Idén is letarolta Japánt a zsákbamacska-őrület

fukubukuro, japán őrület, sorban állás, tolongás
Crowd of shoppers and customers bump to get so-called "fukubukuro'' lucky bags at the Printemps Ginza department store in Chuo Ward, Tokyo, on Dec. 30, 2016, before the store closes Dec. 31 after 32 years in business. ( The Yomiuri Shimbun )
Vágólapra másolva!
A japánok nagy része erősen indítja az új évet: több ezer társával együtt, órákon át áll sorban azért, hogy bevásárolhasson a „szerencsetáskákból”, magyarul inkább: zsákbamacskákból. A BBC beszámolója szerint idén is egymást taposták az emberek annak reményében, hogy így fillérekért jutnak valamilyen értékes termékhez.
Vágólapra másolva!

A „fukubukuro” napjaink egyik furcsa kulturális jelensége Japánban, mely eredetileg a kiskereskedelmi szektor új év eleji készletkiszórásához köthető. Ennek keretében a boltok áron alul szabadultak meg a fölösleges raktárkészleteiktől. Ez azonban idővel afféle országos őrületté vált. Minden új év elején japán vásárlók rohamozzák meg a boltokat, hogy bevásároljanak az elkészített zsákbamacskákból.

A „fukubukuro'” minden évben nagy őrület Japánban Forrás: AFP/The Yomiuri Shimbun/Yoichi Hayashi

Ezekben, ahogy a nevük is mutatja, bármi lehet. Ruházati termékek, élelmiszer, vagy épp műszaki cikk is. A japánokat pedig pontosan ez az izgalom tereli tízezerszámra ilyenkor a boltok irányába.

A zsákbamacskák már gyakran az új év előtti néhány napban megjelennek egy-egy üzletben. Az üzletekben pedig gyakran a Black Fridayt idéző tumultuózus jelenetek alakulnak ki, ahogy a vásárlók egymást tapossák az értékesebbnek sejtett zsákmányért.

A csomagok ára ugyanis néhány dollártól akár néhány száz dollárnak megfelelő jüanig is terjedhet.

S tényleg nem tudni, mit fog ki a vásárló, aki lecsap egy-egy táskára.

A japánok ezrei ilyenkor képesek órákig is sorban állni a kiválasztott üzletek előtt Forrás: AFP/NurPhoto/Richard Atrero de Guzman

A japán közösségi média felületein valóságos verseny alakul ki ehhez kapcsolódóan, ahogy a zsákbamacskát vásárlók egymás után posztolják ki az aktuális év elején szerzett zsákmányaikról készült képeket.

A jelenség egyik oka egyébként vélhetően az, hogy a kereskedők most már nem értéktelen kacatokkal, hanem gyakran valódi minőséget képviselő termékekkel töltik meg a táskákat. A vásárlókat pedig az izgalom mellett az is motiválja, hogy azokat külön-külön megvásárolva, jóval több pénzt kellene kiadni. Így sokan minden évben próbára teszik szerencséjüket, hátha valóban hasznos vagy szükséges tárgyakhoz jutnak hozzá e módon olcsóbban.