A hazai hiper-és szupermarketláncoktól kapott válaszok alapján úgy tűnik, jól bevált az önkiszolgáló pénztárak bevezetése az egyre durvább munkaerőhiány elleni küzdelem során.
Új szereplőként lép be ebbe a körbe az Auchan, amelynek magyar üzleteiben jelenleg nem működnek automata kasszák.
Az üzletlánc azt közölte a Napi.hu-val, hogy 2019 folyamán az összes magyarországi áruházukban önkiszolgáló pénztárak is üzemelnek majd. Ezt azzal indokolták, hogy áruházaik fejlesztése során az egyik kiemelt szempontjuk, hogy minél egyszerűbbé és gyorsabbá tegyék a vásárlást. Ebben segítenek az automata kasszák is, amelyeknek köszönhetően a pénztársor áteresztő képessége növekszik, így a várakozási idő a fizetéskor jelentősen csökkenni fog.
Ezen a téren a Tesco serényebb volt a riválisánál, hiszen már 10 évvel ezelőtt megkezdte önkiszolgáló pénztárainak üzembe helyezését.
Mára a magyar Tesco áruházak közel kétharmadában van automata kassza, amely az áruházlánc szerint egyre népszerűbb. Felhívták egyúttal a figyelmet, hogy a vásárlói élmény növelését és az időmegtakarítást szolgálja a Tescónál már négy éve elérhető Scan&Shop szolgáltatás, illetve a mobilapplikáció is: ezzel az eljárással a vásárlók egy szkenner segítségével olvashatják le a megvásárolni kívánt termékek vonalkódjait, amelyeket azonnal a bevásárlótáskába tehetnek.
Nemzetközi kutatások szerint az önkiszolgáló pénztáraknál gyakoribb a vásárlói lopás, illetve az árucikkek félreárazása. A Tescótól azt tapasztalják, hogy az új eszközök bevezetésével a biztonsági szint nem csökkent. A rendszerben számos olyan beépített védelmi pont van, ami igyekszik kiszűrni a hibás vásárlásokat, illetve a nemfizetéseket.
A Sparnál a 381 saját egységből immár jelenleg több mint 50 üzletben van önkiszolgáló kassza, de ez a szám a társaság szerint növekszik.
Általában egy Spar szupermarketben 3-4 darab, egy Interspar hipermarketben pedig 6 darab önkiszolgáló kassza kerül beépítésre. Az önkiszolgáló kasszáknál fizető vásárlók aránya üzletenként eltérő, de általánosságban 35 százalék körül mozog. Eddigi tapasztalataik szerint azokban az üzletekben, ahol önkiszolgáló kasszákat működtetnek, nem nőtt meg kimutathatóan a lopások száma. Természetesen visszaélések előfordulnak, de ezeket felügyelő/segítő személyzet biztosításával igyekszik elkerülni az áruházlánc.
Kissé árnyalja a képet Karsai Zoltán, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke, aki szerint még mindig nagyon sokan vannak, akik ragaszkodnak a hagyományos pénztárakhoz. A vállalatok felmérései ellenére nincs meggyőződve arról, hogy az automata pénztárak valóban annyira sikeresek lennének.
Felhívta a figyelmet, hogy a magyar láncok közül a Coop már megpróbálkozott automata pénztár bevezetésével az egyik megyeszékhelyen lévő üzletében, de vissza kellett lépnie, mert azt tapasztalta, hogy a vásárlók jó része – azon belül is főleg az idősebb korosztály – nem használja az új megoldást, ezért kénytelen volt újranyitni a hagyományos kasszákat.
Karsai vélekedése szerint inkább csak a Tesco Scan&Shop megoldásáról mondható el, hogy valóban jól bevált és széles körben használt. Ennek oka, hogy
a bevásárlás során leszkennelgetni az árukat, majd végül csak a végösszeget kifizetni, nem annyira megerőltető, mint a végén odaállni a kassza elé egy púpos kocsival és újra ki- és bepakolni, majd egyesével beolvastatni az árukat.
A szkennelős eszközzel már a vásárlás során nyomon követhető a költés és a megtakarítás, láthatóak az árakciók is. A jellemzően árérzékeny nyugdíjasok körében tapasztalni, hogy amiatt kezdték el mind gyakrabban használni, mert megmutatja az aktuális összeget, hogy éppen hol tartanak, mennyit vásároltak – értékelt az érdekképviseleti elnök.