Mégsem kell kicserélni a panaszkönyveket a boltokban

vásárlás, bevásárlás, bevásárlókocsi
Vágólapra másolva!
Az új uniós adatvédelmi előírások miatt módosulnak a vásárlók könyvével kapcsolatos szabályok, azonban ez a gyakorlatban mindössze annyit jelent, hogy a fogyasztók a jövőben már nem láthatják egymás bejegyzéseit és adatait. A sajtóban megjelent híresztelésekkel szemben a kereskedőknek emiatt nem kell új vásárlók könyvét beszerezniük - írja közleményében az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
Vágólapra másolva!

A vásárlók könyvét továbbra is jól láthatóan és könnyen hozzáférhetően kell elhelyezni az üzletekben, abba az üzlet működésével, az ott folytatott kereskedelmi tevékenységgel kapcsolatos panaszok és javaslatok jegyezhetők be.

A vevőket e joguk gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos.

A vállalkozó változatlanul 30 napon belül köteles megválaszolni a vásárlók könyvébe írt panaszt.

Illusztráció Forrás: Shutterstock

Az Európai Unió adatvédelemi reformja, a GDPR miatt 2019. április 26-tól annyiban módosulnak a kapcsolódó előírások, hogy a panaszt vagy javaslatot tartalmazó oldalt a vásárlói beírást követően haladéktalanul el kell távolítani azért, hogy a korábbi bejegyzéseket és a bejegyzők adatait más fogyasztók ne láthassák. A kereskedőnek ezeket az oldalakat elzártan kell megőriznie, és szükség esetén a hatóságnak kell megmutatnia.

A téves közlésekkel ellentétben tehát nincs olyan előírás, amely szerint a kereskedőknek ki kellene cserélniük az eddig használt vásárlók könyvét, ha az előzőekben részletezett rendelkezéseknek megfelelően járnak el.

A fogyasztóvédelmi ellenőrzési tapasztalatok alapján a vásárlók könyvével kapcsolatos leggyakoribb problémák közé tartozik, hogy az az üzletben nincs látható helyen, sokszor a fogyasztók bejegyzéseit nem válaszolják meg az előírt határidőn belül, de az is előfordul, hogy a vásárlók könyve nincs jegyző által hitelesítve.