Az USA-ban viszik tőzsdére a kínai Starbucksot

Luckin Coffee seeks incresed market share despite posting a $124m loss China Chinese Luckin Coffee
--FILE--View of a store of China's new coffee brand Luckin Coffee in Beijing, China, 22 December 2018. Luckin Coffee, the Chinese coffee chain that aspires to challenge US coffee chain giant Starbucks, posted on Saturday a net loss of $124 million during the first nine months of 2018, amid doubts over the sustainability of its business model. According to National Business Daily, the huge loss was largely due the company's strategy of pursuing expansion at the expense of profit. However, an executive said the company is prepared to face more losses in the short term in order to gain a foothold among consumers. Since its founding in 2017, the chain has been offering significant discounts to appeal to new customers. The playbook behind Luckin's dizzying expansion isn't exactly new, and has been deployed by many of China's tech companies, including the ill-fated ofo Bike, leading critics to worry whether Luckin actually has the ability to make profits in the long run.
Vágólapra másolva!
A Starbucks kínai riválisának számító Luckin Coffee benyújtotta az USA-ban a tőzsdére lépéshez szükséges dokumentumokat. A kezdeti nyilvános tőzsdekibocsátással a vállalat akár 800 millió dollárnyi tőkéhez is juthat, és a fiatal cég ezzel a Starbucks nyílt riválisává léphet elő.
Vágólapra másolva!

A pekingi székhelyű kávézólánc beadta a hivatalos dokumentumokat az amerikai tőzsdére lépéshez az illetékes szabályozó hatóságoknak. Noha a Luckin Coffee nem közölte, pontosan mennyi részvényt kíván értékesíteni, a Reuters értesülései szerint

a tőkebevonás várhatóan 500 és 800 millió dollár között lesz.

Ez egyébként magasabb a korábban várt tőkeemelési értéknél. A kezdeti nyilvános részvénykibocsátás (IPO) májusban lesz.

Az eddigi információk szerint a Luckin IPO-ja lehet idén eddig a legnagyobb üzlet, amelyet kínai cég az Egyesült Államokban hajt végre. Más források szerint a vállalat piaci értéke 4 és 5 milliárd dollár között lehet az IPO-t követően, ami komoly ugrásnak számítana a múlt héten bejelentett 150 millió dolláros tőkebevonás utáni 2,9 milliárdos értékeltséghez képest.

Itt a trónkövetelő

A Luckin Coffee-t azonban nem véletlenül emlegetik a Starbucks nagy kínai kihívójaként. A lenyűgöző sebességgel bővülő kávézólánc jelenleg 2370 üzletet visz 28 kínai városban, és

a tervek szerint csak idén újabb 2500 üzletet nyitnának.

Ezzel a Luckin azt célozta meg, hogy letaszítja a trónjáról a Starbucksot Kínában, és végül ő lesz az ország legnagyobb kávézólánca.

Lendületesen bővül a fiatal kávézólánc Forrás: Imaginechina/Zhang kaixin - Imaginechina/Zhang Kaixin

A vállalat pedig jó úton jár, tekintve a folyamatosan növekvő kínai kávéfogyasztásból adódó üzleti lehetőségeket. A Luckin saját közlése szerint tavaly 8,7 milliárd csésze kávé fogyott a világ második legnagyobb gazdaságában, ami majdnem duplája a 2013-ban mért 4,4 milliárdos szintnek.

A cég becslése alapján 2023-ra a fogyasztás már elérheti a 15,5 milliárd csészét.

Ezzel szemben viszont a Luckin egyelőre még veszteséget termel, és figyelmeztetett, ez belátható időn belül így is maradhat. A mindössze 2017-ben alapított vállalat tavaly 475,4 millió dolláros veszteséget hozott össze, míg a teljes bevétele 125,27 millió dollár volt. Az idei év első három hónapjában a veszteség 85,3 millió dollár lett.

Fokozódó kávéháború

A kínai kávéharc azonban fokozódik, és a Luckin friss ereje valódi kihívás a Starbucks számára. A fiatal cég nem csupán a gyors szállítással, de hatásos közösségimédia-reklámokkal is hasít, ami arra késztette a Starbucksot, hogy összefogjon az Alibaba technológiai óriással a házhozszállításban. Emellett a Luckin nem csupán kávéban utazik. Az alkalmazásán keresztül a vásárlók rendelhetnek más italokat és ételeket is.

A Luckin Coffee átírta a kínai kávészektor szabályait Forrás: Imaginechina/Sun xinming - Imaginechina/Sun Xinming

Iparági elemzők szerint a nagy kérdés az, hogy ha kifut a Luckin körül kialakult kezdeti felhajtás, akkor mennyire fogja tudni a cég megtartani a vásárlóit. Az azonban világosan látszik, hogy

a Luckin átírta a kínai kávészektor szabályait, és ez nem csupán a Starbucksra, de a kisebb szereplőkre is érdemi hatást gyakorol

– mondta Ben Cavender, a sanghaji China Market Research Group elemzője.

A cég egyébként azért is lép tőzsdére az amerikai Nasdaq-indexen, mert a hongkongi szabályozások három aktív pénzügyi évet követelnének meg az IPO-hoz. Az sem mellékes persze, hogy a vállalat ezzel az amerikai Starbucks nyílt riválisaként pozícionálhatja magát.