Óriási autóipari egyesülés jöhet

Horizontal panoramic COMBO PHOTO LOGO AUTO INDUSTRY ILLUSTRATION CLOSE-UP CAR RENAULT
(COMBO) This combination of pictures created on May 26, 2019 shows the logo of Italian auto maker Fiat (L) (FCA) on January 12, 2017 in Saluzzo, near Turin. And the logo of carmaker Renault in Saint-Herblain, western France, on January 15, 2016. - French and Italian-US auto giants Renault and Fiat Chrysler are set to announce talks on an alliance, with a view to a potential merger, informed sources said on May 26, 2019. (Photos by MARCO BERTORELLO and LOIC VENANCE / AFP)
Vágólapra másolva!
Újabb nagy autóipari összeolvadás történhet, miután a Fiat-Chrysler felajánlotta a francia Renault-nak az egyesülés lehetőségét. A két gyártó így hatékonyabban tud a világ legnagyobb autópiacain megjelenni, és nagyobb eséllyel maradnak versenyben az innovációs fejlődésben is. A harmadik legnagyobb járműgyártó jöhet így létre, a hírre a részvények árfolyamai jelentősen emelkedtek.
Vágólapra másolva!

Meglepő piaci ajánlatott tett a Fiat-Chrysler a Renault cégnek, amely azt szeretné elérni, hogy a két világhírű márka egyesüljön.

A Bloomberg számításai szerint, amennyiben sikerrel zárulnak az egyeztetések,

a világ harmadik vezető járműgyártója jönne létre a Volkswagen és a Toyota után.

Az első két helyen a Volkswagen és a Toyota áll, az egyesülésnek köszönhetően az új cégóriás

évi 8,7 millió autóval megelőzheti a Hyundai-csoportot és a General Motorst is.

A harmadik legnagyobb autógyártó jöhet létre Forrás: Origo/Bloomberg/Wikipedia

A hírt a Fiat-Chrysler jelentette be hétfőn az után, hogy a The Wall Street Journal online kiadásában megjelent értesülés szerint vasárnap a két cég tárgyalásokat folytatott az egyesülésről.

A Fiat javaslata szerint 50-50 százalékos tulajdonhányaddal rendelkeznének a két cég részvényesei a közös vállalatban. A legnagyobb tulajdonrész továbbra is az Exor kezében maradna,

ez a vállalat kezeli az Agnelli-család vagyonát.

Elemzők szerint észszerű az elgondolás, az iparági konszolidáció komoly költségmegtakarítással járna, más gyártók részéről is látni próbálkozásokat arra, hogy megosszák egymás között a fejlesztési költségeket.

Olasz-francia egyesülés jöhet Forrás: AFP/Marco Bertorello

Tőzsdei reakciók

A hír bejelentésére mindkét vállalat részvényárfolyama megugrott.

A Renault-papírok 16,7 százalékkal emelkedtek, a Fiat részvényei pedig 19,5 százalékkal nyitottak magasabban a pénteki záróárfolyamhoz képest.

Ez a valaha volt legnagyobb emelkedés mindkét márka történelmében egy napon belül.

Kilőtt az árfolyam Forrás: Origo
A nyitás utáni árfolyam valamelyest konszolidálódott, de így is 10 százalék feletti az emelkedés (11 órai adat) Forrás: Google

Ez azt jelenti, a két vállalat piaci értéke is megugrott, így az összesített kapitalizációjuk

összesen 37 milliárd dollár lenne, ebből a Fiat-Chrysleré csaknem 20 milliárd dollár.

Jövőkép

Mivel mindkét vállalat szeretne nagyobb piaci részesedést kihasítani a globális piacból, ezért közös céljuk az új elektromos technológiák felé nyitás, de a közösségi autózásban (car sharing) is jelentős lehetőségeket látnak.

Emellett céljuk a legnagyobb autópiacokon – azaz Európában, Kínában és az Egyesült Államokban – az eladások esésének mérséklése.

Az egyesüléssel egy kalap alá kerülnének olyan prémium márkák, mint a Jeep, a Maserati, az Alfa Romeo vagy az Infiniti.

Ráadásul a Fiat segítségével megnyílik az út a Renault számára az amerikai piacra.

Érdekesség, hogy tavaly mind a Fiat, mind a Renault tulajdonosi körében jelentős változások történtek: A Fiat korábbi tulajdonosa, Sergio Marchionne meghalt, míg Carlos Ghosnt letartóztatták pénzügyi visszaélések miatt.

Sergio Marchionne Forrás: AFP/Piero Cruciatti

A Bloomberg emlékeztet arra is, hogy a történelem során több autóipari egyesülés is volt, és ezek közül jó pár végződött kudarccal. A Daimler és a Chrysler különvált, miután a kulturális különbségeket nem sikerült kiküszöbölni. A Volkswagen próbált egyesülni a Suzukival is, az ügy végül a bíróságon halt el.