Vége lehet az Uber és versenytársai álmának

Megszűnő munkakörök
Taxisofőr – Az önvezető technológia fejlődésével egyre valószínűbb, hogy a sofőrök munkája idővel megszűnik. Elsőként a taxisokat érintheti a változás, de nincsenek biztonságban a tömegközlekedésben dolgozók és a kamionosok sem.
Vágólapra másolva!
A Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói által készített tanulmány szerint, a jelenlegi árak alapján a gépjárművezetők nélküli taxik, azaz a robottaxik, drágábbak lesznek a fogyasztó számára, mintha saját autóval rendelkezne.
Vágólapra másolva!

A kutatók számos, nyilvánosan elérhető adatra támaszkodva azt írják, hogy

a robottaxi díja 1,58 és 6,01 dollár között lesz egy mérföldre vonatkoztatva, szemben egy személygépkocsi 0,72 dolláros költségével.

A számítások során olyan költségeket is számba vettek, mint például az engedélyeztetés, a karbantartás, az üzemanyag és a biztosítás.

A robottaxi létjogosultságáért küzdő Lyft és Uber több százmillió dollárt öltek bele a technológia fejlesztésébe. Az Uber vezérigazgatója, Dara Khosrowshahi a közelmúltban azt jelentette ki, hogy „egyetlen nagy célunk van, hogy az Uber helyettesítse a saját autókat". Ugyanígy, az Alphabet tulajdonában lévő Waymo december óta az Phoenixben, Arizonában robottaxi szolgáltatást üzemeltet.

A két kutató szerint a robottaxi szolgáltatásnak két fő gazdasági hátránya van.

Először is, a kapacitáskihasználás, vagyis az az idő, ameddig a robottaxi nem szállít utast.

A tanulmány szerint a taxi kihasználtsági aránya San Franciscóban 52 százalék. Míg az autótulajdonosok számára az üzemanyag és a használat közvetlenül összefügg, a taxi csak az idő felét használja fel szállításra.

Ez különösen problematikus, részben azért, mert az önjáró flotta biztonságos üzemeltetésének biztosítási költségei magasak lesznek, elsősorban a szükséges emberi felügyelet hiánya miatt.

Ugyanakkor a robottaxi hívők ellensúlyozhatják ezt a technológiai fejlesztésekkel, például mesterséges intelligencia alapján jobban eloszthatják a költségterheket. A flotta üzemeltetője ezen felül növelheti a felhasználási arányt is, az 55 százalék ugyanis eléggé alacsony. A kereslet és a kínálat hatékonysága tovább növelhető a helymeghatározási technológiák fejlesztéseivel.

Azonban a kutatók azt állapították meg, hogy még egy 100 százalékos kihasználtsági arány mellett is magasabb lesz a robottaxi költsége, mint a saját tulajdonában lévő autó költségei.

A két kutató tanulmánya szerint a robottaxik egyáltalán nem a saját autók, sokkal inkább a hagyományos taxik versenytársai lehetnek csak, azaz a robottaxis álom elmaradhat Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Andreas Arnold

A másik gazdasági hátrány, hogy alacsonyabb a nyereség azokon, mint amit jelenleg a piacon el lehet érni.

A két kutató megállapította, hogy a San Francisco-i flotta-üzemeltetők minden egyes mérföld esetében körülbelül 0,27 dolláros nyereséget érnek el egy 3,35 dolláros viteldíjjal. Ez egy meglehetősen csekély, 8 százalékos árrés. A robottaxi cégeknek ez alá kéne menniük, vagyis a kockázati befektetőknek szinte egy kockázatmentes befektetés hozamával kéne megelégedniük.

Fontos megjegyezni, hogy a kutatás és az azon belüli számítások, 1 fő utas szállítására irányult.

Több fő szállítására is alkalmas robottaxik esetében az egy főre eső költségek csökkenthetők - ahogy igaz ez a hagyományos taxik esetében is. Több utas azonban potenciálisan hosszabb utat jelent, így a szolgáltatás kevésbé lehet kényelmes.

Az adatok szerint az Egyesült Államokban a jelenlegi autóhasználat 1,67 fő gépjárművenként.

Forrás: Ft.com