Magyar cégeknek kedvező döntés született a kamionkartell ügyben

kamion
Trucks drive on the federal road 112 in Frankfurt (Oder), Germany, 29 June 2015. On different sections of nine federal roads leading through Brandenburg will be levied a toll for trucks from 01 July 2015. The toll affects all trucks with a weight of 12 tons and more. A spokesperson said that the German Federal Office for the Transport of Goods (BAG) will be in charge of the regular checks. Photo: Patrick Pleul/dpa
Vágólapra másolva!
A kamionkartell ügyben a magyar cégeknek kedvező, precedens értékű döntés született az Európai Bíróságon (EB) – közölte a Schmidt Ügyvédi Iroda.
Vágólapra másolva!

Az Európai Bíróság ítélete annak nyomán született, hogy az ügyvédi iroda által képviselt Tibor Trans Kft. keresetet terjesztett elő a Győri Törvényszéken, szerződésen kívül okozott kárért való felelősség jogcímen, a DAF Trucks N.V. kamiongyártó cég ellen. A kereset szerint a kartell miatt a Tibor Trans drágábban tudott kamionokat vásárolni. Az ügyben a Győri Ítélőtábla fordult az Európai Bírósághoz.

Illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Patrick Pleul

Az EB ítélete megerősítette, hogy a károsultak érvényesíthetik igényüket azon ország bírósága előtt, amely országban a torzított piaci árakat alkalmazták, és ahol a kár bekövetkezett.

A ítélet szerint nincs jelentősége annak, hogy melyik kartelltagtól vették a kamiont, bármelyik kartelltag perelhető. Annak sincs jelentősége, hogy milyen szerződéses konstrukcióban vásárolták a kamionokat –gyakori védekezés volt ugyanis, hogy a kamionokat lízingelték, így jogilag nem a lízingbe vevő a tulajdonos, tehát nem őt érte a kár.

A valóság ezzel szemben az, hogy a lízingbe vevőt érte a kár, hiszen a lízingbe adó a kartellel megnövelt árakra csak rátette a saját hasznát.

Az Európai Bizottság határozatában kartellezésért elmarasztalta a MAN, a Daimler, az Iveco, a Volvo és a DAF kamiongyártót, mivel 1997. január 17-től például a 6 és 16 tonna közötti tömegű tehergépjárművekre, valamint a 16 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre, a merev és vontató tehergépjárművekre az EGT-ben alkalmazott árazásra és bruttó áremelésekre összehangolt megállapodásokat kötöttek.

Mivel az EB minden kérdésre egyértelmű választ adott, a kártérítési perek folytatódhatnak, a pereket ugyanis fel kellett függeszteni addig, amíg nem születik döntés a Tibor Trans ügyben; ez történt Magyarországon, Lettországban, Litvániában és Lengyelországban is – írja közleményében az ügyvédi iroda.