Elképesztő show-t és kínai győzelmet hozott a világbajnokság

League of Legends World Cup finals 2019
Chinese team FPX celebrate with the trophy after winning the "League of Legends" videogame world championship final against European team G2 on November 10, 2019 at the AccorHotels Arena in Paris. (Photo by Lucas BARIOULET / AFP)
Vágólapra másolva!
Vasárnap Párizsban csapott össze az európai G2 és a kínai FunPlus Phoenix (FPX) az év egyik legjelentősebb esport versenyének, a League of Legends világbajnokságának döntőjében. Ugyan a G2-nak nem sikerült történelmet írni, de így is látványos show fogadta a több mint 15 ezer nézőt az arénában és milliókat a tévéképernyők előtt.
Vágólapra másolva!

Még egyetlen csapatnak sem sikerült a Grand Slam, vagyis a spring split, a Mid-Season Invitational, a summer split és a világbajnokság megnyerése, Az európai szupercsapat, a G2 viszont jó úton járt, hiszen idén minden trófeát begyűjtöttek, vasárnap pedig világbajnoki címmel koronázhatták volna meg a szezonjukat.

Ellenfelük a FunPlus gyakorlatilag a semmiből bukkant fel és tarolta le a kínai League of Legends bajnokságot (LPL), de ennek ellenére sem ők számítottak a világbajnokság esélyeseinek, ráadásul az elődöntőben a címvédő Invictus Gaming ellen kellett bizonyítaniuk. A másik ágon is izgalmas párosítás született, hiszen a G2 a League of Legends történetének legsikeresebb csapatával, az SKT-vel nézett szembe.

Az FPX némiképp meglepetésre került be a világbajnokság döntőjébe Forrás: AFP/Lucas Barioulet

Ugyan mindkét mérkőzés végeredménye 3-1-lett, de az Invictus és a FunPlus összecsapása a valaha volt egyik legjobbnak bizonyult a kínai bajnokságra jellemző óriási tempó és a sztárokkal tűzdelt kereteknek köszönhetően. Ezzel szemben a G2-SKT találkozójára inkább Faker (SKT, mid) hibái miatt fogunk sokáig emlékezni. Az élő legenda tőle szokatlan bakikat vétett és vitathatóan rajta úsztak el az SKT világbajnoki álmai is.

A nézettségi rekordokat felállító elődöntők után minden jel arra mutatott, hogy a döntő is látványos játékot hozhat.

A Riot a meccs előtt egy lélegzetelállító technológiai megoldásokkal tűzdelt zenés megnyitóval tüzelte fel a közönséget, ahol a kiterjesztett valóságé (AR) volt a főszerep, valamint betekintést nyerhettünk a Louis Vuittonnal kötött együttműködésbe is, hiszen az egyik játékon belüli karakter már rendelkezik a luxusmárka által tervezett kinézettel.

A Louis Vuittonnal való partneri megállapodással kapcsolatban a Riot azt ígérte, hogy az elkövetkező hónapokban még rengeteg meglepetéssel készülnek. Az eddig megjelent hőskinézet mellett a világbajnoki trófea állványát is ők tervezték. Nem ez az első alkalom, hogy egy ruházati az e-sporton keresztül próbál meg új vásárlókat becsalogatni. A Nike még 2018-ban kötött 144 millió dolláros szerződést az LPL-lel, így ők lesznek a kínai bajnokság hivatalos ruházati szponzora, valamint a csapatok mezeit is ők gyártják.

Egy év alatt vállt ismeretlen kiscsapatból világbajnokká az FPX Forrás: AFP/Lucas Barioulet

A párizsi AccorHotels Arénában remek hangulat fogadta a csapatokat, a 15 ezer rajongó nagy része pedig a G2-nak szurkolt. Azonban már a három győzelemig tartó széria első játékában megfagyott a levegő, mivel az FPX úthengerként ment át az európai gárdán. Lwx, az FPX lövésze simán verte Perkzt, ráadásul Wunder is könnyedén vesztette el a felső ösvényt GimGoon-nal szemben.

Hasonlóan alakult a második játszma is, de itt még jelentősebb különbség alakult ki a kínai csapat javára. Lwx klasszisokkal jobban játszott, mint Perkz, Caps jócskán alul maradt doinb-vel szemben a középső ösvényen,

Wunder pedig egyre inkább úgy tűnt, hogy nem fog bírni GimGoon-nal a felső ösvényen.

A harmadik játszmában erősebben kezdett a G2 és úgy tűnt, hogy képesek lehetnek szépíteni, de hiába mutatott javulást Perkz, Caps és Wunder is elvesztette az ösvényét, ráadásul Jankos sem hozta a tőle megszokott teljesítményt így 3-0-as összesítésben az FPX lett a világbajnok és 2018 után ismét egy meglehetősen sima döntőn láthattunk. Lwx eszméletlen teljesítményt nyújtott a három játszma alatt, egyszer sem voltak képesek megölni miközben ő 21 killt szerzett.

A nagy döntőre összesen 3,7 millió néző volt kíváncsi élőben, de ebbe a kínai adatok nincsenek benne. Nem is ez volt a világbajnokság legnézettebb összecsapása, hiszen a G2-SKT találkozó 3,9 millió nézőt ültetett a képernyők elé.

Az esport ipar robbanásszerűen növekszik

A Newzoo marketing elemző vállalat szerint jelenleg 143 millió e-sport rajongó van a világon, de 192 millióra tehető azok száma, akik ugyan nem rendszeresen, de néha belenéznek egy-két mérkőzésbe. A profi csapatok értéke pedig folyamatosan nő. A Cloud 9 nevű szervezet becsült értéke 310 millió dollár, a teljes ágazat bevétele pedig 2020-ra eléri az 1 milliárd dollárt.

Egyre több országban kezdik el felfedezni az esportban rejlő lehetőségeket. Az Egyesült Államokban és Európában a profi ligák már egyre inkább hajaznak a hagyományos sportokra és a rendezvények szervezése is elképesztően professzionális.

Dota 2, The International 2017 Forrás: Valve

Kínában hamarosan egy új megaprojekt indul, amelynek részeként egy teljes városrész épül majd a videojátékoknak. Hangcsou kormányzata 280 millió dollárral támogatja a beruházást, de azt is bejelentették, hogy további 1,26 milliárd dollárt költenek majd további 14 e-sport projekt beindítására.

Magyarországon az egyik nagy kereskedelmi televízió E-Mánia néven indít rendszeres műsort, ahol beszélgetések mellett mérkőzéseket is közvetíteni fognak, illetve másodjára rendezték meg a V4 Future Sports Festivalt. Ebből is látszik, hogy az esport iránt nem csak külföldön, hanem Magyarországon is sokan érdeklődnek.

Az Activision Blizzard, a világ egyik legjelentősebb videójáték készítője, 2020 januárjában indítja útjára a 12 csapatos Call of Duty League névre keresztelt bajnokságot.

A franchise szisztémában működő esport bajnokság csapatainak 25 millió dollárt kellett fizetniük az induláshoz való jogért. Szintén fontos, hogy a játékosoknak kötelező bérminimumot szabtak meg, ez 50 ezer dollár, de emellett egészségbiztosítást is kapnak.

Dota 2, Epicenter 2017 Forrás: Andrey_Bosenko Fotoezh.Ru

A Blizzard nevéhez fűződik egy másik sikeres esport játék is, az Overwatch, amely már két éve működik franchise rendszerben. Eddig a meccseket nagyjából egyetlen arénában játszották, jövőre viszont már minden csapatnak lesz hazai pályája. Ez azért is érdekes, mert amerikai, európai és ázsiai csapatok is szerepelnek a bajnokságban. A jegyárakban nagy különbségek lesznek. A Boston Uprising áprilisban rendezett első mérkőzéseire a kétnapos jegy ára 118 és 354 dollár között mozog, míg a Los Angeles Valian meccseire már 40 és 180 dollár közötti összegért is be lehet jutni.