A mostani katasztrófa miatt lemondják a Boeing-megrendeléseket

Bisoftu, 2019. március 11.
Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebá
Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében, a szerencsétlenség helyszínéne
Vágólapra másolva!
A tegnapi tőzsdei zuhanás után, máris itt az újabb nehézség, amivel a vasárnap Etiópiában történt katasztrófát követően a Boeingnek szembe kell néznie. Bár az amerikai légiügyi hatóság - bizonyos megkötésekkel - engedélyezte a Boeing 737 Max-8 és Max-9 típusok repülését, a Bloomberg úgy tudja, a 8-as változat egyik legnagyobb vásárlója, a Lion Air, szabadulna azoktól. Ez a cég volt az, amelynek tavaly októberben a mostanihoz nagyon hasonló körülmények között lezuhant egy ilyen gépe.
Vágólapra másolva!

Az indonéz diszkont társaság, a Lion Air, a Boeing 737 Max szériájának egyik legnagyobb vásárlója, akik a belföldi járataikhoz 10 ilyen gépet használnak. Most azonban úgy tűnik, az etiópiai légi katasztrófa végleg elvette a kedvét a cégnek a további üzemeltetésüktől.

A Lion Airnél ugyanis megszellőztették:

felhagynak a Boeingek vásárlásával, és flottájuk további bővítését az Airbustól vett gépekkel oldják meg.

Egyelőre nem világos - bár ez a valószínűbb -, hogy teljes jelenlegi Max-flottáját is cserélni kívánja-e a cég, vagy csak az új beszerzéseket érintené a döntés. Az ügyre közelről rálátó belső forrás szerint egyelőre az tekinthető biztosnak, hogy a cég felfüggesztette a Boeingnél folyamatban lévő megrendeléseit.

Roncsdarabok a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében, a március 10-én történt szerencsétlenség helyszínén Forrás: MTI/AP/Mulugeta Ayene

Ezt később a Lion Air igazgatója is megerősítette. Daniel Putut egy jakartai rendezvényen azt mondta, hogy a hétvégi etiópiai incidens után azt kérték a Boeingtől, állítsák le a teljesítést, mert

az idénre megrendelt négy darab gépüket ebből a típusból nem fogják átvenni.

Egy másik, névtelenséget kérő forrás a Lion Airtől pedig azt mondta, az első gép a négyből még márciusban érkezett volna, de a vállalat már azt sem veszi át a Boeingtől. Ugyanakkor más források szerint ez a döntés már egy hónapja megszületett, és arról a Boeinget tájékoztatták is.

A Bloomberg megkereste a repülőgépgyártó szóvivőjét is, aki azonban nem kívánta az értesüléseket kommentálni.

Szintén egy belső forrás szerint a Lion Air várhatóan az Airbus A320-as családjára, valamint az idén megjelenő A321 "neo" típusjelzésű változataira áll át. A cég szóvivője azt mondta, egyelőre nem kívánnak az idei évre vonatkozó gépvásárlási terveikről nyilatkozni.

A nyilvánosságot később fogják tájékoztatni, de csak konkrét döntésekről.

Mindez azért lényeges, mert a légicégek gyakorlatában viszonylag ritka, hogy a flottában mindkét nagy beszállító gépei repüljenek. A légitársaságoknak egyszerűbb és gazdaságosabb üzemeltetést jelent az, ha az összes gépük azonos gyártótól jön.

A Lion Air azonos típusú gépe tavaly októberben csapódott a Jáva-tengerbe Forrás: AFP/Anadolu Agency/2018 Anadolu Agency/Azwar

A Lion Air és a Boeing üzleti kapcsolata egyébként régóta nem felhőtlen. A tavaly októberi, 189 halálos áldozattal járó katasztrófa után a gyártó és a légicég közötti feszült viszony oda vezetett, hogy a Lion Air társalapítója közölte,

visszalépnek a 22 milliárd dolláros megrendeléstől, amit a Boeingnek korábban adtak.

Ezt a döntést - állítólag - még inkább megszilárdította a tulajdonosi körben a hétvégi katasztrófa.

A cég mint vásárló elvesztése nagy üzleti és presztízsveszteséget jelentene a Boeingnek, melynek papírjai

13 százalékot estek a hétfői kereskedésben, a legnagyobbat a 9/11-es eseményekként elhíresült terrortámadások óta.

A Lion Air a Boeing első olyan partnere, amely a 737 Max széria 9-es változatát is flottájába állította. Ezen a cégen kívül Indonéziában egyedül a nemzeti légivállalat az, melynek 737 Max típusú gépekre leadott rendelése van, de azok szállítása legkorábban 2020-ban kezdődhet meg.

Hol repülhetnek és hol nem a típus gépei?

Cikkünk megjelenése után nem sokkal, az alábbi információk állnak rendelkezésre az eddigiek mellett a Max-8 és Max-9-es változatok repülési engedélyeire vonatkozóan:

India szigorú biztonsági előírásokkal, de engedi repülni a gépeket, és kedden az egyesült arab emírségekbeli FlyDubai is bejelentette, hogy az amerikai légügyi hatóság ajánlásának áttekintése után újra repülhetnek majd Boeing 737 Max 8-as és 9-es típusú gépei.

Az ausztrál polgári repülési hatóság (CASA) kedden jelentette be az ideiglenes repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8-as típusú repülőgépekre. Egyetlen ausztrál légitársaság sem üzemeltet ilyen típusú gépet, így a döntés egyedül a két ilyen géppel rendelkező, ausztráliai járatokat is teljesítő Fiji Airways légitársaságot érinti. Az Ausztráliába szintén járatokat indító szingapúri SilkAir már korábban döntött ilyen gépeinek repülési tilalmáról.

A Yonhap hírügynökség jelentése szerint a dél-koreai Eastar Jet fapados légitársaság ugyancsak leállította ideiglenesen két Boeing 737 Max 8-asát.

Az Aeromexico mexikói légitársaság hat Boeing 737 Max 8-as gépe a vizsgálatok lezárultáig ugyancsak nem repülhet.

Az argentin pilóták egyesülte azt tanácsolta tagjainak, hogy ne vezessék a Aerolineas Argentina flottájába tartozó öt ilyen típus egyikét sem, amíg biztonságos működésük nem garantált. Az Aerolineas Argentina időközben bejelentette, nem engedi a gépeket felszállni.

Malajzia, Szingapúr és Omán szintén bejelentette, hogy nem fogad és nem indít ilyen gépeket.

Frissítés:

A tiltó országok közé csatlakozott Nagy-Britannia is.

A BBC friss információi szerint az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága "óvintézkedésként" megtiltotta a Boeing 737 Max típusú gépeinek repülését. A tiltás mind a felszállásra, mind a brit légtérbe való belépésre vonatkozik. Azaz a britek nemcsak fel nem engedik, de nem is fogadják ezeket a gépeket.