Nagyon nem megy a svájci órák piaca

legnagyobb 10 luxusipari cég
--FILE--View of a Swatch store on the Nanjing Road shopping street in Shanghai, China, 9 October 2015. Swatch Group AG is linking up with China's banking giants to sell a timekeeper that can make payments at retailers across the country, posing a challenge to Apple Inc.'s and Samsung Electronics Co.'s smartwatches. The timepiece will allow users to make payments at stores that have China UnionPay Co.'s point-of-sale machines, according to the Biel, Switzerland-based company which is also teaming up with Bank of Communications Co., one of China's big-five banks. Retailing for 580 yuan (USD 91), the device called Swatch Bellamy will be sold in China at Bocom and Swatch outlets from January next year and later rolled out in Switzerland and the U.S., Chief Executive Officer Nick Hayek said at a briefing in Shanghai on Wednesday (14 October 2015). A near-field communication chip beneath the dial lets the device function in a way similar to a bank card.
Vágólapra másolva!
A Swatch részvények 44 százalékkal, míg a Richemont részvények 20 százalékkal csökkentek az elmúlt évben – írja a Business of Fashion.
Vágólapra másolva!

A svájci óragyártás növekedési üteme stagnál, ennek elsődleges oka, hogy a kommerszebb minőségű termékek gyártója, mint a Swatch, eladási nehézségekkel küzd.

Illusztráció Forrás: Imaginechina/Guo qichang - Imaginechina/Guo Qichang

A kiszállítások 0,4 százalékkal csökkentek áprilisban,

az év első néhány hónapjában pedig a növekedés 2,1 százalék volt, szemben az iparág 6,3 százalékos bővülési ütemével.

A 200 frank (57 ezer forint) nagykereskedelmi ár alatti exportált órák száma 24 százalékkal esett vissza, ugyanakkor a 3 ezer frank (868 ezer forint) nagykereskedelmi ár feletti órák exportja 4,3 százalékkal nőtt áprilisban.

Ráadásul Japán váratlan erősséget mutatott az export tekintetében: a kivitel 23 százalékkal nőtt az első négy hónapban, továbbá a negyedik legnépszerűbb svájci óra felvásárlóvá lépett elő.