Az Andokban építenek metrót kínai vállalatok

Kolumbia 1. rész
A bogotái sárga taxik
Vágólapra másolva!
Egy kínai vasútépítő konzorcium, az APCA Transmimetro kapott lehetőséget a kolumbiai vezetéstől arra, hogy megépítse a főváros, Bogotá első metróvonalát, írja az Asia Times.
Vágólapra másolva!

Bogotá évtizedek óta dédelgetett álma válhat valóra azzal, hogy megkötötték a kivitelezői szerződést a kínai konzorciummal - mondta el Iván Duque kolumbiai elnök a dokumentum aláírását követően. Duque azt is hozzátette, hogy most már hivatalosan elkezdődhetnek a munkálatok, a metróberuházás pedig a kolumbiai főváros eddigi legnagyobb értékű infrastrukturális fejlesztése lesz.

A bogotái sárga taxik Forrás: Németh András

A projektben a Világbank, az Amerikaközi Fejlesztési Bank és az Európai Beruházási Bank is részt vesz. A Világbank 70 millió dolláros összeggel támogatja a megvalósulást.

Kolumbiai várakozások szerint, a hatalmas projekt várhatóan mintegy 60 ezer munkahelyet teremt.

Az APCA-konzorciumban két nagyvállalat képviselteti magát, ebből a China Harbor Engineering Company egy jóval nagyobb, kínai tulajdonú állami behemót leányvállalata. Az anyacég jelenleg a Forbes 500 legnagyobb vállalatot lajstromozó listáján a 110. helyen áll. Sem ennek, sem a másik, kisebb vállalatnak nem volt még latin-amerikai metró- vagy vasútépítési projektje, bár komoly referenciáik vannak a térség közúthálózatának fejlesztésében.

A konzorcium a metróvonal létesítésének valamennyi feladatában komoly szerepet vállal,

tervezéstől kezdve az állomások megépítéséig, majd a vonal üzemeltetéséig bezárólag, 20 évre szóló megállapodással.

A vonal 16 állomásos lesz, 24 kilométeres, magasvasúti megvalósítással épül majd meg.

A bogotái önkormányzat szerint, a metró óránként 72 ezer utas szállítását végzi majd, ez jelentősen könnyít a Transmilenio buszhálózat terhelésén. Az 1998-2001 között kialakított gyorsbusz-hálózat már nem képes kiszolgálni a város igényeit, így a metró megépülése minden bizonnyal óriási könnyebbséget jelent majd a városi tömegközlekedésben.

Bogotá metropolisza a Monserrate hegyre tartó lanovkából Forrás: Németh András

Megemlítendő, hogy több más andoki országgal ellentétben, Kolumbia nem csatlakozott a kínai Egy övezet, egy út programhoz, és szomszédos országaihoz képest, csak elvétve ad oda nagy infrastrukturális projekteket kínai kivitelezőknek. A konzorcium nagyobb tagja azonban korábban már elnyert egy szerződést egy 30 kilométer hosszú autópálya-szakasz megépítésére, melynek célja, Medellín összekötése a Karib-tenger partjával. Ugyanez a cég Costa Ricában is jelen van az úthálózat fejlesztésében, San José és a karibi partvidék között, annak finanszírozását a kínai Eximbank 395 millió dolláros kölcsönnel támogatja. Befejezését 2020 végére ígérték, de az már most látható, hogy csúszni fog a projekt lezárása.

A Bloomberg idén ősszel azt közölte,

a bogotái metróvonal építése 4 milliárd dollárt emészt majd fel (mintegy 1200 milliárd forint), és várhatóan öt évig tartanak a munkálatok.

Egy tavaly kiadott jelentés szerint, a világ öt legnagyobb közlekedési forgalmat bonyolító városából három Latin-Amerikában van. A 7 milliós Bogotá ezen a listán a harmadik, a kolumbiai várost Mexikóváros és a brazil Sao Paulo követi. A lista élén Moszkva áll, a második helyen Isztambul.