Megdobták a kínai áruk a magyar vámbevételeket

TRUMP, Donald
Kingtao, 2018. október 19. A 2018. október 18-i képen konténerek sorakoznak a kelet-kínai Santung tartománybeli Kingtao kikötőjében. A kínai statisztikai hivatal október 19-én közzétett adatai szerint az ország gazdasága 2018 harmadik negyedévében a vártnál alacsonyabb, 6,5 százalékos növekedést mutatott az előző év azonos időszakához képest. A világ második legnagyobb gazdaságát irányító ázsiai állam bruttó hazai termékének (GDP) legutóbbi mutatószámai szintén csalódásra adnak okot. Elemzők szerint a vártnál alacsonyabb gazdasági teljesítmény az Egyesült Államokkal folytatott külkereskedelmi vitának tudható be. Donald Trump amerikai elnök 2018 tavaszán 150 milliárd dollár összértékű kínai acél- és alumíniumtermék amerikai importvámját emelte meg, gazdasági válaszlépésre kényszerítve ezzel Kínát. MTI/EPA/Roman Pilipej
Vágólapra másolva!
A Magyarországra érkező kínai áruforgalomnak köszönhetően jelentősen nőtt a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) által elvégzett vámeljárások, és az ebből befolyó vámbevételek összege 2018-ban – hangzott el a 10. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián, Herceghalmon. A kínai termékeket érintő vámeljárások száma tavaly – az év első kilenc hónapjának adatai alapján – kilenc százalékkal emelkedett, az ebből befolyó vámbevételek összege pedig közel 35 százalékkal nőtt.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt fél évtizedben folyamatosan nőtt a Kína és Magyarország közötti export-import forgalom. A Kínából Magyarországra behozott áruk értéke 2017-ben 200 milliárd forinttal bővült, és már közel 1460 milliárd forintot tett ki, míg az exportforgalom 735 milliárd forintra nőtt. Mára az Európai Unió legfontosabb harmadik országbeli külkereskedelmi partnere is Kína, a kínai behozatal a teljes EU-import közel 25 százalékát teszi ki.

Az unióba legnagyobb volumenben gépipari termékek érkeznek, de textiltermékek aránya is eléri 10 százalékot.

Az elmúlt évben érdemben nőtt az Európai Unióba érkező, és Magyarországon közösségi szabadforgalomba helyezett kínai áru volumene, amely elsősorban a vámkezeléshez kapcsolódó tevékenységeken – munkahely és infrastruktúrahasználati díj – keresztül jelentős költségvetési többletbevételt jelent. A kínai termékeket érintő vámeljárások száma 2018-ban (az első kilenc hónap adatai alapján) kilenc százalékkal, 174 ezerről 191 ezerre, az ebből származó vámbevétel pedig 34,7 százalékkal, 22,2 milliárd forintról 34 milliárd forintra nőtt.

– mondta Kovácsics Iván, a kínai áruk vámkezeléséért felelős miniszteri biztos.

A növekvő forgalomban fontos szerepet játszik a magyar vámkezelés, amelynek jó a megítélése. Hozzátette, hogy Magyarország is érdekelt az „Egy övezet, egy út” sikerében, és szeretne részesülni a növekvő forgalomból. A miniszteri biztos elmondta, hogy becslések szerint 2027-re napi 321 konténer fog közlekedni az új selyemúton, és stratégiai cél, hogy Magyarországra is hetente legalább öt irányvonat érkezzen.

Ebben kulcsszerepe lehet a magyar vámkezelés hatékonyságának:

– hangsúlyozta Kovácsics Iván. Kifejtette, abban az esetben, ha az áru nem akad fenn a kockázati értékelésen, egy átlagos vámeljárás hossza ma mindössze 23 perc. Amennyiben azonban kétség merül fel az áruval kapcsolatban, akkor azt manuális vizsgálat alá vetik, ami hosszabb, olykor hónapokig tartó folyamat.

A problémát elsősorban az alacsony vámértékű, kockázatos áruk – ruházati termékek, lábbelik – kezelése jelenti,

ezért a vám szakterületet kiszolgáló IT-rendszerek továbbfejlesztése elengedhetetlen ahhoz, hogy a folyamatosan növekvő áruforgalom (különös tekintettel az e-kereskedelemben beérkező áruk) vámkezelése gyorsan és kulturáltan megtörténhessen.

Becslések szerint 2027-re már napi 321 konténer fog közlekedni az új selyemúton

Amennyiben a Távol-Keletről az Európai Unióba irányuló konténeres áruk nemcsak áthaladnak Magyarországon, hanem itt is vámolják el őket – azaz léptetik be hivatalosan az uniós piacra –, akkor a folyamatban részt vevő logisztikai szereplők jelentős, konténerenként mintegy 180-280 ezer forint pluszbevételre tehetnek szert – véli a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége. Fülöp Zsolt, a Szövetség elnöke szerint, ha az egész folyamatot, háztól házig magyarországi adózású logisztikai szolgáltatók szervezik, akkor ez az összeg még nagyobb – útiránytól és célállomástól függően – konténerenként akár 880 ezer és 1 millió 700 ezer forint között is lehet, még abban az esetben is, ha az adott áru vámmentesen érkezik az országba.

Ha pedig az érkező áruk utáni vámfizetése is Magyarországon történik, akkor ezek a jövedelmek sokkal nagyobbak is lehetnek.

A konferencián Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára is kiemelte, a magyar kormány arra törekszik, hogy az Európai Unióba irányuló kínai konténeres áruforgalom minél nagyobb része érkezzen Magyarországra, és az árukat itt helyezzék közösségi szabadforgalomba. Ahhoz, hogy a vonatok ezt az útirányt válasszák, meg kell teremteni a szükséges feltételeit – tette hozzá az államtitkár.