Ezért is megéri fesztiválokra járni

Sziget fesztivál 2018.0813. hétfő, 6. nap
Vágólapra másolva!
Fesztiválokra járni nem olcsó, sőt gyakran egy kisebb nyaralás árával ér fel, ha belekalkuláljuk a szállást, az ételt és az italt. Egy háromnapos belépő a kaliforniai Coachella zenés fesztiválra 429 dollár, a brit Glastonburyre 321 dollár, a Lollapaloozára 340 dollár, de a hazai Sziget Fesztivált sem engedheti meg mindenki magának, hiszen hét napra 109 ezer forintba kerül. Fogyasztói szempontból azonban így is megéri bérletet venni.
Vágólapra másolva!

Alan Krueger közgazdász nemrég megjelent könyvében, a Rockonomicsban arról ír, hogy a fogyasztóknak rendkívüli módon megéri a drágának tűnő bérletek megvásárlása a különböző zenei fesztiválokra. Akárcsak az Egyesült Államokban, úgy világszerte is kilőttek a koncertjegyek árai az elmúlt 40 évben.

Az USA-ban 1981-ben átlagosan 12 dollárért lehetett koncertre menni, de ez az ár 2017-ben már 64 dollár volt.

Krueger a Baumol-hatással magyarázza ezt a jelenséget, amelynek lényege, hogy az érintett szektorokban korlátokba ütközik a fejlődés, így az egységnyi elvégzett emberi munka eredményezte termék mennyisége nem nő, ellentétben az olyan szektorokban, ahol például a robotika vagy a mesterséges intelligencia által a termelékenység növekedett. Ennek hatására, többek között a zeneiparban, az emberi munka viszonylagosan csökkenő produktivitása hat a termelő szervezet költségeire.

Nőnek például a bérek és az egyéb költségek, de a termelés nem növekszik.

Például egy gyár az elmúlt 50 évben sokkal többet tud termelni, köszönhetően a különböző technológiai újításoknak. Egy zenekar viszont továbbra is úgy „üzemel”, mint az elmúlt évtizedekben, leszámítva a fejlődést a hangtechnikában és a látványvilágban, de a produktivitás, például egy élő koncertnél nem változott lényegesen.

Illusztráció Fotó: Rockstar Photographers

A Baumol-hatás megmagyarázza, hogy miért ennyire népszerű manapság fesztiválokat szervezni és fesztiválokra járni. A zenekarok számára is előnyös, mivel ilyenkor elosztják egymás között a különböző költségeket, mint a hangtechnikus, a biztonsági személyzet és a többi. A közgazdászok szerint a zenei fesztiválok lehetővé teszik, hogy nagyobb legyen egy zenekar termelékenysége.

A közönségnek is megéri, hiszen egy napon akár több kedvencét is láthatja valaki élőben, gyakorlatilag egy koncert áráért,

azonban ha külön-külön menne el a koncertjeikre, akkor az már egy fesztiválbérlet sokszorosába kerülne. Ennek viszont egyik hátránya, hogy néhány nap leforgása alatt kell végigtombolni egy évre elegendő koncertet.