Ahelyett, hogy az amerikai műsorszolgáltató gigász beindítaná a szolgáltatását Kínában, a Netflix inkább egyre több pénzt költ arra, hogy megvásárolja a jogait egyes mandarin nyelvű tartalmaknak, illetve sajátokat gyártson – írja a CNBC.
A vállalat szeptemberben bejelentette a stábját a saját gyártású mandarin nyelvű sorozatának, amely a Nowhere Man címet kapta. Majd januárban a Netflix beindított még két saját gyártású produkciót Triad Princess, illetve The Ghost Bride címmel. Az egyik műsort Tajvanon, míg a másikat Malajziában forgatják majd.
Mindez pedig azt célozza, hogy a Netflix egyre több tartalmat gyártson a Kínán kívüli mandarinul beszélő közönségnek.
Emellett pedig az amerikai cég olyan műsorokat szeretne készíteni, illetve megvásárolni, amelyek globálisan is vonzók lehetnek a nagyközönség számára.
A napokban a Netflix elérhetővé tette például a platformján a The Wandering Earth című alkotást, amely nemcsak Kína első igazi nagy „űroperája", de idén eddig a harmadik legnagyobb bevételt hozó film az országban. Az alkotás hatalmas sikert aratott Kínában, amikor bemutatták, és a Netflix úgy döntött, eljuttatja a globális nagyközönségnek is.
Ezzel párhuzamosan
a Netflix igyekszik partnerségi kapcsolatot kialakítani kínai műsorszolgáltatókkal.
A héten például az Alibaba tulajdonában lévő streaming platform, a Youkou közölte, a Netflix megvette tőle a Kínán kívüli exkluzív disztribúciós jogot az I Hear You című, 24 részből álló romantikus vígjátéksorozatra.
A Netflix egyébként már egy ideje sajátos viszonyban áll a kínai piaccal. Amikor 2016 januárjában bejelentették, hogy 130 országban terjeszkednek, akkor ez a terv nem érintette Kínát. Ennek jelentős részben az volt az oka, hogy a cégnek külön engedélyt kellene kérnie a pekingi kormánytól a működéshez. Ezzel szemben az amerikai cég partnerséget kötött a Baidu többségi tulajdonában álló iQiyi műsorszolgáltatóval, amely Kína egyik legnagyobb streaming platformjának számít. Ezt követően 2017-ben a Netflix belement, hogy átadja egyes eredeti tartalmainak forgalmazási jogát az iQiyinek, amivel a Netflix saját gyártású műsorai is megjelenhettek a kínai piacon.
A partnerség azonban most véget ért – jelentette be az iQiyi vezéigazgatója, Gong Yu.
A két évvel ezelőtt létrejött megállapodás ugyanis nem hozta meg a várt eredményt, vagyis a partnerség most lezárul a két vállalat között.
Az iQiyi ezzel együtt szoros kapcsolatban van 6 hagyományos filmstúdióval, nemcsak az USA-ból, de a világ más tájairól is.
A Netflix kínai stratégiája tehát most elsősorban a Kínán kívüli mandarinul beszélő diaszpórát érinti. Az iQiyivel kötött megállapodás vége azonban azt jelentheti, hogy a Netflixnek még az eddigieknél is nehezebb lesz bejutnia a kínai piacra. Már ha egyáltalán szándékában áll, különösen hogy a cég vezetője, Reed Hastings nemrég úgy nyilatkozott, inkább a sokkal kedvezőbb indiai piacot célozzák meg.