Környezetvédő svédek mozgalma a repülés ellen

SAS Scandinavian Airlines
Airplanes of the Scandinavian Airlines' SAS company park on ground at the Gardamoen Airport during a strike of pilots to contest wages and working hours on April 26, 2019 in Oslo, Norway. - Pilots at SAS walked off the job in Sweden, Denmark and Norway, stranding 70,000 travellers as more than 300 flights were cancelled, the airline said. Domestic, European and long-haul flights were all affected by the strike, it said, predicting that a total of 170,000 passengers would be affected through April 28, 2019. (Photo by Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / AFP) / Norway OUT
Vágólapra másolva!
A svéd "flygskam" szó egy mozgalom neve Svédországban, amely magyarra fordítva annyit tesz: a repülés szégyen. A mozgalom arra hívja fel a környezettudatos svédek figyelmét, hogy használjanak alternatív közlekedési eszközöket, amelyek alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással rendelkeznek. A svéd légitársaság felvette a kesztyűt.
Vágólapra másolva!

Nagy baj van a svédeknél: a második legnagyobb városukban, Göteborgban üzemelő Chalmers Műszaki Egyetem kutatói nemrég azt állapították meg, hogy

a svédek egy főre jutó, repülésből származó szén-dioxid-kibocsátása a globális átlag ötszöröse volt 1990 és 2017 között.

Valamit tehát tenni kell, hogy csökkenjen ezt a mutató.

A flygskam mozgalom például az egyik eleme lehet a környezetbarátabb életmódra való áttérésnek, hiszen a repülés jelentős üvegházhatású gáz kibocsátásával jár. A mozgalom ezért nevezi szégyennek a repülést, egy kicsit arra is hajazva, hogy az utasok azonosulnak a környezetszennyezés miatti szégyennel és bűntudatukban más közlekedési alternatívát választanak majd.

A közösségi médiában mindenesetre nagyon gyorsan terjed a mozgalom, aminek oka lehet, hogy a svédek valóban sokat repülnek, ami az átlagosnál is nagyobb környezetszennyezéssel jár. A skandináv ország északi fekvése, magas életszínvonala, a charterjáratok és a fapadosok népszerűsége egyaránt elősegíthette a szennyezés mértékének növekedését.

A flygskamtől függetlenül a svédek valóban elkezdtek áttérni például a vasútra: 32 millió utassal rekordot döntött tavaly az utazók száma, és egy idén márciusi felmérés szerint 5-ből 1 svéd választotta a vonatozást a repülés helyett az elmúlt évben, az állami vasúttársaság pedig arról számolt be, hogy az üzleti utasok száma 21 százalékkal nőtt a téli időszakban. A kívánt hatás eléréséhez végül a kormány is hozzátesz: bejelentésük szerint 2022-től éjszakai vonatokat fognak közlekedni a fontosabb európai nagyvárosok felé.

A változások természetesen helyzetbe hozták a Swedaviát, amely tíz repülőteret üzemeltet az ország területén.

A számokból látszik, hogy tavaly augusztusban megállt a növekedés és azóta csökken az utasszám, és a csökkenés ráadásul egyre nagyobb mértékű,

márciusban már háromszor akkora volt, mint szeptemberben, bár nyilván a nyári időszakban ezek a számok emelkedhetnek majd.

A svéd légitársaság, a SAS próbál előre menekülni, ezért környezetvédő intézkedéseket vezet be a jövőben Forrás: AFP/Ole Berg-Rusten

A Scandinavian Airlines (SAS) rengeteg olyan intézkedés bevezetéséről hozott döntést, melyek pont a környezetvédelemmel hozhatók összefüggésbe, azaz

  • több bioüzemanyagot használnak majd,
  • a kevésbé üzemanyag-hatékony repülőgépeket újabbakra cserélik
  • befektetnek energiaprojektekbe, amellyel ellensúlyoznák az Eurobonus hűségprogram által generált pótlólagos széndioxid-kibocsátást.
  • emellett magukat az utasokat is ösztönzik majd arra, hogy előre megrendeljék a fedélzeti ételt, mert így a tervezhetőség miatt csökkenteni tudják a hulladékot

Azonban nem biztos, hogy a környezettudatosság önmagában elegendő hívószó lesz a repülésről való leszoktatáshoz. Például Stockholmból Rómába már 6-7 óra alatt oda lehet érni repülőgéppel már 23 ezer forintnak megfelelő összegtől a Rome2rio.com oldal közlekedési kombinációi alapján, míg ugyanez vonattal 35-40 óra alatt tehető meg, 74 ezer forintnak megfelelő összegtől. Autóbusszal már majdnem pontosan két napnyi időt kell zötykölődni 43 ezer forintért, míg saját kocsival több mint 100 ezer forintba kerül az út és 26 órát kell vezetni.

Forrás: Airportal.hu