Itt az olcsó repülés végének kezdete?

Air France repülőgép
(FILES) This file photo taken on April 11, 2018 shows Air France planes at Paris Charles de Gaulle Airport in Roissy, north of Paris. Air France shares went into a tailspin on the Paris stock exchange on May 7, 2018 after the resignation of the strike-hit company's CEO. In early bourse business Air France stock was down nearly 13 percent at 7.08 euros. / AFP PHOTO / Philippe LOPEZ
Vágólapra másolva!
Franciaország 2020-tól ökoadót vezet be a repülőtereiről induló járatokra a környezetvédelem támogatásának céljából, valamint csökkenti a közúti fuvarozóknak a dízelüzemanyag vásárlásához nyújtott adókedvezményét.
Vágólapra másolva!

A polgári légiközlekedés nagyjából két-három évtizeddel ezelőtti forradalma, tömegek számára tette elérhetővé a korábban megfizethetetlen légiközlekedést. Nemcsak Európában, hanem Ázsiában is óriási ütemben bővült és bővül jelenleg is a szektor. Ugyanakkor azt sok támadás is éri, mivel a kereskedelmi repülés jelentős károsanyag-kibocsátással is jár. Több elemző szerint elkerülhetetlen az újbóli drágulás, mert az államoknak muszáj nagyobb anyagi áldozatvállalásra kényszeríteniük a légi cégeket, adók, járulékok kivetésével, vagy más formában, és ezeket pedig előbb-utóbb, részben vagy egészben, de az utasokra fogják átterhelni a légifuvarozók.

Most Franciaország jelentette be, hogy új, ökoadót vet ki a szektorra.

A francia légitársaság repülőgépei a párizsi Charles de Gaulle Repülőtéren Forrás: AFP/Philippe Lopez

Elisabeth Borne közlekedési miniszter az ökológiai védelmi tanács ülése után közölte, hogy

úti céltól és osztálytól függően a repülőjegyek után 1,50 euró és 18 euró közötti ökoadót kell fizetni.

A szabály minden légitársaságra vonatkozik, de csak a franciaországi repülőterekről induló járatokra, az érkező vagy tranzit járatokra nem.

Franciaország arra számít, hogy évi 180 millió eurót szed össze az új adófajtából, és azt környezetkímélőbb közlekedési infrastruktúrák, például a vasúthálózat fejlesztésére fordítja.

Környezetvédelmi aktivisták szerint nemigen változtatja meg a fogyasztási szokásokat az új ökoadó, amelynek mértékét önmagában és a környező országokhoz képest is alacsonynak tartják. A Közlekedés és Környezet nevű brüsszeli székhelyű nem kormányzati szervezet becslései szerint Németországban nagyjából egymilliárd euróval, Nagy-Britanniában pedig hárommilliárddal emelkedik évente a légitársaságok adóterhe.

A hírre így is jelentős csökkenéssel reagáltak a légitársaságok árfolyamai, az Air France 5,2 százalékos, a Ryanair 4,8 százalékos, az easyJet 4 százalékos, a Lufthansa pedig közel 3 százalékos mínuszban forgott.

Az Air France francia légitársaság arra számít, hogy nagyjából évi 60 millió euró pluszköltséget jelent az új adó, ami jelentősen rontja versenyképességét.

További fejlemény a kérdésben - írja a BBC -, hogy a légitársaságonak 2021-től új módszerek alapján kell monitorozni és jelenteni éves károsanyag-kibocsátásukat, összefüggésben azokkal az erőfeszítésekkel, melyeket az érintett szereplők, az állami és az EU-s hivatalokkal közösen tesznek az emisszió csökkentéséért.

Az EU-s jelentések szerint, ha nem történik beavatkozás a szektor működésébe, úgy a légiközlekedés 2050-ig 300 százalékkal növeli emissziójának mértékét a mostani szinthez képest.

Emellett a környezetvédelem jegyében jövőre literenként 2 eurócenttel csökkenti a francia kormány a gázolajvásárlás után a közúti áruszállítóknak nyújtott adókedvezményt. Ebből évi 140 millió euró bevételt remélnek.

A legnagyobb francia fuvaros-érdekképviselet, az Országos Közúti Szállítmányozási Szövetség (FNTR) már a múlt héten arra figyelmeztette a kormányt, hogy tüntetésekre és blokádokra számíthat, ha nem hagy fel az ágazat erősebb megadóztatásának tervével.