Like Locals: utazzon és lássa a helyiek szemével a világot

Vágólapra másolva!
Nemrég öt országban mutatkozott be a a Like Locals mobilalkalmazás, amely célja, hogy a turisták ne csak a megszokott, mindenki által látogatott helyekre jussanak el egy utazás során, hanem az olyan kevésbe szem előtt lévő, eldugottabb helyeket is megtalálják, amelyeket a helyiek is gyakran felkeresnek. A Like Locals társalapítójával, Csányi Gabriellával beszélgettünk arról, hogy miben változtatja meg az új alkalmazás az utazási szokásokat, és miben képes újat mutatni a felhasználók számára.
Vágólapra másolva!

Csányi Gabriella a Corvinus egyetemen angol nyelven végezte el a gazdálkodás és menedzsment szakot, majd egy év kihagyás után Angliába utazott, hogy a London School of Economics-on (LSE) viselkedéstant és döntéselméletet tanuljon.

Itt találkozott a Like Locals későbbi társalapítójával, Constantinos Los-szal, akivel hamarosan megkezdték az alkalmazás megtervezését.

" Mindkettőnket nagyon érdekelt a téma, de akkoriban még csak ötletelés szintjén volt meg a koncepció. Az LSE-n komolyabban is elkezdtem foglalkozni azzal, hogy mi befolyásolja az emberek döntéseit. Az egyik ottani professzornőmmel kezdtünk el kidolgozni egy modellt, amely nem teljes a mi ötletünk, de ugyanakkor innovatív, mivel két olyan modellt vegyítettünk, amelyeket korábban még senki. " - mondta Csányi Gabriella.

Ezt a modellt először a Csányi alapítvány beválogatási rendszerénél akarták használni, amely a döntéshozatalban segít a jelentkezők kiválasztásakor. A projektet később elvitték az Egyesült Államokba, ahol ezért díjat is kaptak, amelyre nagyon büszkék.

Csányi Gabriella, a Like Locals társalapítója Forrás: ERIKA ROZSA/Erika Rozsa

" Constantinos rendkívül lelkes volt a modellel kapcsolatban és úgy gondolta, hogy az utazásban is lehetne alkalmazni. Elkezdtünk azon dolgozni, hogyan lehetne mindezt megvalósítani. Közösen több országban is megfordultunk, és azt tapasztaltuk, hogy egy turistának komoly nehézségeket okoz az igazán helyi, gyakran eldugottabb éttermek, bárok, látványosságok megtalálása. Az információ tengerében gyakran elveszik az ember és nehezen tudja eldönteni mikor hova menjen, milyen fontos turisztikai lokációkat keressen fel. " - mesélte az Origónak.

Ekkor jött az ötlet, hogy egy olyan alkalmazást kellene készíteni, amely éppen ezeket a helyiek által közkedvelt, de a turisták számára kevésbé vagy egyáltalán nem ismert helyeket is fel lehessen fedezni.

Persze mindenkinek mások az igényei, az érdeklődési köre, ezért próbálták személyre szabni azt is, hogy a felhasználóhoz hogyan és milyen információk jutnak el, mi az, ami érdekelheti az utazót.

Szerették volna megoldani azt is, hogy a turistákat össze tudják kötni a megfelelő helyiekkel, úgy, hogy a két személynek nagyjából azonos legyen az érdeklődési köre, így mindenképpen olyan helyekre tudjon eljutni az utazó, amely tetszeni fog neki. Ezt eleinte Tinderszerűen képzelték el, vagyis jobbra és balra "húzással" lehetett volna kiválasztani a legmegfelelőbb idegenvezetőt. Az ötletet hamar elvetették, mert ugyan a felhasználók lelkesek voltak, hogy új embereket ismerhetnek meg és új dolgokat fedezhetnek fel, de gyakran időhiány vagy egyéb okok miatt mégsem jött össze a találkozás.

"Az LSE-n megszerzett tudás sokat segített az alkalmazás tervezésekor, ugyanakkor ki kell emelnem azt is, hogy rendkívül jó tanáraim voltak a Budapesti Corvinus Egyetemen is. A kötelező tananyagokon kívül Stocker Miklós professzorral volt kurzusom Cases of International Business néven, ahol különböző esettanulmányokkal foglalkoztunk, a győztes csapat pedig kijutott Kanadába. Ez számomra egy fantasztikus élmény volt legfőképpen azért, mert az összes tantárgyat amit ott tanultam azonnal gyakorlatban is tudtam alkalmazni. " -

Ugyan a személyi kontakt nincs jelen az alkalmazásban, de Gabriella szerint a fő értékük továbbra is az, hogy nemcsak azokat az útvonalakat járhatják be a felhasználók, amelyeket a helyiek javasolnak, hanem ezen felül a helyszínekhez kapcsolódó történeteket is megismerhetnek.

Elsősorban az Y generáció számára készített alkalmazás tesztelése során a készítők meglepő eredményeket kaptak, hiszen kiderült, hogy az idősebb korosztály is aktívan használja az appot. Ugyancsak célcsoport a megfontolt pénzügyi döntéseket hozó utazók rétege, akik általában Airbnb-ben laknak, fapados járatokat használnak és inkább az élményeket keresik a nyaraláskor. A Like Locals legaktívabb felhasználói a 24 és 32 év közöttiek soraiból kerülnek ki, de az ötven évnél idősebbek is meglepően sokat használják az alkalmazást.

Csányi Gabriella, a Like Locals társalapítója Forrás: ERIKA ROZSA/Erika Rozsa

A Like Locals egy másik fő erénye, hogy blog formájában helyiek mutatják be az adott városokat, akik tanácsokat adnak az oda készülő turistáknak. Ilyen tartalmakat bárki írhat, akinek kedve van hozzá, a legjobbak pedig meg is jelennek a cég oldalán. Ehhez a beküldött anyagnak természetesen meg kell felelnie bizonyos követelményeknek, és ahogy Gabriella mondta, a cég alapelve, hogy a kevesebb gyakran több, tehát inkább részesítik előnyben a minőségi írásokat a mennyiséggel szemben.

Nagyon sok utazási blogger és influencer is jelentkezik írónak a Like Locals-nál, hiszen számukra ez egy remek lehetőség a megjelenésre.

Ezekért az írásokért jelenleg nem fizetnek, de több üzleti modellt is tesztelnek. Szeptemberben az alkalmazás egy nagyobb frissítése debütál, amelyben elképzelhető, hogy néhány "footprint" fizetőssé válik, a bevétel egy százalékát pedig visszaforgatnák a tartalomírókra.

A Like Locals úgynevezett "footprinteket" tartalmaz, amelyek gyakorlatilag a helyiek által összeállított nyomvonalak a turisták számára. Egy adott városban (jelenleg Barcelonában, Londonban, Athénban és Budapesten érhető el az alkalmazás) a felhasználó érdeklődési körének megfelelően több ilyenből böngészhet. A footprintek ugyanakkor nem csak útvonalak, hiszen a helyiek történetei mellett részletes ajánlásokat is tartalmaznak.

"Az utazások előtt általában részletesen megtervezi az ember, hogy mit szeretne csinálni egy adott városban, majd amikor tényleg ott van és kilép a szállodából, hirtelen nem tudja, hogy mivel kezdjen, merre induljon. Ebben segít a Like Locals, hiszen az alkalmazás megnyitását követően kiválasztható, hogy milyen típúsú "túrák", footprintek érhetőek el, azok mennyi ideig tartanak és milyen messze vannak a felhasználótól" - magyarázta Csányi Gabriella az Origónak adott interjújában.

A különböző footprintekben egy rövid ismertető olvasható annak készítőjéről, ugyanakkor mindegyik más jellegű és tematikájú. Van amelyik a hipster helyekre fókuszál, egy másik pedig az éjszakai életre, vagy éppen csak egyes kerületekre.

"A footprintekkel azt az érzést szeretnénk kelteni, mintha egy ott élő jóbarátunk belénk karolt volna és körbe vitt volna a kedvenc helyein. A felhasználó a footprint kiválasztása után rábízza magát egy "bennszülöttre" és végigköveti azokat a látnivalókat, amelyeket ő javasol a számára."

Gabriella mesélt arról is, hogy az emberek gyakran belekezdenek egy footprintbe, majd befejezés nélkül egy másikra lépnek át. Éppen emiatt a jövőben arra is lesz lehetőség, hogy a felhasználó jobban személyre szabhassa az útvonalakat, akár sajátot készítsen. Egy másik fontos változás is érkezik majd a szeptemberi frissítéssel, méghozzá a keresés funkció fejlesztése. Ezzel egy másik utazáshoz köthető frusztrációt szeretnének megoldani.

"Jelenleg egy átlagos turista, ha megéhezik külföldön, egyből megnézi a Trip Advisort, kiválasztja azt, hogy milyen típusú ételt akar enni, majd elveszik a több száz listázott hely között. Mi viszont azt szeretnénk imitálni az alkalmazásunkkal, mintha lenne egy helyi ismerősöd, aki elvisz a kedvenc éttermébe. "

Forrás: ERIKA ROZSA/Erika Rozsa

Az appban azonban nem lesz listázva minden étterem, csak azok, amelyeket egy, a cég által elfogadott helyi már feltöltött és megírta róla a véleményét. A szeptemberben megjelenő frissítésnél a keresőben már nem az éhes, étterem, vagy ital szóra keres majd rá a felhasználó, hanem ennél sokkal egyértelműbb megfogalmazás használatára is lehetőség nyílik, a kereséseknek pedig csak egyetlen eredménye lesz.

A Like Localst a jövőben még több városra terjesztik ki. Hamarosan hozzáadják a kínálathoz, Amszterdamot, Bécset és Berlint is. Ezután egy időre szeretnék leállítani az országhatárokon átívelő terjeszkedést és csak azokra az államokra fókuszálni, ahol már jelen vannak. Ez viszont egyben azt is jelenti, hogy a már bevezetett országok más nagyvárosban is megjelennének.

Bevételszerzés céljából nem a klasszikus szponzorált tartalmakhoz, reklámokhoz és a megvásárolható kiemelésekhez nyúl a Like Locals, hanem többféle csomagot kínál a különböző partnereknek.

Emellett játékokat is terveznek belevinni az alkalmazásokba, az éttermek, bárok és egyéb helyek pedig ezekben is részt vehetnek. Ezáltal a felhasználók kedvezményeket is kaphatnának, vagy esetleg egy ingyen kávét, süteményt, fagylaltot, ez pedig a partnernek is megéri, hiszen az utazót a cég elvezeti az adott helyre.

" Jelenleg egy három hónapos programot csinálunk ötven partnerrel, hogy megnézzük: milyen reakciót váltanak ki ezek a gasztróhelyek a felhasználókból. Volt egy érdekes beszélgetésem az egyik hely barisztájával, aki persze elmondta, hogy számít hányan mennek be hozzá, de neki az is fontos, hogy edukálni tudja a vendégeket a kávézásról. Ebben is segíthetnek majd az általunk tervezett játékok"

A Like Locals megalapításához szükséges törzstőkét Constantinos Los-szal ketten adták össze, ez összesen 200 ezer euró volt. Jelenleg egy négy fős csapat viszi a vállalkozást és a Digital Natives nevű magyar fejlesztőcsapattal dolgoznak együtt.

Ugyan Gabriella számot nem akart mondani, mert magát babonásnak tartja, de a visszajelzések és a megkeresések alapján az elkövetkező néhány évben még több városba tervezik eljuttatni a Like Locals alkalmazást. Egyenlőre Európára koncentrálnak, hiszen a célcsoportjukat figyelembe véve sokkal többen utaznak néhány napos nyaralásokra, ők pedig inkább a kontinensen belül, vagy idehaza mozognak szívesebben.