A reneszánsz zseni lehetett minden idők leggazdagabb művésze

Dávid
A rossz minőségű márvány miatt komoly veszélyben van Michelangelo egyik leghíresebb alkotása
Vágólapra másolva!
A Szépművészeti Múzeumban megnyílt a Michelangelo és kortársai rajzaiból összeállított nagyszabású kiállítás, amely június végéig látogatható. A festő, szobrász, építész és költő Michelangelo valóságos reneszánsz polihisztor volt, de az valószínűleg kevésbé közismert, hogy üzletembernek is zseniálisnak bizonyult. Valószínűleg ő tekinthető minden idők leggazdagabb művészének.
Vágólapra másolva!

Már saját korában is óriási sztár volt. Alig múlt harmincéves, és már mindenki csak az „isteni Michelangelónak” hívta a reneszánsz művészet géniuszát.

Középkori márkaépítő

Azt viszont talán kevesebben tudják, hogy Michelangelo üzletileg is zseni volt. Már életében elkezdett épülni a legendája, és ő ennek alakításában aktívan részt vett – írja a welovebudapest.com. Ezt ma márkaépítésnek hívják, tudatosan építette a saját brandjét.

A piacról, vagyis a megrendeléseiből élt, szinte sohasem rajzolt vagy festett csak úgy, kedvtelésből.

Rengeteg munkát szerzett viszont a kor leggazdagabb itáliai nemeseitől, illetve az egyháztól és az uralkodóktól.

Teljes hegemóniát épített ki Rómában a művészeti piacon, és a csodálat mellett okkal övezte ellenszenv is, hiszen festőként, szobrászként és építészként egyaránt a legfontosabb megrendelőknek, a vezető elitnek dolgozott, megkaparintva mások elől a legzsírosabb megbízásokat.

Az itáliai reneszánsz óriás, Michelangelo Buonarotti időskori portréja Forrás: The Metropolitan Museum of Art/Image © The Metropolitan Museum of Art/Trujillo

Kárpáti Zoltán, aki a Szépművészeti Múzeumban a kiállítás kurátora, a sajtóbejáráson elmondta: szándéka az volt a kiállított anyagok rendezésekor, hogy megmutassa Michelangelo ezen ellentmondásos kapcsolatát a saját kortársaival.

A reneszánsz művész által kiépített hegemón pozíció következtében a XVI. század húszas éveitől egészen a haláláig nem lehetett megkerülni, pedig életének utolsó harminc évében szinte már nem is tudott rajzolni, annyira remegett a keze.

Ám – ahogy a Növekedés.hu elemzése kiemeli – sok alvállalkozója volt, mai kifejezéssel élve: munkákat outsourcingolt. Megtehette, mert a piac nemcsak a valóban általa készített munkákat, de az ötleteit, vagy akár a munka felügyeletét is busásan díjazta.

Firenzébe gyűltek a kor szupersztárjai

Az itáliai reneszánsz kiemelkedő alakja Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni néven született 1475-ben, és matuzsálemi kort ért meg, 88 éves korában halt meg, 1564-ben.

A rossz minőségű márvány miatt komoly veszélyben van Michelangelo egyik leghíresebb alkotása, a Dávid-szobor Forrás: Travel Across Italy

Szegény családban született, 13 éves korában költözött szüleivel Firenzébe. Fontos életrajzi adat, hogy egy jó nevű freskófestő iskola műhelyében tanult meg rajzolni. A domonkosrendi San Marco-kolostor festőműhelye üzleti vállalkozásnak sem volt rossz, nagyon sokan rendeltek tőlük képeket, az iskolára valóságos üzleti modell épült. Talán üzletileg is itt okosodott ki a fiatal zseni.

A XVI. század elején külön-külön utakon és műhelyekben, de Firenzében dolgozott a kor minden szupersztárja, Michelangelo itt pallérozódott,

de 1500-ban Leonardo da Vinci, 1504-ben pedig Raffaello is letelepedett a városban – olvasható a Növekedés.hu írásában.

Életrajzírói kiemelik egy nagyon érdekes jellemvonását: annyira tartott attól, hogy az ötleteit lemásolják, hogy a rajzait, skicceit mindig rejtegette, megsemmisítette. Michelangelo paranoiás is volt, mindig elpusztította az esetleges tervrajzait, mert attól félt, hogy ellopják az ötleteit. Gyakran kérlelte a fennmaradt levelezéseiben is a barátait is, hogy égessék el a rajzait.

Ugyanakkor ez jót tett az általa folytatott tudatos imázsépítésnek: nem sokan látták a műveit, viszont egyre többen hallottak róla.

Híre még Rómába is eljutott, és mivel Firenzében nagyon rosszul fizették a művészeket, ellentétben a milánói vagy a római lehetőségekkel, így aki csak tudott, azonnal elfogadta az ilyen felkéréseket.

Ádám teremtése Michelangelo freskóján Forrás: Picasa

Michelangelo sem állt ellen a pápa meghívásának, így hamarosan megalkothatta talán legismertebb művét, a Sixtus-kápolna mennyezetén.

Csak megrendelésre alkotott

1508 és 1512 között festette ki a Sixtus-kápolnát. Legalábbis így maradt fenn a legenda, de valójában Michelangelo nem maga dolgozott, hanem amolyan művészeti vezető volt. Firenzei barátaival egy 15-20 fős csapattal látott munkához, és bár hagyományos értelemben soha nem volt saját műhelye, de mindig a kor legjobb művészeivel dolgozott együtt.

Magát szobrásznak tartotta inkább, festményeinél ezért szinte mindig társakkal dolgozott.

A Sixtus-kápolnában végzett nagy munka annyira ismertté tette, hogy innentől Firenze és Róma között ingázva, végtelen mennyiségű megbízáson dolgozhatott, amivel hihetetlenül sok pénzt keresett.

A Növekedés.hu visszatekintése felidézi azt a Michelangelo által alkalmazott „marketingfogást”, hogy noha sorban álltak nála a legrangosabb megrendelők, de ő még megrendelésre sem nagyon rajzolt. Ezzel is felértékelte önmagát, hiszen annak, aki szeretett volna egy saját Michelangelót, annak drágább munkákat, freskót, kápolnát, szobrot kellett tőle rendelnie.

A vatikáni Sixtus-kápolna Forrás: AFP

Saját korában úgy lett első számú művész, hogy valójában a megrendelői még a műveit sem nagyon ismerték.

Hiszen a Sixtus-kápolna a pápa magántemploma volt, nem lehetett csak úgy meglátogatni, leginkább a köztéri Dávid-szobor volt ismert. A művész hírneve gyakorlatilag úgy terjedt el, hogy magánmegrendelésekre készült alkotásait nemigen látták, de hallották, hogy ő a legnagyobb mester.

Hatalmas vagyont gyűjtött

Volt azonban egy újítása, ő volt az első, aki alkalmi ajándékként is rajzolgatott a barátainak, a szerelmeinek. Elsősorban élettársának, a négy évtizeddel fiatalabb, Tommaso dei Cavalieri római nemesnek. Később ezek a művek hatalmas összegeket értek.

Érdekes, hogy életének utolsó három évtizedében már nem volt aktív, egyáltalán nem festett, mindössze két szobrot kezdett el, de azokat sem fejezte be, mégis egyre nőtt a hírneve és a vagyona.

Michelangelo toszkánai villája napjainkban Forrás: handsomepropertiesinternational.com

Valószínűleg minden idők leggazdagabb művésze volt.

Amikor meghalt, 10 ezer aranydukátot találtak nála, ez akkoriban egy hatalmas palota megvásárlására is elég volt. Ezen kívül fennmaradtak a bankszámlái is, de a pénzügyi vagyonán kívül voltak óriási birtokai is.

Előkerült levelezéseiből kiderült, hogy nemcsak kiemelkedő művész és zseniális üzletember volt, de nagyon érdekelte a vagyongyarapítás is, levélváltásaiban jellemzően nem művészetről, hanem sokkal inkább olcsón megszerezhető birtokokról, szerencsés adásvételekről folyt a szó.