Veszteséges unikornisok árasztják el a piacot

profit dollár eredmény tőzsde piac gazdaság
Vágólapra másolva!
A Lyft tőzsdére lépésével pénteken beindult az idei nagy részvény-kibocsátási hullám a startup sztárok között. A fuvarmegosztó vállalt több mint 20 milliárd dolláros értékeltséggel lépett ki a nyílt piacra, noha a társaság eddig súlyos veszteségeket hozott össze. Felmerül a kérdés, más veszteséges sztárok milyen sikerrel mentek tőzsdére az elmúlt években?
Vágólapra másolva!

Nem egyedi eset, hogy egy startup úgy ér el magas értékeltséget a kezdeti nyilvános részvénykibocsátásakor (IPO), hogy az alapítása óta még soha nem ért el nyereséget. Az idei év azonban különösen izgalmas lehet ebből a szempontból, mivel több olyan óriás (Uber, Pinterest) is tőzsdére készül, melyek eddig rendre veszteséget termeltek. A Markets Insider most készített egy összeállítást arról, hogy a múltban leginkább várt IPO-k végül milyen eredményt hoztak a veszteséges startupoknak.

Veszteséges siker?

A Lyft pénteken az első olyan veszteséges unikornis (legalább 1 milliárd dollárt érő startup) volt, amely idén tőzsdére lépett. A vállalat piaci értéke meghaladja a 20 milliárd dollárt, miközben tavaly 900 milliós veszteséget hozott össze.

Hamarosan azonban IPO-t hajt végre az Uber is, amely tavaly 1,8 milliárdos veszteséggel zárt, majd jön a Pinterest 63 milliós tavalyi bukással.

Ezek a cégek azonban messze nincsenek egyedül. Egy számítás szerint tavaly az összes tőzsdére lépő amerikai vállalat 80 százaléka tartósan veszteséges volt. Ráadásul ez a trend nem korlátozódik a technológiai szektorra. Az iparágon kívüli cégek körében 50 százalékos volt a rendre veszteséget termelők aránya.

A Lyft beindította az idei nagy rohamot Forrás: NurPhoto/Jaap Arriens/NurPhoto/Jaap Arriens

Mindezek alapján azonban még nem lehet megítélni egy társaság jövőjét. Az Amazon például ugyanígy veszteséges volt, amikor 1997-ben tőzsdére ment, de

az IPO-befektetők, vagyis akik először vehettek részvényt, ezerszeres profitot érhettek el (elméletben) napjainkig.

Kevesebben emlékeznek viszont az olyan, erősen sztárolt cégekre, mint a Pets.com vagy Webvan, melyek az IPO után néhány évvel csődöt jelentettek, amikor a 2000-es évek elején a dotcomlufi kipukkadt.

Győztesek

Az 1997 május 15-én tőzsdére lépő Amazon a veszteséges startupok legsikeresebb példája. Az IPO-t megelőzően a cég 6 millió dolláros bukást termelt, 2018-ban azonban már 10,1 milliárd dolláros profitot ért el. A vállalat piaci értéke 876,2 milliárd dollár. Az eredetileg online könyváruházként alapított Amazon ma már lenyűgözően sok területen van jelen, és tavaly 233 milliárd dolláros bevételt ért el.

A 2003-ban alapított, és 2010 június 29-én tőzsdére lépett Tesla esete már összetettebb. Elon Musk szupersztár cége ugyanis napjainkban is az egyik legizgalmasabb vállalkozás, azonban az üzleti eredményeit tekintve már nem olyan sikeres, mint az Amazon.

Az IPO előtt a Tesla 83 millió dolláros veszteséget könyvelt el, de 2018-ra már 976 milliós nettó veszteséget termelt az elektromos autók királya.

Ha valaki 1 dollárért vásárolt Tesla részvényt az IPO napján, akkor az a befektetése ma csupán 16,33 dollárt érne. Eközben a cég piaci értéke 47,9 milliárd dollár.

Az Amazon veszteségesen ment tőzsdére, és a legnagyobbak egyike lett Forrás: AFP/Jim Watson

Noha a Twitter ugyancsak a világ egyik legismertebb technológiai cége, az IPO befektetők számára mégsem minősül aranybányának a közösségi média vállalat. Ha valaki 2013 november 7-én (az IPO napján) 1 dollárral beszállt, annak részvénye csupán 1,27 dollárt érne napjainkban.

A Twitter egyébként az IPO előtti évben 79 millió dolláros veszteséget termelt, míg tavaly 1,2 milliárdos nyereséget hozott össze, és jelenleg 25,2 milliárdos piaci értékkel bír.

A Twitter pénzügyi helyzete viszont optimizmusra ad okot, ha azt nézzük, hogy a tavalyi, 1 milliárd fölötti nyereség egy veszteséges év után jött össze.

Szintén rendkívül népszerű, ám üzletileg annál kérdésesebb a Snapchat mögött álló Snap. A 2011-ben alapított, elsősorban fényképküldésre specializálódott chat alkalmazás 2017 március 2-án ment tőzsdére, miután 515 milliós veszteséget termelt. 2018-ra ez a veszteség felment 1,3 milliárd dollárra, és 1 dollárnyi IPO befektetés ma csupán 0,64 dollárt ér, a 14,5 milliárdos kapitalizáció mellett.

Ezzel együtt a Snapchat népszerűsége töretlen, főleg a fiatalok körében.

A cég az indulását követő egy évben már elérte, hogy a felhasználók napi 20 millió fényképet osszanak meg egymással világszerte.

Az alkalmazásnak jelenleg 186 millió napi aktív felhasználója van. A Snap körüli egyik legizgalmasabb esemény a Facebookhoz kötődik, mivel a 2013-ban a Snap vezetése visszautasított egy 3 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot. Azóta egyébként a Facebookot több vád is érte azzal kapcsolatban, hogy egyszerűen lemásolta a Snapchat leginkább innovatív megoldásait – beleértve a képekre rakható filtereket, illetve az eltűnő bejegyzéseket.

Vesztesek

A sztárolt vállalatok közül a gyűjtés két igazán nagy vesztest emel ki. Az egyik a Webvan, amelyet 1999-ben vittek tőzsdére, és a cég azt ígérte, hogy aznapi szállítást tud garantálni a háztartási bevásárlások megrendelésére.

Ez ma már nem hangzik hatalmas kihívásnak, de 1999-ben még az volt, és a Webvan el is égetett 800 millió dollárnyi tőkét, mielőtt 2001-ben csődöt jelentett

– a társaság egyszerűen nem tudott megfelelően költséghatékony technológiával dolgozni. Az 1999-es IPO-t megelőző évben egyébként a cég 12 milliós bukást hozott össze.

Sok sztárolt cég is elbukott a 2000-es évek elején Forrás: AFP/Bryan R. Smith

A másik nagy vesztes a Pets.com nevű vállalat, amely 1998-ban kezdte meg a működését, és háziállatokkal kapcsolatos termékeket kínált online. A probléma itt is hasonló volt, mint a Webvan esetében.

A vállalatot felemésztette a gyenge logisztika, aminek következtében nem is tudott nyereséget elérni.

Az internetbuborék kipukkadása pedig aztán csődbe is vitte a céget 2000 novemberében. Érdekesség, hogy az Amazon korai befektetője volt a vállalatnak, ráadásul többségi részesedést vásárolt a Pets.com-ban, melyet aztán még időben leépített. A társaság 63 millió dolláros veszteséget termelt az IPO-t megelőző évben.