A Google és a Facebook a víz alatt kábelezi körbe Afrikát

tenger alatti internetkábel
An operator works during the mooring of an undersea fiber optic cable at Arrietara beach near the Spanish Basque village of Sopelana on June 13, 2017. - Facebook and Microsoft have paired up to run a giant underwater cable dubbed Marea (tide) that will stretch from Virginia in the US to Bilbao, Spain, crossing some 6,600 kilometers of ocean. (Photo by ANDER GILLENEA / AFP)
Vágólapra másolva!
A világ vezető technológiai vállalatainak részéről egyre nagyobb figyelem fordul Afrika internetes ellátottságának kérdése felé. A Quartz most két meghatározó óriás, a Google és a Facebook azon törekvéseit foglalta össze, hogyan próbálják ezek a cégek többezer kilométeres távolságokat lefedve, a tenger fenekén végighúzott kábelekkel elősegíteni a kontinens internes felzárkózását.
Vágólapra másolva!

Az Origo több alkalommal írt arról - például ebben a cikkében -, hogy Afrika fejlődésének legfontosabb feltételei közé tartozik az, hogy az ottani országok lakosainak minél nagyobb arányban legyen hozzáférésük a villamos energiához, ezzel összefüggésben pedig az internet nyújtotta szolgáltatásokhoz. Például, egyes kínai vállalatok is azon dolgoznak, hogy erre a két vonatkozásra együttesen kínáljanak megoldást, napokig töltés nélkül működő, de internetezésre alkalmas, egyszerű okostelefonjaikkal.

Száloptikás kábel fektetése Forrás: AFP/Ander Gillenea

A vállalatokat ugyanakkor nem pusztán humanitárus szempontok vezérlik:

Afrika demográfiai szempontból a világ legfiatalabb kontinense, amely óriási, jelenleg még kiaknázatlan piacot jelent a cégeknek.

Az internetes penetráció fejlődése látványos: 2005-ben még csak 2,1 százalékon állt a kontinensnyi átlag, 2018-ban már 24 százalékon:

Ugyanakkor hiába produkálja Afrika az internetelérés növekedésének globálisan is legjobb mutatóját, a világ más térségeihez hasonlítva, abszolút értéken még mindig kevésnek számít az elért eredemény: ez az egyetlen olyan kontinens a világon, ahol a lakosság több mint felének nincs csatlakozási lehetősége a világhálóra.

Nehezíti a digitális fejlődést az is, hogy az internet, ha van is, rendkívül drága. A cégeknek nagyon kevés helyre éri csak meg kiépíteni a stabil vezetékes hálózatot, így sok felhasználónak az egyetlen lehetősége a mobilinternet. Ez viszont - ahogy az alábbi összehasonlítás mutatja - a penetráció növekedése ellenére is drága maradt az utóbbi években, és Ázsiával, Amerikával is összehasonlíta a legmagasabb a jövedelmekhez képest:

Ezen kívánnak változtatni a nagy techcégek.

Az internetes penetráció költséghatékony és a felhasználók által is megfizethető növelésére pedig akkor van esély, ha a máshol már bevált technológiákkal biztosítanak szélessávú hozzáférést, mind üzleti-kormányzati, mind lakossági ügyfeleknek. Ennek pedig Afrika esetében is a tenger alatt végighúzott kábelek adhatják a törzshálózati alapját..

A Facebook - az Oroszlánkirályból kölcsönvéve - Simba néven kábelezi körbe a kontinenst a tenger alatt, számos tengerparti kiállási ponttal.

A közösségi médiáról ismert vállalat olyan megoldásokat alkalmaz, amelyek Európában és Ázsiában már beváltak. Az nem teljesen világos, hogy a Facebook ennek során hogyan működik együtt afrikai távközlési szolgáltatókkal, különösen a finanszírozás tekintetében.

Illusztráció Forrás: AFP/Ander Gillenea

A Google Portugáliától Dél-Afrikáig húz tenger alatti kábelt, az első fázis 2021-re készül el.

A kábelt Equiano-nak nevezték el, egy XVIII. századi nigériai író és rabszolgaság-ellenes mozgalmár, Olaudah Equiano után. Az összeköttetés kapacitása hússzorosa lesz a most a régióban működő projektekének, és elsőként Nigériát akarják vele kiszolgálni, hiszen ez jelenleg Afrika legnagyobb internetes piaca. A projektet teljes egészében a Google finanszírozza.

A nagysebességű átvitelre képes optikai kábelek jelentős fejlesztéseknek tekinthetők mindkét cég részéről az afrikai kontinensen. Korábban a Facebook - helyi szolgáltatókkal együttműködve - már indított egy programot, 20 országban, melynek lényege az volt, hogy a felhasználók előre definiált oldalakat ingyenesen (adatforgalmazási díj nélkül) látogathattak. A kezdeményezést ugyanakkor sok kritika érte, azért, mert úgy tűnt, a Facebook ezzel "kalitkába" zárná a felhasználókat, és csak a számára kívánatos oldalakra terelné őket.

A Google a nigériai Lagosban indított ingyenes nyilvános wifi szolgáltatást, és a következő lépésként, napenergiával üzemelő óriási légballonokkal biztosítaná a kapcsolódási lehetőséget, elsőként Kenyában.

A tenger alatti kábelek kapcsán viszont a cégek azt remélik, hirtelen több millió új felhasználó csatlakozhat stabilan a világhálóra.