A következő hetekben lehet véleményezni a főváros 2030-ig tartó közlekedési koncepcióját, amelynek csak egyetlen pontja a fővárosi dugódíj bevezetése, ám eddig a legnagyobb hangsúlyt kapta – írja a Világgazdaság.
A koncepció azzal számol, hogy már 2030-ig számottevően csökkenthető – a városban megtett utaskilométerek 42 százalékáról 30 százalékára – a személygépkocsi-közlekedés súlya, miközben nő a közösségi, a gyalogos és a kerékpáros közlekedés aránya.
A fejlesztési terv összesen 143 projektet sorol fel mintegy 4160 milliárd forint értékben, ami a magyar GDP 11-12 százaléka.
Jó esetben a beruházások harmadára lehet forrást találni a következő másfél évtizedben – vagyis ez valóban csak egy szakmai lista.
A vizsgált projektek közül a szakmai javaslat egyértelműen az elővárosi vasúti projekteket – ide sorolhatók a HÉV-ek is – tartja a legfontosabbnak.
A szakmai lista élén a főváros alatti vasúti alagút építése állna a Déli és a Nyugati pályaudvar között – ezzel megteremtenék a főváros vasúti átjárhatóságát, ami a fővárosi közlekedési rendszer része lenne. Ám ez még messze nem konkrét projekt.
A konkrét, már modellezett projektek közül a legfontosabb és jóval reálisabb az M1-es metróvonal (a kisföldalatti) korszerűsítése és meghosszabbítása észak felé,
az M3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbítása, valamint a fogaskerekű teljes felújítása.