Hatalmas zuhanás után magyarázkodik az Uber

uber
--FILE--A local resident looks at a logo of taxi-hailing and car-service app Uber on his smartphone in Ji'nan city, east China's Shandong province, 15 August 2017. Chinese-owned Swedish automaker Volvo Cars has reached an agreement with Uber to sell tens of thousands of autonomous driving compatible base vehicles between 2019 and 2021. The base vehicles are being developed on Volvo Cars' fully modular, in-house developed Scalable Product Architecture (SPA). SPA is used on Volvo Cars' top-of-the-line 90 series cars as well as on the new XC60 midsize sport utility vehicle, said a statement on the company's website on Monday (20 November 2017). These cars will incorporate all necessary safety, redundancy and core autonomous driving technologies that are required for Uber to add its own self-driving technology. In August 2016, the two companies announced joint investment of $300 million to develop driverless vehicles.
Vágólapra másolva!
Egy munkavállalóknak írott levélben igyekezett megmagyarázni az Uber lesújtó teljesítményét a vállalat vezérigazgatója. A pénteki tőzsdére lépése óta ugyanis a fuvarmegosztó cég részvénye hatalmasakat esett, ám a cégvezető szerint még nem kell pánikolni. Ezzel együtt a legnagyobb amerikai versenytársnak számító Lyft újabb mélypontot ért el hétfőn.
Vágólapra másolva!

Bár az Uber finoman szólva sem hozta a várakozásokat a pénteki tőzsdére lépését követően, a cég vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi egy, a munkatársaknak írt e-mailben igyekezett mindenkit megnyugtatni azzal kapcsolatban, hogy nem példa nélküli az Uber esete.

A cégvezető a Facebook és az Amazon példáját hozta fel, és emlékeztetett, mindkét vállalat komoly nehézségeken ment keresztül a kezdeti nyilvános részvénykibocsátást (IPO) követő időszakban,

de végül mindkét társaság hatalmas sikert ért el – írja a Business Insider.

Az Uber részvénye hétfőn 12,4 százalékot zuhant, és 36,43 dolláron zárt. Ezzel a cég csak fokozta a pénteki 8 százalékos esést. A társaság részvényenként 45 dolláron árazta be az IPO-ját csütörtökön, majd pénteken indult meg a nyilvános kereskedés a részvényekkel. Miközben az Uber az idei év egyik legjobban várt IPO-ját hozta össze a múlt héten, egy elemzés szerint a cég első kereskedési napja az egyik legrosszabb volt az amerikai IPO-k történetében.

Az Uber részvényének teljesítménye az IPO óta Forrás: Origo

Innen nézve valóban izgalmas lehet összevetni az Uber helyzetét az Amazon és a Facebook egykori tőzsdére lépésével – előbbi 1997 májusában, míg utóbbi 2012 májusában lépett ki a nyílt piacra. Az Amazon (korrigált értékkel számolva) 2,44 dolláron nyitott, és az első kereskedési nap végére 1,96 dollárig süllyedt az árfolyam. Ezt követően július elejéig lényegében oldalazott az árfolyam, és közel két hónap kellett ahhoz, hogy a kiskereskedelmi óriás visszaálljon az IPO-árra.

A Facebook helyzete még ennél is rosszabb volt. A közösségimédia-vállalat 2012-ben a legrosszabb első havi szereplést mutatta be a teljes amerikai IPO történelemben. A részvény 21 százalékot zuhant, és összesen 16 hónap kellett ahhoz, hogy elérje a kezdeti árfolyamot.

Eddig komoly csalódást okozott az Uber papírja Forrás: Imaginechina/Lv Jianshe

Khosrowshahi optimizmusa abból fakad, hogy az IPO napi zárástól napjainkig tartó időszakban viszont a két vállalat csillagászati emelkedéseket produkált.

Máig a Facebook 377 százalékot, az Amazon pedig 93 542 százalékot erősödött.

A vezérigazgató emellett külön is hangsúlyozta azokat a tényezőket, melyek az Ubertől függetlenül megnehezítették a részvény szereplését az elmúlt napokban. Az IPO előtt egyébként születtek olyan elemzések, melyek külön kiemelték, a vállalat a lehető legrosszabb héten készül kilépni a nyílt piacra.

A Lyft árfolyamának alakulása az IPO óta Forrás: Investing.com

Ezzel párhuzamosan a legnagyobb amerikai versenytársnak számító Lyft helyzete sem mondható kedvezőnek. Hétfőn a cég újabb 6,5 százalékot gyengült, és 47,78 dolláron fejezte be a kereskedést.

A hét eleji szakadással a Lyft már összesen 34 százalékot veszített az értékéből az IPO óta,

ami azt jelenti, hogy a társaság nagyjából 12,5 milliárd dollárt bukott a piaci értékéből.