Csődben a Monarchia egykori büszkesége

Pula kikötő
Yachts in the harbour, with the 1st century Roman amphitheatre beyond in evening light, Pula, Istria coast, Croatia, Adriatic, Europe
Vágólapra másolva!
Az isztriai kereskedelmi bíróság csődeljárást indított a többek között a pulai hajógyárat is üzemeltető horvát Uljanik hajóépítő vállalattal szemben - közölte a Poslovni Dnevnik című gazdasági napilap.
Vágólapra másolva!

A 25 százalékos állami tulajdonban lévő Uljanik egy-egy hajóépítő dokkal rendelkezik Pula és Rijeka kikötőkben. A vállalat pénzügyi gondjai 2017-ben kezdődtek.

Csődeljárási kereset elbírálása van folyamatban az Uljanik további négy vállalata, közöttük a rijekai hajógyári dokk ellen is.

A rijekai dokk esetében június 5-én várható bírósági döntés. Az Uljanik hajóépítő dokkjai elleni csődeljárási kereset bírósági elbírálását két alkalommal is felfüggesztették, legutóbb április végén egy potenciális kínai befektető érdeklődése miatt.

A horvát gazdasági miniszter Darko Horvat nemrégiben még annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a hét végéig megszületik a kínai vállalat befektetési döntése.

Egyre nagyobb bajban a pulai Uljanik hajógyár Forrás: AFP/Denis Lovrovic

Ám a gazdasági minisztérium által bejelentett kínai befektetésről nem érkezett visszajelzés, és a vállalat bankszámlája továbbra is zárolva van, ezért a bíróság megindította a csődeljárást. Az ezt megelőző tárgyaláson a testület éppen a lehetséges kínai befektetők miatt halasztotta el ennek elindítását.

A China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) hajógyártó konszern bevonásáról a horvát hajógyár megmentésébe április elején született megállapodás Li Ko-csiang kínai miniszterelnök horvátországi látogatása idején.

Bár a kínai vállalat szakemberekből, jogászokból és befektetési bankárokból álló delegációja április végén ellátogatott Horvátországba és megtekintette az Uljanik két dokkját Pulán és Rijekában, az újra kitűzött bírósági tárgyalásig nem érkezett visszajelzés a befektetésről.

A most elrendelt eljárás valószínűleg láncreakciót indít el, és csődeljárás alá kerül a hajógyár azonos nevű anyavállalata, a Uljanik Rt., valamint a csoport többi vállalata, többek között a rijekai 3. Maj hajógyár is

- írta a lap.

A pulai kikötő, háttérben az Amfiteátrummal Forrás: AFP/robertharding/Christian Kober

Az Uljanik hajóépítő vállalatnak 1118 alkalmazottja van Pulában és 60 Rijekában. A hajógyár dolgozói kisebb-nagyobb megszakításokkal tavaly nyár óta sztrájkolnak. Az elmúlt időszakban 1800-an hagyták el az Uljanik-csoportot, akik maradtak, már kilencedik hónapja nem kaptak fizetést.
Sandi Bozac, a vállalat igazgatóságának elnöke a sajtónak úgy nyilatkozott:

A munkások és a szakszervezetek elkeseredettségüknek adtak hangot. Mint mondták, Horvátországban ezzel megszűnt a hajógyártás, amiért a kormányt és a parlamentet hibáztatják.

- hangoztatták.

A horvát kormány márciusban döntött úgy, hogy nem tudja tovább támogatni a csődközeli Uljanik-csoport szerkezetátalakítását, mert az komoly pénzügyi kockázatnak tenné ki az államot, ezért további megoldásokat keres a pénzügyi problémák megoldására.

A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik-csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az államnak valamivel több mint 25 százalékos részesedése maradt.

Horvátország 2012-ben állapodott meg az Európai Bizottsággal (EB) a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával.

Az Uljanik hajógyár Pulában Forrás: AFP/Denis Lovrovic

Zágráb a hajógyárak támogatására 33 milliárd kunát (1409 milliárd forint) költött eddig. A kormány tavaly januárban az EB beleegyezésével újabb 96 millió euró (30 milliárd forint) hitelre vállalt garanciát az Uljanik-csoport részére, összesen pedig 600 millió euró (193 milliárd forint) értékben vállalt kezességet a csoport különböző hiteleire. Csak tavaly év végén és ebben az évben Zágráb 3,1 milliárd kuna (132 milliárd forint) garanciát fizetett vissza az adófizetők pénzéből.

A rijekai korrupcióellenes hivatal és az isztriai megyei ügyészség a rendőrséggel közös akcióban márciusban letartoztatta a csoport 12 volt vezetőjét.

Azzal vádolják őket, hogy az elmúlt tíz évben több mint egy milliárd kunával (42,4 milliárd forint) károsították meg az államot és a vállalatot.

Számos ókori, monarchiabeli és egyéb kiemelkedő kultúrtörténeti nevezetességén túl Pula városa Uljanik nevű hajógyáráról is ismert, amelyet a régmúlt 1856-os esztendőben az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottáját kiszolgáló hajógyárként alapítottak. Az alapkövet maga Erzsébet császárné helyezte el december 9-én, s ezt a napot a világ egyik legrégebbi hajógyára azóta is nagy becsben tartja.