A 25 százalékos állami tulajdonban lévő Uljanik egy-egy hajóépítő dokkal rendelkezik Pula és Rijeka kikötőkben. A vállalat pénzügyi gondjai 2017-ben kezdődtek.
Csődeljárási kereset elbírálása van folyamatban az Uljanik további négy vállalata, közöttük a rijekai hajógyári dokk ellen is.
A rijekai dokk esetében június 5-én várható bírósági döntés. Az Uljanik hajóépítő dokkjai elleni csődeljárási kereset bírósági elbírálását két alkalommal is felfüggesztették, legutóbb április végén egy potenciális kínai befektető érdeklődése miatt.
A horvát gazdasági miniszter Darko Horvat nemrégiben még annak a meggyőződésének adott hangot, hogy a hét végéig megszületik a kínai vállalat befektetési döntése.
Ám a gazdasági minisztérium által bejelentett kínai befektetésről nem érkezett visszajelzés, és a vállalat bankszámlája továbbra is zárolva van, ezért a bíróság megindította a csődeljárást. Az ezt megelőző tárgyaláson a testület éppen a lehetséges kínai befektetők miatt halasztotta el ennek elindítását.
A China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) hajógyártó konszern bevonásáról a horvát hajógyár megmentésébe április elején született megállapodás Li Ko-csiang kínai miniszterelnök horvátországi látogatása idején.
Bár a kínai vállalat szakemberekből, jogászokból és befektetési bankárokból álló delegációja április végén ellátogatott Horvátországba és megtekintette az Uljanik két dokkját Pulán és Rijekában, az újra kitűzött bírósági tárgyalásig nem érkezett visszajelzés a befektetésről.
A most elrendelt eljárás valószínűleg láncreakciót indít el, és csődeljárás alá kerül a hajógyár azonos nevű anyavállalata, a Uljanik Rt., valamint a csoport többi vállalata, többek között a rijekai 3. Maj hajógyár is
- írta a lap.
Az Uljanik hajóépítő vállalatnak 1118 alkalmazottja van Pulában és 60 Rijekában. A hajógyár dolgozói kisebb-nagyobb megszakításokkal tavaly nyár óta sztrájkolnak. Az elmúlt időszakban 1800-an hagyták el az Uljanik-csoportot, akik maradtak, már kilencedik hónapja nem kaptak fizetést.
Sandi Bozac, a vállalat igazgatóságának elnöke a sajtónak úgy nyilatkozott:
a csődeljárás nem zárja ki, hogy a kínai CSIC-vel folytatódjanak a tárgyalások.
A munkások és a szakszervezetek elkeseredettségüknek adtak hangot. Mint mondták, Horvátországban ezzel megszűnt a hajógyártás, amiért a kormányt és a parlamentet hibáztatják.
Ők azok, akik felemelhették volna a hangjukat a hajógyártás mellett és azonnal reagálhattak volna, de ezt nem tették
- hangoztatták.
A horvát kormány márciusban döntött úgy, hogy nem tudja tovább támogatni a csődközeli Uljanik-csoport szerkezetátalakítását, mert az komoly pénzügyi kockázatnak tenné ki az államot, ezért további megoldásokat keres a pénzügyi problémák megoldására.
A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik-csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az államnak valamivel több mint 25 százalékos részesedése maradt.
Horvátország 2012-ben állapodott meg az Európai Bizottsággal (EB) a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával.
Zágráb a hajógyárak támogatására 33 milliárd kunát (1409 milliárd forint) költött eddig. A kormány tavaly januárban az EB beleegyezésével újabb 96 millió euró (30 milliárd forint) hitelre vállalt garanciát az Uljanik-csoport részére, összesen pedig 600 millió euró (193 milliárd forint) értékben vállalt kezességet a csoport különböző hiteleire. Csak tavaly év végén és ebben az évben Zágráb 3,1 milliárd kuna (132 milliárd forint) garanciát fizetett vissza az adófizetők pénzéből.
A rijekai korrupcióellenes hivatal és az isztriai megyei ügyészség a rendőrséggel közös akcióban márciusban letartoztatta a csoport 12 volt vezetőjét.
Azzal vádolják őket, hogy az elmúlt tíz évben több mint egy milliárd kunával (42,4 milliárd forint) károsították meg az államot és a vállalatot.
Számos ókori, monarchiabeli és egyéb kiemelkedő kultúrtörténeti nevezetességén túl Pula városa Uljanik nevű hajógyáráról is ismert, amelyet a régmúlt 1856-os esztendőben az Osztrák-Magyar Monarchia hadiflottáját kiszolgáló hajógyárként alapítottak. Az alapkövet maga Erzsébet császárné helyezte el december 9-én, s ezt a napot a világ egyik legrégebbi hajógyára azóta is nagy becsben tartja.