Csúcstechnológiával fogja meg az egyre szaporodó útdíj-bliccelőket a NÚSZ

Bartal Tamás Bartal Tamás az útdíjfizető cég vezetője
Bartal Tamás az útdíjfizető cég vezetője
Vágólapra másolva!
Vadonatúj technológiát vezet be az egyre növekvő számú, elsősorban külföldi útdíj-bliccelők visszaszorítására a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ). Bartal Tamás, a társaság vezérigazgatója nyilatkozott az Origónak a várható változásokról.
Vágólapra másolva!

Fokozza az ellenőrzések hatékonyságát idén a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ). Miért van erre szükség?

Sajnos folyamatosan növekszik Magyarországon azok száma, aki nem fizetnek útdíjat.

Egy év alatt közel harmadával nőtt azoknak az e-útdíjas és e-matricás járműveknek az aránya, amelyek jogosulatlanul közlekedtek.

Ezzel a helyzettel kell valamit kezdeni. Ha nem próbálnánk erélyesebben fellépni, a tisztességes autósokkal és fuvarozókkal szúrnánk ki.

Miért növekedhetett meg a bliccelők száma a hazai utakon?

Ennek több oka is van. A legfőbb tényező magának a forgalomnak a növekedése. Magyarországon és a térségben is bővül a gazdaság. Az embereknek most több a pénzük utazásra, mobilisabb lett a társadalom; az ipari termelés és a kereskedelem növekedésével az áruszállítás is pörög. Hazánk fontos gyorsforgalmi folyosót biztosít Európa kelet-nyugati és észak-déli irányába is, így a külföldiek is egyre többször robognak át rajtunk. Ennek persze örülünk, mivel az általuk fizetett útdíjat a hazai úthálózatra lehet költeni, de annak már kevésbé, hogy a külföldiek körében egyre többen bliccelnek.

Az e-útdíjat fizető 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknél a külföldi szabálytalankodók aránya az elmúlt 5 évben 60 százalékról 77 százalékra, az e-matricás rendszerben közlekedők esetében 57 százalékról 70 százalékra ugrott.

Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatója: sajnos folyamatosan növekszik Magyarországon azok száma, aki nem fizetnek útdíjat. Forrás: Polyak Attila

Milyen típusú ellenőrzésekre számíthatnak a díjköteles közúton közlekedők? Bővül-e az ellenőrzött gépjárművek köre is?

A nap 24 órájában és az év 365 napján az ellenőrkocsikon és kapukon lévő összesen 1200 kamerával pásztázzuk a forgalmi sávokat. Ezen kívül vannak helyszíni ellenőrzések, amikor az autópályapihenőkben vizsgáljuk az útdíj megfizetését.

Sőt, egy nemrég bevezetett, egyedi magyar fejlesztésnek köszönhetően,

a forgalmat már mozgó járműből is képesek vagyunk vizsgálni.

Ezt a menet közbeni technológiát egyelőre a nagyobb tehergépjárművek esetében vetjük be, de ha jók a tapasztalatok, a jövőben a matricás autóknál is alkalmazhatjuk.

Hogyan zajlik egy megállításos ellenőrzés és mikor számíthatnak rá a gépjárművezetők?

Bárhol és bármikor lehet számítani a kollégáinkra az autópályapihenőknél. Ilyenkor jól felszerelt akciócsoportokkal települünk ki, és

és számos más dolgot lehet még csinálni.

Miben változik a menet közbeni ellenőrzés, milyen újdonságok jönnek és mikortól alkalmazzák ezeket?

A menet közbeni útdíjellenőrzés egy sajátos magyar megoldáson alapul.

Ezen a téren sehol a világon nincs olyan kifinomult és hatékony módszer, mint a miénk.

Ennek a lényege, hogy a speciális kamerával felszerelt autóink bárhol megjelenhetnek. Ilyenkor a szembe jövő, bliccelő kamionok nem tudnak elbújni, kitérni előlünk, a rendszer kivédhetetlen, hiába próbálnak trükközni például a rendszámmal.

Vannak-e már tapasztalatok az új technológia kapcsán? Mit mutatnak az első eredmények?

Ezzel a technológiával csak nemrég rukkoltunk elő, de örömmel jelenthetem, hogy 100 „zavarosban halászó" kamionost már le is kapcsoltunk, az ügyüket pedig átadtuk a rendőrségnek. Érdekesség, hogy

a századik bliccelő egy többmilliárd forintos árbevételt generáló, pest megyei székhelyű kereskedelmi vállalat volt.

Azt csinálta, hogy csak arra az útszakaszra váltott útdíjat, ahol tudta, hogy kameráink vannak. A milliárdos vállalkozás által üzemetetett járművel ezt többször megcsinálták, így az akár tízezres nagyságrendű úthasználatot 50-60 forintból letudták.

Mit lehet még tudni erről a teherautóról?

A nyilvános járműadatbázisból kideríthető, hogy a potyázó sofőr egy 2008-ban gyártott, nálunk nagyjából két és fél éve forgalomba helyezett Scania nyerges vontató vezetője volt, amivel eddig több mint 700 ezer kilométert tettek már meg.

Bartal Tamás: 100 „zavarosban halászó" kamionost már le is kapcsoltunk, az ügyüket pedig átadtuk a rendőrségnek Forrás: Polyak Attila

Korábban ismertek voltak olyan trükkök, hogy manipulálják a rendszámtáblákat, vagy nagyon ráállnak egy teherautóra, hogy a rendszámot ne lehessen leolvasni. Az új technológia megfogja majd ezeket a trükközőket is?

A bliccelők egyik nagy csoportját az említett potyázók adják, akik csak kisebb szakaszokra fizetnek útdíjat, pedig hosszabb utakon koptatják az aszfaltot. A másik nagyobb tábort a rendszámmal trükközők adják, ahogy ön is említette. Jellemző a rendszám lebillentése, letakarása, felrakása a műszerfalra, de olyan is létezik, hogy valaki mondjuk szigetelő szalaggal egy I betűből T betűt csinál, és így akar megtéveszteni minket. A menet közbeni ellenőrzéssel hatékonyan lépünk fel a trükkmesterekkel és a szellemkamionokkal szemben, de van más adu is a kezünkben.

Ezeket a képeket átadjuk a hatóságoknak, amelyek nyomozati úton utána tudnak menni a csalóknak. A NAV-val és az ORFK-val hagyományosan jó kapcsolatunkat idén erősíteni szeretnénk a szabálytalankodók kiszűrése érdekében.

Milyen egyéb fejlesztések történnek még a díjfizetéshez kapcsolódóan?

Az ellenőrzéshez kapcsolódóan fontos előrelépés, hogy vizsgálni fogjuk, a tehergépjárművek megfelelően adták-e meg a környezetvédelmi besorolásukat. Ez azért fontos, mert minél jobb egy teherautó motorjának emissziós besorolása, annál kevesebb útdíjat fizet. Ennek a rendszernek a kiépítését idén kezdtük, és jövőre fejezzük be.

Meg lehet becsülni, hogy a fejlesztések kapcsán milyen - korábban kiesett - pluszbevételt vár a NÚSZ, vannak-e ilyen tervei a társaságnak?

Nehéz ezt megmondani.

Ez az, ami a vállalkozások közötti tisztességes versenyt támogatja, és társadalmilag is igazságos. A NÚSZ nem a büntetésekből, hanem az útdíjból befolyt összeget szeretné növelni. Ez a logika egyébként jól látszik a pótdíjbevételeinken is. Tavaly megugrott a matrica nélkül közlekedők száma, de a beszedett pótdíj összege mégsem nőtt, 7 milliárd forint körül alakult. Ez például annak volt köszönhető, hogy 2018-ban bevezettük a pótdíjmaximalizálás lehetőségét, vagyis ha a tévesztők és feledékenyek csak az első felszólító levelünk kézhez kapásakor döbbenek rá, hogy két héten keresztül matrica nélkül mentek, akkor két pótdíj befizetésével össze tudják vonni az összes büntetésüket.

Bartal Tamás: az egyik olyan útdíjszedő vállalat vagyunk, amely a leghatékonyabb a külföldi behajtásban, de sokszor eddig sem kell elmenni Forrás: Polyak Attila

Mit lehet tenni a külföldi autósokkal? Hogy lehet megfogni őket még Magyarországon, vagy behajtani külföldi hatóságok segítségével a tartozást, amennyiben elmulasztották az útdíjfizetési kötelezettséget?

Az egyik olyan útdíjszedő vállalat vagyunk, amely a leghatékonyabb a külföldi behajtásban, de sokszor eddig sem kell elmenni.

A helyszíni ellenőrzések során a külföldi autósok addig nem mennek tovább, amíg a korábban felhalmozott és még be nem fizetett pótdíjaikat nem rendezik. Van úgy, hogy több millió forintnyi rendezetlen pótdíjat vasalunk be ilyenkor egy-egy külföldi autóson.

Lesznek-e kiemelt ellenőrzési időszakok, vagy ezekre az új típusú ellenőrzésekre az év minden napján számíthatnak a gépjárművezetők?

Folyamatosak a helyszíni ellenőrzések, de az ünnepnapok közeledtével, a hosszabb szabadságolási időszakok idején fokozottan ott vagyunk az utakon.

Főleg azokra az időszakokra koncentrálunk, amikor a külföldi tranzitforgalom is megélénkül. A legutóbbi ilyen nagyobb akciónk a tavaszi hosszú hétvégéken és húsvét környékén volt.

Szerintem beszédes, hogy legutóbb több mint háromezer járművet ellenőriztünk és a bliccelők 93 százaléka volt külföldi.