Magával ránthatja a Boeinget az etióp légi katasztrófa?

Útlevél a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság egyik gépe
Útlevél a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe
Vágólapra másolva!
A hétvégén Etiópiában történt légi katasztrófa a tragédián túl a gazdaságban is érezteti hatását. Az amerikai tőzsde már reagált az eseményre, de az első elemzések azt mondják, ennél sokkal rosszabb is jöhet.
Vágólapra másolva!

Az épp csúcson lévő vállalat egyik gépének katasztrófája a világ tőzsdéit éppúgy visszafoghatja, ahogy a gyártóvállalatot is padlóra küldheti. Különösen akkor, ha esetleg a későbbi vizsgálatok során arra derül fény, hogy fél évvel az indonéz eset után történt újabb baleset a géptípus hibájára vezethető vissza – írja többek között a Marketwatch, amely azt is kiemeli, hogy a piac már ezt a forgatókönyvet is elkezdte beárazni.

Egyetlen tragédiából gazdasági mélyrepülés lehet

A mostani etiópiai szerencsétlenség megmutatja, milyen óriási és kölcsönös kitettségben működik a világgazdaság egy-egy szegmensében néhány nagyvállalat, a termékeikre szolgáltatásokat építő más cégek, valamint országok is. Fél éven belül ugyanis ez már a második eset, hogy egy Boeing 737 Max 8 gép lezuhant. Tavaly októberben egy indonéz diszkontcég egyik járatával történt egy ugyanilyen tragédia – akkor alig 11 perccel indulása után csapódott a gép a Jáva-tengerbe –, amire a tőzsde hasonló pánikreakciókkal válaszolt. A mostani eset azért lehet súlyosabb, mert ismétlődést jelent, ami pedig megbízhatósági aggályokat vethet fel a géptípussal, közvetve pedig a gyártóval szemben.

Ez pedig alááshatja a Boeing mostani, nagyon magasan álló renoméját, amely a tavalyi eset után is villámgyorsan helyreállt.

A cég papírjainak árfolyama idén már 31 százalékot emelkedett. Ez azért fontos, mert ezzel a Dow Jones Index legjobb papírjai közé kerültek a Boeing-jegyek, és az amerikai óriásvállalat ezzel a tőzsdeértéket is felfele húzza.

A cég piaci kapitalizációja 55 milliárd dollárral, 239 milliárd dollárra nőtt idén.

A cég 102 éves működésének rekordmagas készpénzállományát jelentette 2018-ra: köszönhetően a sikeres értékesítéseknek, ez 100 milliárd dollárra nőtt a vállalatnál – írja a Bloomberg.

Útlevél a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután az előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines etióp légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing-737-8 MAX típusú gépe Forrás: MTI/AP/Mulugeta Ayene

A hétvégi katasztrófa után azonban az európai kereskedésben 9 százalékot esett az árfolyam. Ha a tendencia folytatódik, akkor az akár a most jelentősen súlyozott, magasra értékelt cég révén a világ tőzsdéire is negatívan hathat. A Dow Jones akár 100 ponttal is csökkenhet a részvényárfolyam 5 százalékos gyengülése mellett.

Az amerikai tőzsdéről pedig piacnyitás előtt már 9,7 százalékos gyengülésről érkeztek hírek.

Jasper Lawler, a London Capital Group elemzője azt mondta: „Ez a tragikus esemény komoly akadályt jelent a Boeing számára”, arra utalva, hogy az egyébként eddig kedvelt géptípus diadalútja megtörhet, és visszahathat a gyártó teljesítményére is.

Ehhez további nehézségként adódik hozzá az USA és Kína között zajló kereskedelmi háború.

A most lezuhant géptípusból a Boeing eddig mintegy 400 darabot értékesített, nagyjából a negyedét kínai légitársaságoknak, és további több száz darabra kapott megrendelést.

A Boeing-737-8 MAX a gyártó egyik legkedveltebb típusa Forrás: AFP/2015 Getty Images/Stephen Brashear

Dennis Mullenberg, a cég vezérigazgatója, épp egy néhány nappal korábbi konferencián jelentette be, hogy a két ország közötti kereskedelmi csatározás hatással lehet a Boeing és Kína közötti további üzletelésre, anélkül, hogy a befektetői várakozásokon túl konkrétumokról tudott volna beszámolni.

A jövő most tele bizonytalansággal

A vasárnap történt tragédia után biztosra vehető – mondja több elemző –, hogy a Boeing most jó ideig a figyelem középpontjában lesz.

Kommentárok szerint a piac már arra a forgatókönyvre készül, ha esetleges típushibát tárnak fel a vizsgálatok. Ahogy az Origo megírta, több légitársaság a baleset után nem sokkal bejelentette, a földön tartja a 737-esek ezen változatait, mindaddig, amíg meg nem érkeznek az etióp tragédiáról a jelentések.

Szakértők szerint ugyanakkor korai lenne bármiféle következtetést levonni.

Mentők roncsdarabokkal a szerencsétlenség helyszínén Forrás: MTI/AP/Mulugeta Ayene

A tavalyi indonéz katasztrófánál a géppel kapcsolatban jelentettek korábban hibákat, a mostani eset kapcsán azonban egy új példányról volt szó, melyet minden eddigi jelentés műszaki problémáktól mentesnek talált. Ezért – jelzik sokan – nem szabad semmiféle elhamarkodott döntést tenni vagy megalapozatlan híreszteléseket terjeszteni, hiszen a hasonlóságok mellett, kell hogy legyenek különbségek is a két eset mögött.

A Boeing ezzel együtt is bizonyosan nagyon nehéz időszak elé néz.