Az e-kereskedelem nagyon felforgatta a kartonpapír-piacot

2019.07.18. 08:00

Az e-kereskedelem térhódításának következtében rengeteg kartondoboz és töltőanyag fogy, ami megvédi az árukat szállítás közben. A kiskereskedők és a fuvarozók pedig nagy ütemben dolgoznak azon, hogy a csomagok kisebbek, könnyebbek és újrahasznosíthatóak legyenek.

Az Amazon külön egysége is azon dolgozik, hogy javítson a termékeik csomagolásán, ráadásul a 85 fős csapat munkája arra készteti a többi kiskereskedőt, hogy a csomagoláshoz minél kevesebb plusz kartondobozt és töltőanyagot használjanak.

IllusztrációForrás: AFP/Chris J Ratcliffe

A célom, hogy a következő években eltűnjön a plusz csomagolás" – nyilatkozta Kim Houchens, aki a cég csomagolási részlegének vezetője. Hozzátette, hogy gyártókkal és terméktervezőkkel együttműködve dolgoznak azon, hogy a teljes szállítási folyamat során ne legyen szükség további csomagolódoboz hozzáadására.

Az elmúlt évtizedben az e-kereskedelem felfuttatta a kartonipart, amikor az élelmiszeripar és a feldolgozóipar stagnált. Az online vásárlásnál hétszer több kartonra van szükség, mint a hagyományos vásárlásnál – állítja a Fastmarkets árucikk-elemző cég.

Az e-kereskedelem 2018-ban 1,3 millió tonna kartondobozt termelt Észak-Amerikában, míg 2017-ben ez a szám 1,1 millió tonna volt. A megnövekedett kereslet pedig az árakat is feljebb tornázta, arra késztetve a kiskereskedőket és szállítókat, hogy igyekezzenek minél kevesebb kartonpapírt használni, ami ráadásul számos környezetvédelmi előnnyel is jár.

IllusztrációForrás: AFP/DPA/Uli Deck

Mivel az Egyesült Államokban nagyon sok faültetvény, fa farm létezik, így a cellulóz viszonylag olcsó, ráadásul az ország régóta exportálja is azt, ezért a kartonok újrafeldolgozása nem annyira elterjedt –

mindössze 35 százaléka készül újrahasznosított anyagból. Ráadásul a dobozoknak itt többet kell utaznia a raktárból a célállomásig, mivel sokan nagyobbak a távolságok, mint Európában, és az újrahasznosított kartondobozok nem bírták a terhelést.

IllusztrációForrás: AFP/Denis Charlet

Ugyanakkor Európában és Ázsiában is sokkal fenntarthatóbb módon kezelik a papírt mind a cégek, mind az országok, Európában a dobozok 80 százaléka, míg Ázsiában 93 százaléka újrahasznosított alapanyagokból készül. Például a kínai JD.com e-kereskedelmi vállalat 2020-ig csak száz százalékban újrahasznosított kartont fog ezentúl csomagolásaihoz használni.

Mark Schlossman, az Accurate Box vezérigazgatója – amely például a PepsiConak szállít csomagolóanyagot - elmondta, hogy míg öt éve a kartonok alig 30 százaléka volt újrahasznosított, addig mára ez már 70 százalékra emelkedett. Schlossman úgy vélte, hogy az elmúlt években óriásit lépett előre az amerikai papírújrahasznosítás és ez az egyre minőségibb és erősebb kartondobozok előállításával tovább fog növekedni.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK