Ha feltesszük a kérdést, hogy melyik az évszázad eddigi legsikeresebb amerikai részvényre, a legtöbben valószínűleg olyan cégeket mondanának, mint az Amazon vagy az Apple. A két sztárvállalat ugyanis 2300, illetve 5300 százalékot erősödött 2000 januárja óta, ami igencsak impozáns teljesítmény. Mindazonáltal ezekkel az eredményekkel messze lemaradnak a valódi éllovastól.
Az abszolút győztes ugyanis a Monster Beverage energiaital-gyártó, amely majdnem 60 ezer százalékot ralizott a vizsgált időszakban
– írja a Bloomberg.
A Monster teljesítménye történelmi léptékben is kiemelkedőnek számít. Ráadásul a vállalat 2008 óta minden egyes évben növekvő profitról számolt be, a bevétel-növekedése pedig 2001 óta egyszer sem ment 9 százalék alá.
Most azonban valami megtört a nagy felfutásban. Az ellenszelek hatására a Monster részvénye nagyjából 18 százalékot esett az elmúlt hetekben –
részben azért, mert új versenytársak léptek be az 50 milliárd dolláros energiaital-piacra.
Az Amazon például elkezdte árulni a saját italát, míg a Coca-Cola Európában bevezette a Coca-Cola Energy nevű termékét.
A Coca-Cola helyzete ráadásul különösen érdekes, mivel az üdítőgyártó óriás közel 19 százalékot tulajdonol a Monsterből, amivel övé messze a legnagyobb érdekeltség. Emellett a Coca-Cola forgalmazza is a Monster termékeit, és az elemzők már hosszú ideje foglalkoznak azzal, hogy a Coca-Cola teljes egészében felvásárolhatná a közel 30 milliárd dolláros piaci értékkel bíró Monstert. A Coca-Cola energiaitalának piacra dobása azonban most szembemegy a felvásárlási spekulációkkal,
főleg úgy, hogy a cég augusztusban 5,1 milliárd dollárt költött arra, hogy megvegye a Costa kávézóláncot.
Következésképpen érdekes helyzet alakulhat ki a piacon, mivel a Monster és a Coca-Cola úgy van szoros kapcsolatban egymással, hogy a Coca-Cola közben komoly versenytársként is fellép a Monsterrel szemben a nemzetközi porondon.
Ehhez jön még, hogy a Monster piaci szerepére még csak nem is az Amazon vagy a Coca-Cola jelenti a legújabb fenyegetést, hanem a lendületes növekedést produkáló Bang nevű üdítőital, amely a Vital Pharmahoz köthető.
A Monster piaci részesedése egyébként 35,4 százalékos volt márciusban a teljes energiaital-piacon, ami 3,5 százalékponttal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Eközben a Red Bull piaci szerepe csupán kevesebb mint 1 százalékponttal, 38,2 százalékra csökkent.
Ezzel párhuzamosan a Vital Pharma részesedése viszont úgy nőtt 8,3 százalékra, hogy egy évvel ezelőtt még csak alig több mint 1 százalékon állt.
A fejleményekre pedig már a Wall Street elemzői is reagáltak. Március elején a Citi például jelezte, a jelenlegi értékeltség mellett már nem lát érdemi emelkedési lehetőséget a Monster részvényénél. Ezt követően a bank egyik elemzője vissza is vágta 74 dollárról 66 dollárra a célárfolyamot, éppen a fokozódó piaci versenyre hivatkozva. Ezt megelőzően pedig a Morgan Stanley és a Wells Fargo is közölte, a jelenlegi hangulat alapján masszív esések várhatók a Monster árfolyamában.