Így vezethetnek félre az ár-összehasonlító oldalak

Az internetes vásárlás buktatói, erre figyelj, mielőtt a neten rendelsz
Vágólapra másolva!
Közel húsz éve jelentek meg az első, termékeket és szolgáltatásokat összehasonlító honlapok, és ezek népszerűsége egyre növekszik. Ezek az összehasonlító eszközök számos előnyt kínálnak, ugyanakkor több fogyasztóvédelmi jellegű problémát is felvet a működésük. A Gazdasági Versenyhivatal erre reagálva jelentette be nemrégiben, hogy elemzést végez a digitális összehasonlító eszközök piacán, hogy ezen eszközök fogyasztókra gyakorolt hatását vizsgálják.
Vágólapra másolva!

A GVH tájékoztatása szerint a tervezett piacelemzés azon szektorokra összpontosít, amelyekben

  • a fogyasztóknak magas keresési költségeik lehetnek,
  • az eszközöket a fogyasztók széles köre veszi igénybe,
  • a piacon kevés ilyen eszköz verseng,
  • vagy ahol az összehasonlító szolgáltatásokat intenzív kommunikáció kíséri.

A hatóság közleménye szerint az eljárás különösen a kiskereskedelmi, szállásfoglalási, utazási, valamint pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat nyújtó digitális összehasonlító eszközöket fogja érinteni.

A GVH piacvizsgálata nemzetközi viszonylatban nem példa nélküli.

Az Európai Bizottság már 2013-ban átfogó tanulmányt készíttetett az összehasonlító eszközök elterjedtségével, működésével, fogyasztói megítélésével kapcsolatban. Ezt követően, 2016-ban a Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok

több mint 350 ár-összehasonlító és szállásfoglalási szolgáltatást nyújtó honlapot vizsgáltak át

fogyasztóvédelmi szempontból, majd 2017-ben a Bizottság ajánlást tett közzé, amiben az összehasonlító eszközök működtetésével kapcsolatban felmerülő legfontosabb fogyasztóvédelmi kérdéseket összegezte.

Magyarországon is virágzik az internetes vásárlás Forrás: --

Göndöcz Péter, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda partnere szerint

Gyakori, hogy az összehasonlító eszközök által feltüntetett árak és kedvezményes

ajánlatok nem teljes körűek.

Ennek oka, hogy nem tartalmazzák a termék vagy szolgáltatás megvásárlásának egyéb költségeit, például az adókat, díjakat, pótdíjakat, szállítási költségeket, valamint ezek részletes bontását, ezáltal megtévesztik a fogyasztókat.

Sok esetben a fogyasztókat nem tájékoztatják arról,

hogy az összehasonlított szolgáltatókról adott értékelés nem teljesen objektív,

mivel az értékelésben csak a szolgáltatók által kiválasztott fogyasztók vehettek részt, vagy a véleményekért fizettek a fogyasztóknak.

Az is félrevezető lehet, ha egyes összehasonlító eszközök csak a piac kisebb részét fedik le – például azért, mert csak a számukra jutalékot fizető kereskedők ajánlatait jelenítik meg –, erről azonban nem tájékoztatják a fogyasztókat, akik pedig joggal feltételezik, hogy a piacon elérhető ajánlatok többségének összehasonlításával kaptak eredményt.

Sok esetben kifogásolták a hatóságok azt is, hogy a fogyasztók nem kapnak tájékoztatást arról,

hogy a keresési sorrendet miképp befolyásolják.

Ilyen az összehasonlító oldalnak fizetett jutalék, az összehasonlító oldal és a megjelenített szolgáltató közti tulajdonosi vagy egyéb szerződéses kapcsolat befolyásolják.

Az internetes vásárlás buktatói, figyeljen, mielőtt a neten rendel Forrás: Thinkstock

Az összehasonlító oldalak és applikációk gyakorta együttműködnek egymással: például egymás adatbázisait vagy kalkulációs eszközeit használják, de erről nem tájékoztatják a fogyasztókat.

Így a felhasználókban az a téves képzet alakulhat ki, hogy több – általuk függetlennek hitt – összehasonlító eszköz ugyanazt az eredményt adja,

és így nem érdemes tovább keresni a megfelelő ajánlatok között, azonban ez nem így van, mert az azonos eredmény a keresőoldalak közti háttérmegállapodások eredménye.

Ehhez hasonló problémát okoz, ha a fogyasztókat nem tájékoztatják arról, hogy az összehasonlító oldalt vagy applikációt valamely piaci szereplő működteti, vagy az összehasonlító eszközt tulajdonosi vagy más szerződéses viszony köti valamely szolgáltatóhoz.

E tény ugyanakkor jelentősen befolyásolhatja az összehasonlítást, például az összehasonlítás alapjául szolgáló ajánlatok vagy a keresési eredmények rangsora tekintetében.