Fura légijárművet tesztelnek, még pilótaengedély sem kell hozzá

kamerával ellátott quadrokopter FPV-s drón
A so-called FPV-Race-Quadcopter dron flying during the run-up to the fair 'modell-hobby-spiel' (lit. 'model-hobby-game') on the fair grounds in Leipzig, Germany, 29 September 2016. For the first time, an Indoor Cup will be hosted at the fair, during which 50 pilots will race with their drones reaching up to 150 kmph. About 650 exhibitors present innovations on the topic 'Hobby' on 90,000 square meters of exhibition space. PHOTO: JAN WOITAS/dpa
Vágólapra másolva!
Egy texasi cég még az idén szeretne szabadidős célokra egyszemélyes, bérelhető elektromos repülőgépeket kínálni az Egyesült Államok nagyvárosai mellett. A járműveket úgy tervezték, hogy egy joystickkal lehessen vezérelni, így nem kell hozzá pilótaengedély sem.
Vágólapra másolva!

A drónok igazi forradalmat indítottak el az emberes repülésben is, hiszen azóta olyan fogalmakkal ismerkedünk meg, mint a légitaxi vagy mint a joystick-kal vezérelhető, több rotorral működő egyszemélyes repülőgép. Ezek mind a pilóta nélküli légi drónokból fejlődtek ki, csak sokkal nagyobbak azoknál és ülőhelyet is kialakítottak bennük az utasok számára.

A LIFT cég egyszemélyes repülőgépe lehet az iparág következő sikertörténete, hiszen elsőként nyújthat egyszemélyes repülésélményt bárkinek.

A gép ugyanis elég könnyű ahhoz, hogy a szövetségi légiforgalmi hatóság (FAA) "ultrakönnyű" járműnek minősítse őket. Márpedig az ultrakönnyű járművekhez nem szükséges engedély.

A LIFT 18-rotoros Hexa repülőgépe körülbelül 200 kg súlyú, beleértve azokat a kiegészítőket is, amelyekkel

vészhelyzetben vízi bobbá vagy ejtőernyővé alakítható a jármű.

A LIFT szerint a FAA zöld utat adott a Hexa névre keresztelt járművek ultrakönnyű kategóriába sorolásához.

Eljöhet a jövő, amelyben bárki repülhet - kommentálta a bejelentést Matt Chasen, a LIFT alapítója.

Szerinte a légi közlekedés forradalmának csúcsán járunk most, elsősorban a repülőgépek villamosítása miatt.

Az elektromos autókhoz hasonlóan a légiközlekedés jövője is az elektromos repülőgép lesz.

Chasen azt tervezi, hogy még az idén az Egyesült Államok nagyvárosai közelében lehetővé teszi a járművek bérlését. Az ügyfelek először egy szimulátorban tanulják majd meg a gép kezelését, mielőtt beszállnának a Hexá-ba, hogy aztán legfeljebb 15 percig repülhessenek. Ez az a maximális idő ugyanis, ameddig az akkumulátorok biztonságosan képesek elegendő árammal ellátni a járművet.

A drónokban hamarosan emberek is ülhetnek majd (a kép illusztráció) Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Jan Woitas

A repülőgép akár 100 kilométeres sebességre is fel tud gyorsulni óránként, ami az ultrakönnyű repülőgépek számára megengedett legnagyobb sebesség az FAA szabályai szerint.

A fedélzeti számítógépes rendszer, amely a légi drónokban használt „geofencing" technológiához hasonló, megakadályozza, hogy a légi jármű a nyílt földön vagy vízen kívül egy tiltott területen kívül repüljön, és lehetővé teszi a jármű földről történő távirányítását is. Ezért ha szükség van rá, a mérnökök képesek átvenni a jármű irányítását a földről. Az FAA tiltja az ultrakönnyű repülőgépek számára, hogy lakott területek felett repüljenek, és csak sportolásra vagy szabadidős célokra használhatók fel. Vagyis nem alkalmasak például két pont közötti közlekedésre.

Mi az a geofencing technológia?

A geofencing technológia egy virtuális határt húz a térképen, melyet a technológiát használó eszköz nem léphet át. A műholdas nyomkövetéssel működő jármű észleli a zónahatárokat és elkerüli ezeket, így a járművek csak a megadott területet repülhetik be. A geofencinget magyarul virtuális kerítésnek is hívják, segítségével ugyanis a valós világban virtuális határok húzhatók meg.

- mondta Colin Guinn, a dróntechnológia szakértője.

Forrás: Dunyanews.tv