Fél éven belül teljesen átalakul a nemzetközi olajpiac

China's May exports up 15.5 percent, imports up 22.1 percent China Chinese May imports exports economy finance trade product port harbour financial labour dock shipping container
A cargo ship loaded with containers to be shipped abroad berths at the Port of Qingdao in Qingdao city, east China's Shandong province, 7 June 2017. Both China's exports and imports surged in May, beating expectations, customs data showed Thursday (8 June 2017). Exports in yuan-denominated terms hit 1.32 trillion yuan (about 194 billion U.S. dollars) last month, up 15.5 percent year on year, higher than market expectations and the 14.3 percent growth in April, according to the General Administration of Customs (GAC). Imports grew 22.1 percent in May, much faster than market forecasts and the 18.6 percent growth in April.
Vágólapra másolva!
A globális hajózási szektor naponta több mint 3 millió hordónyi magas kéntartalmú üzemanyagot éget el a világ óceánjain. Mindez azonban 2020. január 1-jétől alapjaiban fog megváltozni. Egy új előírás ugyanis radikálisan visszafogná a kénkibocsátást. Ez pedig az eddigi legnagyobb léptékű változást hozhatja el az olajipar történetében.
Vágólapra másolva!

A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) 2020 első napjától életbe lépő előírásai radikálisan csökkentenék a globális hajózási szektor károsanyag-kibocsátását. Mindez pedig keményen érinteni fogja nemcsak a kőolaj kitermelőket, de a kereskedőket, a hajótulajdonosokat, a finomítókat, a részvénybefektetőket, a biztosítási társaságokat, a logisztikai vállalatokat, a bankokat, és még számos szereplőt – mondta CNBC-nek Steve Sawyer, a Facts Global Energy vezető elemzője.

A fenti felsorolásból látszik, hogy a világgazdaságban gyakorlatilag alig lesz olyan szereplő, akire ne gyakorolna majd hatást az új szabályozás.

A konkrét előírás alapján az IMO megtiltaná a működést minden olyan hajó számára, amelynek üzemanyaga 0,5 százaléknál magasabb kéntartalommal bír – ez igen komoly csökkentés a jelenlegi 3,5 százalékos szinthez képest. A leggyakrabban használt tengeri üzemanyag egyébként nagyjából 2,7 százalékos kéntartalommal rendelkezik.

Az ötlet azonban nem hirtelen jött. Az IMO 2016-ban fogadta el az ENSZ több mint egy évtizeddel ezelőtti ajánlását, és az új előírást több mint 170 ország (beleértve az Egyesült Államokat) hagyta jóvá.

Januártól drasztikus változások jönnek a hajózási szektorban Forrás: Imaginechina/Yu fangping - Imaginechina/Yu Fangping

A nemzetközi hajózás olajfogyasztása pedig rendkívüli szereppel bír a piacon. Ha a globális hajózási szektort olajfogyasztó országként kezelnénk, akkor a negyedik vagy az ötödik legnagyobb szereplő lenne. Mindebből pedig az is következik, hogy a hajózási szektor konkrét szereplői mellett az olajfinomítók is komoly változásokra készülhetnek – aminek következtében a nemzetközi olajszektort is alapjaiban érintik az új előírások.

A döntés pedig különösen súlyosan érintheti az OPEC országait – beleértve például Szaúd-Arábiát –, mivel a közel-keleti olajkitermelők gazdaságai igen erőteljesen támaszkodnak a magas kéntartalmú kőolajra.

A nemzetközi hajózási ipar egyébként hosszú ideje komoly nyomás alatt van az üzemanyag károsanyag-kibocsátása miatt. A magas kéntartalmú üzemanyagok szennyezése ugyanis nagyban hozzájárul a savas esők kialakulásához. A UBS azonban azt is hangsúlyozta, az úgynevezett zöld hajózási szektor hatalmas üzleti lehetőségeket is magában rejt. A bank szerint a következő öt évben az iparág mértéke legalább 250 milliárd dollár lesz.

A világ két legnagyobb konténerszállító cége, az A.P. Moller-Marsk és az MSC már jelezte is, hogy az átállás mindkettejüknek durván 2 milliárd dolláros pluszköltséget jelent majd.

Az IMO eddigi közlései alapján jelenleg kizárt, hogy időben kitolnák az új előírás életbe lépését.