguration and welcome of the first commercial flight. AFP PHOTO/MARWAN NAAMANI (Photo by MARWAN NAAMANI / AFP)
Vágólapra másolva!
Állítólag felfüggesztették, de legalábbis lelassították Dubaj második repülőterének bővítését. A hivatalos állásfoglalás szerint csak az ütemezés újragondolása valósul meg, ám úgy tűnik, más okok is húzódhatnak a háttérben.
Vágólapra másolva!

A dubaji Al Maktoum repülőtér a világ egyik legnagyobb légikikötője, amely évente akár 250 millió utas fogadására is képes lesz, ha egyszer elkészül minden tervezett bővítése. Ez azonban még várat magára, mivel egyre bizonyosabbá válik, hogy a projekt első fázisa az eredetileg 2025-ös céldátum helyett jelentős csúszással, 2030-ra fejeződik be. Ha átadják, azzal máris 130 millióra ugrik az éves utaskapacitása.

Leállt Dubaj második repülőterének bővítése Forrás: AFP/Marwan Naamani

A Bloomberg megkereste a Dubai Airportot, ahonnan azt a választ kapták, hogy még nem véglegesítették a következő lépések ütemezését. Az újragondolás célja, hogy áttekintsék az alkalmazott technológiákat, reagáljanak a fogyasztói igényekre, és optimalizálják a beruházást pénzügyi szempontból is. A lap viszont magukat megnevezni nem kívánó forrásai alapján azt írja, az építési munkálatok leálltak, a bővítés pénzügyi hátterét pedig egyelőre "bizonytalan időre befagyasztották".

A fejlesztés költsége 36 milliárd dollár, azaz mintegy 10 ezer milliárd forint.

Az első bővítési fázis csúszása érzékenyen érinti az ottani székhelyű Emiratest, a világ egyik legjelentősebb légitársaságát. A vállalatnak ugyanis az a célja, hogy megerősítse vezető helyét, mint a világ első számú, nagy távolságokra repülő utasszállítója, amihez a repülőtér bővítése nélkülözhetetlen lenne.

A repülőtér fejlesztési koncepciójáról alább nézhet meg egy rövid videót:

Egyes vélekedések szerint, a halasztásnak köze lehet ahhoz, hogy az öbölállamok gazdasága az utóbbi években nincs jó formában. Az Emirátusokon belüli legismertebb emírség, Dubaj gazdasági növekedése tavaly a legalacsonyabb volt 2010 óta.

Az egykor üstökösszerűen növekvő turisztikai forgalom 2017 óta stagnál.

Az Emirates pedig újra a Dubai Internationalt használja bázisreptérként, mert egyelőre előnyösebbnek gondolja új útvonalstratégiája megalkotásához, melynek központi eleme, hogy a világ minden sarkába repüljenek, még az Airbus A380-as óriásgépek nélkül is - ez a modell időközben kifutóvá vált a gyártónál.

Az Al Maktoum repülőteret 2010-ben adták át, de egy ideig csak a teherforgalmat szolgálta ki. Első utasterminálját 2013-ban nyitották meg. Kapacitását később növelték is, de jelenleg alig tucatnyi légitársaság használja, és jóval a névleges kapacitása alatt szolgál ki, évente nagyjából 900 ezer utast.