A régiónk húzta fel az európai autóipart

autó autópiac BMW
New cars of German car maker BMW are parked ready for shipping at the car terminal of the port of Bremerhaven, northwestern Germany, on October 2, 2015. New car registrations in Germany, a key measure of demand in one of the most important sectors of Europe's top economy, rose in September, data showed, amid fears the Volkswagen pollution-cheating scandal could weigh on sales in the sector. AFP PHOTO / DPA / INGO WAGNER +++ GERMANY OUT +++
Vágólapra másolva!
Visszaestek áprilisban az újautók forgalomba helyezései az Európai Unióban. A legerősebb keresletet azonban Közép-Európa adta. A januártól áprilisig tartó időszakban Magyarországon 7 százalékos volt az éves növekedés.
Vágólapra másolva!

Az Európai Unió egészén áprilisban 1,3 millió új autót helyeztek forgalomba, ami 0,4 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének pénteken kiadott jelentéséből. Az újautók forgalomba helyezése az eladások egyik legfontosabb indikátorának számít.

A kontinens keresletét elsősorban a közép-európai régió fűtötte, ahol 4,6 százalékos volt a növekedés.

Magyarországon áprilisban az egy évvel korábbinál 3 százalékkal több, 12 412 autót helyeztek forgalomba.

Romániában 13,9 százalék, Lengyelországban 3,7 százalék, Szlovákiában 5,8 százalékos volt a bővülés üteme.

Az Unió egészében azonban már a nyolcadik hónapja, vagyis tavaly szeptember óta folyamatos gyengélkedés figyelhető meg. Októberben 7,3 százalék, novemberben 8,0, decemberben 8,4 százalék volt az éves csökkenés. Idén januárban 4,6 százalékkal, februárban 1,0 százalékkal, márciusban pedig 3,9 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban.

Közép-Európa erős kereslete hajtotta áprilisban az európai autóipart Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Julian Stratenschulte

A közép-európai térség azonban kitartó növekedést produkál.

A januártól áprilisig tartó időszakban Magyarországon 46.746 újautót állítottak forgalomba, pontosan 7 százalékkal többet az előző évinél.

Romániában 22,8 százalékos, Lengyelországban 0,9 százalékos, Szlovákiában 0,1 százalékos volt az éves növekedés. Az egyedüli kivétel Csehország, ahol 10,4 százalékkal zsugorodtak a forgalomba helyezések.

Az öt legnagyobb uniós országban ezzel együtt vagy enyhe növekedések, vagy csökkenések voltak megfigyelhetők. Spanyolországban 2,6 százalékkal, Olaszországban 1,5 százalékkal, míg Franciaországban 0,4 százalékkal nőtt a forgalomba helyezések száma. Az Egyesült Királyságban és Németországban azonban 4,1, illetve 1,1 százalékkal csökkent a kereslet.

A nagy német autógyártók közül bár a Volkswagen csoport márkáiból helyezték a legtöbb járművet forgalomba áprilisban (323 ezret), ez mégis 3,7 százalékos éves alapú gyengülés volt

– ezzel pedig a VW volt az egyetlen német vállalat, amely csökkenést szenvedett el. A BMW esetében 7,7 százalékos, míg a Daimlernél 5,4 százalékos volt a növekedés.

Az egyéb nagy márkáknál az látszik, hogy a Fiat Chrysler eladásai 2,9 százalékkal csökkentek, míg a Fordnál 4,8 százalékos volt a gyengülés. Ezzel együtt a Peugeot 1,5, a Renault pedig 1,8 százalékos növekedést könyvelhetett el.