Dúl a háború a fuvarmegosztók és a nagyvárosok között

Uber, taxi
Vágólapra másolva!
Az elmúlt években a városi közlekedés forradalma az Uber megjelenésével indult. Azóta viszont nemcsak a közösségi fuvarmegosztó vállalat kapott riválisokat, hanem több alternatív megoldás is született, amelyek részben kiválthatják az autós közlekedést. Ide tartozik az itthon is nagy népszerűségnek örvendő Lime, a Bubi, a Blinkee, a GreenGo vagy éppen az elektromos robogókat megosztó ogre&co.
Vágólapra másolva!

Az Ubert május 10-én vitték tőzsdére, a taxizást forradalmasító cég pedig jelenleg 800 városban van jelen világszerte. Az Uber és legnagyobb riválisuk, a március óta ugyancsak tőzsdén jegyzett Lyft, csak az Egyesült Államokban 4 milliárd fuvart bonyolított le egy év alatt – írja a Manager Magazin.

Az Uber egyik nagy előnye a riválisokkal szemben, hogy az önvezető autó fejlesztésében is az élen járnak,

és ők lehetnek az egyik első vállalat, amely engedélyezett megoldással tud majd előrukkolni, ezzel pedig akár sok évre is bebetonozhatják vezető helyüket a közösségi fuvarmegosztók között.

Ugyanakkor nem mindenki örül az Ubernek és társainak. Egyre több világváros tiltja ki teljesen, vagy legalábbis korlátozza a cég működését. New Yorkban először 2015-ben próbálkoztak ezzel, de akkor nem sikerült, Budapestről pedig 2016-ban vonult ki a cég annak ellenére is, hogy a fogyasztók körében sikeresen működött.

Egyre nagyobb a harc a közösségi fuvarmegosztók és a metropoliszok között Forrás: Shutterstock

Emellett Frankfurtban, Barcelonában, Szófiában, Törökországban, Dániában, valamint Kínában sem üzemelhet a cég. Utóbbiban azért nem, mert az állam a helyi cégeket szeretné helyzetbe hozni, az európai országokban pedig túlnyomórészt a taxislobbi lehetetlenítette el a közösségi fuvarmegosztók működését.

Az olyan városokban sem egyszerű az Uber helyzete, ahol megtűrik a fuvarmegosztókat, hiszen egyre több rivális jelenik meg a piacon.

Nemrég az indiai Ola jelentette be, hogy megkapta a működési engedélyt Londonban, amely az Uber egyik legfontosabb piaca. Az Egyesült Államokban is kezd kiéleződni a verseny, hiszen a Lyft folyamatosan erősödik.

Koránt sincs vége a metropoliszok és a fuvarmegosztók közötti összeütközéseknek. New Yorkban 2015 után ismét megpróbálják szigorúbb keretek közé szorítani a cégeket azzal, hogy korlátozzák a sofőrök számát, Londonban pedig csak ideiglenesen hosszabbították meg az Uber működési engedélyét, a nagyvárosok ugyanis egyre jobban érzik a járulékos károkat, ha a városi közlekedést átengedik az Ubernek.

Gunnar Froh, a hamburgi Wunder Mobility szoftvercég vezérigazgatója szerint teljesen összeomolhat a városi közlekedés, ha hagyják a techstartupoknak lerohanni a nagyvárosokat. Ami biztos, hogy a hagyományos felállás, a tömegközlekedés és az egyéni jármű lassan a múlté. A városok vezetése viszont nem akarja harc nélkül átengedni a közlekedés szervezését néhány techvállalatnak.

Azonban az átalakulás már megindult, és vagy így, vagy úgy, de végbe is fog menni, hiszen a digitalizáció már egy másik, adatok által vezérelt közlekedésirányítást tesz lehetővé, vagyis elhozza a mobilitás új formáját.

Berlinben nemrégiben gyűltek össze Los Angeles, Peking, London és más metropoliszok közlekedéstervezői tanácskozni, mert rájöttek, hogy nagyon gyorsan újra kell gondolni a mobilitást, mert aki most nem lép, az veszíteni fog – emeli ki a Manager Magazin.

Világszerte azon dolgoznak a városvezetők, hogy csökkentsék az autósforgalmat. New York dugódíjat vezet be, amely Londonban már régóta működik, Madridban pedig a belváros forgalmát sebességkorlátozásokkal és parkolási tilalommal próbálják csökkenteni.

Ugyanakkor nemcsak a közösségi fuvarmegosztók szabják át a városi közlekedést, de alakítják azt a különböző alternatív közlekedési formák is. Sokaknak egyre fontosabb a maguk komfortja utazáskor is, vannak, akik kifejezetten utálják és kerülik a tömegközlekedést. Ezért van az, hogy még mindig rengeteg fiatal álma a saját gépkocsi, és ezért is lett annyira népszerű az Uber.

A Green Go folyamatosan terjeszkedik Budapesten Forrás: GreenGo

A piacon jelenleg több alternatívája is van a tömegközlekedésnek, valamint a méregdrága taxizásnak. Ide tartoznak az elektromos robogók, a kocsimegosztó szolgáltatások, mint a GreenGo Magyarországon, vagy a Zippcar az Egyesült Államokban, valamint az új őrület, az elektromos rollerek. Emellett a hagyományosabb közlekedési formák is népszerűek, ide tartozik például a kerékpározás. Sok városban, így Budapesten is, sikeresen működnek a kerékpármegosztó szolgáltatások.

Nálunk a Mol Bubi már öt éve van jelen a piacon.

Az elektromos rollermegosztó szolgáltatás, a Lime május elsején debütált Budapesten, és azóta is töretlen és egyre növekvő népszerűségnek örvend. A Lime rollerjei új alternatívát kínálnak a felhasználóknak a közlekedésben jellemzően legtöbb időt igénybe vevő első és utolsó kilométer gyors és környezetbarát megtételére. A szolgáltatás az egyéb közlekedési módokat kiegészítve kényelmes és egyszerű helyváltoztatási lehetőséget biztosít akár a munkába járás, akár a szabadidős programokhoz kapcsolódó, városon belüli utazáskor.

A blinkee egyik elektromos robogója Forrás: G7.hu

Budapesten már 2018 nyara óta létezik elektromosrobogó-megosztó szolgáltatás, hiszen ekkor mutatkozott be az E.ON által támogatott Blinkee.city, amely manapság már Pécsett is elérhető. Jelenleg a budapesti flotta 150 járműből áll, amelyek 3,1 kW motorteljesítményükkel és 35 Ah teljesítményű akkumulátoraikkal akár bő 60 km megtételére is alkalmasak.

Hamarosan indul az ogre&co is, amely egy kulcs nélküli közösségi elektromosrobogó-megosztó rendszer.

Ahogy a hasonló megoldások, úgy ez is egy mobilalkalmazáson keresztül lesz kezelhető. A felhasználók a regisztrációt követően az applikáció térképének segítségével tudják kiválasztani és kezelni a hozzájuk legközelebb eső szabad járművet, amelyeket a nap 24 órájában bármikor használhatnak.

Egyre népszerűbbek az elektromos rollerek Forrás: AFP/2018 Getty Images/Justin Sullivan

A GreenGo nevű autómegosztó startup már 2016 óta üzemel Budapesten, akkor 45 elektromos kocsival indultak el, mára viszont ez a szám már a 300-at is meghaladja, a társaság szolgáltatási területe pedig folyamatosan bővül, nemrég a Liszt Ferenc Repülőtéren is elérhető lett a szolgáltatás.

Ugyan Európában népszerű szolgáltatásról van szó, azonban komoly gondokat is okozhat, ha nincs megfelelően szabályozva az elektromos közlekedési alternatívák piaca. Párizsban már megelégelték az elektromos rollereket, és ahogy a főpolgármester, Anne Hidalgo mondta, ezek az eszközök gyakran közlekedési káoszt okoznak.

Becslések szerint jelenleg 20 ezer ilyen roller üzemel a francia fővárosban, de az év végére ez a szám megduplázódhat a szakértők szerint.

Márciusban a sorozatos balesetek miatt megtiltották, hogy az elektromos rollerekkel járdán közlekedjenek, azonban most ennél is komolyabb szigorítások jöhetnek. Korlátoznák például a járművek végsebességét, és parkolásukkal kapcsolatban is több változást vezetnének be.

Dániában is egyre nagyobb figyelmet fordítanak a hatóságok az elektromos rollerekre és vezetőikre, akik gyakran azt hiszik, hogy rájuk nem vonatkozik a KRESZ. A dán fővárosban az elmúlt napokban rendőrségi ellenőrzéseket tartottak elektromos rollerrel közlekedők között, és 30 ember ellen eljárást indítottak, mert alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltság alatt álltak.