Az Európai Unió 20 milliárd dollárnyi amerikai termékre vethet ki vámokat

TRUMP, Donald
Kingtao, 2018. október 19. A 2018. október 18-i képen konténerek sorakoznak a kelet-kínai Santung tartománybeli Kingtao kikötőjében. A kínai statisztikai hivatal október 19-én közzétett adatai szerint az ország gazdasága 2018 harmadik negyedévében a vártnál alacsonyabb, 6,5 százalékos növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest. A világ második legnagyobb gazdaságát irányító ázsiai állam bruttó hazai termékének (GDP) legutóbbi mutatószámai szintén csalódásra adnak okot. Elemzők szerint a vártnál alacsonyabb gazdasági teljesítmény az Egyesült Államokkal folytatott külkereskedelmi vitának tudható be. Donald Trump amerikai elnök 2018 tavaszán 150 milliárd dollár összértékű kínai acél- és alumíniumtermék amerikai importvámját emelte meg, gazdasági válaszlépésre kényszerítve ezzel Kínát. MTI/EPA/Roman Pilipej
Vágólapra másolva!
Nagyjából 20 milliárd dollárnyi amerikai termékre vethet ki importvámokat az Európai Unió a Boeing repülőgépgyártónak nyújtott, tiltott, washingtoni támogatások miatt – jelentették be Brüsszelben.
Vágólapra másolva!

Az Európai Bizottság előkészített, és nyilvános konzultációra bocsátott egy listát azokról a termékekről, amelyeket ellenintézkedésként büntetővámokkal sújthat.

Ezek a dohány- és élelmiszeripari termékektől kezdve a bőröndökön, játékkonzolokon, traktorokon át egészen a helikopterekig, a repülőgép- és autóalkatrészekig számos amerikai árut érintenének.

Illusztráció Forrás: MTI/EPA/Roman Pilipej

A brüsszeli testület ezzel párhuzamosan jelezte, hogy nyitott a tárgyalásokra az Egyesült Államokkal.
Szakértők szerint a lépés válasz arra, hogy Robert Lighthizer amerikai kereskedelmi főképviselő múlt héten hasonló korlátozásokkal fenyegetett 11 milliárd dollár értékben, amennyiben az EU egyes országai nem hagynak fel a Boeing riválisának számító Airbus törvényellenes támogatásával, amely szerinte ekkora kárt okoz évente.

Az amerikai vámtarifákat az 1974-es kereskedelmi törvény alapján vetnék ki, Donald Trump elnök kormánya ugyanígy járt el a kínai árukra még tavaly kivetett vámok esetében.

Illusztráció Forrás: Picture-Alliance/AFP/Jens Kalaene

Uniós diplomáciai források "erősen eltúlzottnak" tartják ezen tervezett amerikai lépéseket. A kárigény mértékét a Kereskedelmi Világszervezetnek (WTO) kell végül mindkét fél számára megítélnie.

Az Airbus ügyében a döntés már idén nyárra várható, s ezt követően Washington megállapodás hiányában azonnali cselekedni készül.

Az elemzők arról számoltak be, hogy a WTO mindkét esetben ezeknél jóval alacsonyabb összegeket állapíthat majd meg. Az EU 2012-ben 12 milliárd dollárnyi kárigény megítélésére kérte a szervezetet.
A WTO előzőleg megállapította: az Európai Unió egyes országai az Airbusnak, az Egyesült Államok pedig a Boeingnek nyújtott tiltott állami támogatást.

– emelte ki Cecilia Malmström uniós kereskedelmi biztos.

Az Egyesült Államok, valamint a Németországot, az Egyesült Királyságot, Franciaországot és Spanyolországot képviselő Európai Bizottság között mintegy 15 éve ádáz vita dúl a világ két legnagyobb repülőgépgyártója, az amerikai Boeing és az európai Airbus szabályellenes támogatásáról.

Az ügy tovább fokozhatja a feszültséget az Atlanti-óceán két partja között.