Itt az olcsó biztosítás rákra, Alzheimer-kórra és ebolára

China's Alipay mobile payment introduced in Denmark China Chinese mobile payment Alipay Alibaba
--FILE--Customers use Alipay's facial recognition payment service of Alibaba Group at a restaurant in Hangzhou city, east China's Zhejiang province, 2 September 2017. The world's leading mobile payment platform Alipay was launched in Denmark on Monday, enabling its Chinese users to enjoy its fast and convenient payment service when they travel to the Nordic country. Operated by Ant Financial Services Group, an affiliate company of China's Alibaba Group, Alipay users can hail a taxi, book a hotel, buy movie tickets, pay utility bills, make appointments with doctors, or purchase wealth management products directly from within the app.
Vágólapra másolva!
Fillérekbe kerülő biztosítást kínál egy kínai vállalat, amely kiterjed olyan betegségekből származó jövedelemkiesés pótlására is, mint az Alzheimer-kór, a rák egyes fajtái vagy az ebola. A szolgáltatás mögött álló üzleti modell egyszerű, de minden valószínűség szerint igen hamar jól fog jövedelmezni.
Vágólapra másolva!

Havonta jelképes összegért kínál baj esetén komoly szolgáltatásokat nyújtó egészségbiztosítást az Ant Financial, az Alibaba-alapító Jack Ma érdekeltségébe tartozó pénzügyi nagyvállalat. Ráadásul olyan betegségek esetére is, melyeket más társaságok nem szívesen vállalnak be biztosítási csomagjaikban. A cég tavaly októberben debütált a Xiang Hu Bao nevű átfogó egészségügyi platformmal, melybe az ügyfelek valamennyi, egészségükkel kapcsolatos adatot feltölthetnek, és természetesen kezelhetik a céggel kötött biztosításaik ügyeit is.

A platform sikere vélhetően még az alapítókat is meglepte.

Jack Ma, az Alibaba alapítója Forrás: AFP/Str

Fél év alatt mintegy 50 millió felhasználójuk lett, de Yin Ming, az Ant Finance alelnöke szerint ügyfélkörük olyan dinamikusan növekszik, hogy reálisnak látják azt, két éven belül megszerzik a 300 milliomodik kuncsaftjukat is.

Ez azt jelentené, hogy minden ötödik kínai a vállalat ügyfelévé válik.

A cég egyébként jelenleg alig 50 munkatárssal működik, a felgyülemlő hatalmas mennyiségű adatot digitális megoldások sokaságával dolgozzák fel.

Ez szinte páratlan dinamikájú növekedés, és - mondja Ming - olyan hatalmas ügyfélszámot eredményez, amelyet egyetlen más, milliós ügyfélkörrel rendelkező hagyományos biztosítótársaság nem képes felmutatni - számol be arról a Bloomberg.

De miért lehet olyan sikeres ez az üzleti modell?

Az egyik, speciálisan kínai sajátosságot jelentő feltétele ennek az, hogy a potenciális ügyfelek száma igen magas.

Ez azt jelenti, hogy az online vásárlókat az Ant Finance, és mellette a piacon érdekelt további félszáz hasonló cég, egyetlen nagy vásárlói kollektívaként kezeli.

Mindez azért lényeges, mert a cég mintegy száz különböző, akár igen komoly betegségre is kínál szolgáltatást, rendkívül nyomott árakon. Egy ügyfelük például elmondta, korábban egy hagyományos társaságnál havi 4000 jüant (1 jüan kb. 42 forint) fizetett azért, hogy betegség esetén magas szintű szolgáltatásokat és a kieső bevételeinek pótlását kaphasson. A mobiltelefonján megkötött biztosítással viszont családtagjaival együtt összesen nyolc főre fizetnek ennyit. Ebből viszont az is következik, hogy a magas ügyfélszám elérése - amire Kínában minden esély megvan - elengedhetetlen a rentábilissághoz.

A mobilis vásárlásokhoz kapcsolt biztosítási szolgáltatás hirtelen nagyon kelendő lett Forrás: Imaginechina/Xu hui - Imaginechina/Xu Hui

A másik oka pedig a Kínában robbanásszerűen lezajló információtechnológiai forradalom, minek nyomán most akár 700 millió ember regisztrálhat pillanatok alatt erre az online biztosítási platformra telefonján. Emellett a fogyasztói szokások is változtak, ami felerősíti e szolgáltatások eredményességét.

Ugyanis kutatások és bevételi adatok is azt igazolják, hogy az online, sőt, mindinkább mobiltelefonokról bonyolított vásárlások korában igen nagy hajlandóság van arra, hogy a választott termékhez kisösszegűnek tűnő szolgáltatásokat vagy plusz termékeket adjon hozzá a vásárló, ha a rendszer felkínálja ennek opcióját. Kínában pedig az emberek online játéktól kezdve a banki ügyeik intézésén keresztül egyre több mindenre használják a mobiltelefonjaikat, és könnyen rábólintanak egy-egy online szolgáltatás hozzáadására akkor, amikor vesznek vagy kifizetnek valamit.

Ez pedig hatalmas piacot jelent az olyan cégeknek is, mint az Alibaba-alapító pénzügyi vállalata.

A "technológia" és a "biztosítás" angol szavaiból összevonással képzett "insuretech" egy jelentés szerint Kínában 2020-ra óriási, 174 milliárd dolláros piacot hozhat létre - azaz ennyi lesz annak a biztosítási díjnak a mértéke, amit az emberek jövőre elköltenek e kapcsolt szolgáltatási szektorban.

Ez mintegy 50 ezer milliárd forint.

Kínában egyébként megnőtt az igény az egészségügyi, életbiztosítási szolgáltatásokra. Míg az 1970-es években egy nagy állami biztosítótársaság látta el ezeket a feladatokat, addig a piac bizonyos mértékű liberalizációja után, ma már több cég kínálja megoldásait az ügyfeleknek. Ez a fél éve debütált platform pedig olyan társadalmi csoportokat is kiszolgál, melyeket más társaságok nemigen. Például külön csomagot dolgoztak ki 60-70 év közötti férfiak számára bizonyos rákbetegségek esetére.

A Swiss RE átfogó jelentése szerint, ami a 150 éves múltra visszatekintő kínai biztosítási szektort mutatja be, Kína 2030-ra a világ legnagyobb biztosítási piacává növi ki magát, nem kis részben az insuretech-megoldásoknak köszönhetően.