Évek óta nem volt ekkora forgatag az amerikai tőzsdén

Wall Street New York tőzsde részvény USA
(FILES) Street signs February 10, 2009 outside the New York Stock Exchange. US stocks ticked upward April 5, 2010 as traders returning from the long Easter weekend reacted to Friday's labor report showing the biggest job growth in three years in March amid recovery from recession. The Dow Jones Industrial Average rose 4.83 points (0.04 percent) to 10,931.90 in early trades, extending Thursday's solid gains. The tech-rich Nasdaq composite climbed 6.68 points (0.28 percent) to 2,409.26 and the broad-market Standard & Poor's 500 index gained 2.01 points (0.17 percent) at 1,180.11. AFP PHOTO/Stan Honda/ FILES (Photo credit should read STAN HONDA/AFP/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Évek óta nem látott erőt mutatott az elmúlt negyedévben az amerikai kezdeti nyilvános részvénykibocsátások (IPO) piaca, ahogy régóta várt sztárok debütáltak a tőzsdén. Köztük volt például az Uber vagy a Pinterest is. Egy elemzés most áttekintette, hogy a nagy felhajtás mögött milyen teljesítmények voltak.
Vágólapra másolva!

Az idei második negyedévben összesen 25 milliárd dollárt hoztak a kezdeti nyilvános részvénykibocsátások (IPO) az Egyesült Államokban. Ez pedig a Renaissance Capital adatai szerint 5 éve nem látott eredmény volt. Mindösszesen 62 vállalat lépett tőzsdére az elmúlt időszakban, amilyen tumultusra 4 éve nem volt példa – írja a MarketWatch.

Az üzletek értékét leginkább az Uber tőzsdére lépése dobta meg.

A fuvarmegosztó óriás ugyanis 8,1 milliárd dolláros IPO-t hajtott végre, noha az első időszakban a papír igen gyengén szerepelt.

Ezzel azonban az Uber nem tudta igazán lehúzni a frissen tőzsdére lépett cégek általános teljesítményét. A vizsgált időszakban ugyanis az átlagos hozam 30 százalékos volt.

Mindazonáltal az Uber kezdeti gyenge szereplése arra is rámutatott, hogy a hírveréstől függetlenül a befektetők látni akarják azt az utat, amelyen egy cég képes eljutni a nyereségességig. A teljes kép alapján viszont az is kitűnik, hogy a befektetők igencsak díjazzák a gyors növekedéseket elérő cégeket – mondták elemzésükben a Renaissance szakértői.

Érdekesség azonban, hogy az Uber és a Lyft gyenge teljesítménye szinte paradox módon felerősítette a vállalatok tőzsdére lépési vágyát.

A háttérben az áll, hogy sok cégvezető úgy véli, a jövőben csak még kedvezőtlenebb lesz a környezet az IPO-hoz, vagyis még most érdemes kilépni a nyílt piacra.

A Beyond Meat részvénykibocsátása volt az egyik legizgalmasabb sztori Forrás:Beyond Meat

A nagy hullám legnagyobb nyertese kétségkívül a Beyond Meat volt a második negyedévben. Noha később a növényi alapú húsokban utazó céget is „megtámadták" a shortolók,

a vállalat papírja mégis 542 százalékot szárnyalt a 241 millió dolláros IPO-t követően.

A technológiai cégek közül a Zoom Video Communications teljesített a legjobban. A vállalat április közepén hajtott végre egy 751 millió dolláros tőkebevonást, majd ezt követően megduplázódott a videó-konferencia szoftverben utazó cég papírjának árfolyama. Az elemzés kiemelte még PagerDuty, illetve a CrowdStrike Holdings teljesítményeit is – előbbi részvénye 94, míg utóbbié 84 százalékot erősödött a vizsgált időszakban az IPO árhoz képest.

Az üzletek méretét tekintve az Uber mögött az Avantor vegyipari vállalat végzett a második helyen 2,9 milliárd dolláros tőkebevonással. A bronzérmet a Pinterest közösségi képmegosztó érte el 1,4 milliárddal.

Az Uber IPO-ja volt a negyedév legnagyobb dobása Forrás: Imaginechina/Wei Yao

A nagy bukások között az elemzők megemlítették a Chewy esetét. A háziállat eledelekben és kiegészítőkben utazó cég ugyanis 1 milliárd dolláros IPO-t hozott össze, majd a részvénye nem sokkal később közel 50 százalékot bukott.

Az elemzés várakozásai szerint az IPO aktivitás a harmadik negyedévben is erős maradhat,

figyelembe véve az eddig benyújtott kérelmeket. Mindazonáltal ebben az időszakban kevesebb lehet a könnyen felismerhető sztárvállalat.